Biler

Tvivl om afgifter kvæler salget af hybridbiler

Afgifter: Plug-in-hybridbiler faldt i pris efter afgiftsnedsættelsen og er steget igen efter nytår. Flere importører afventer klarhed om nye priser på el- og plug-in-hybridbiler.

Plug-in-hybridmodellen Mercedes 350 E er faldet 70.000 kr. Men steg 5.000-8.000 kr. fra nytår. Foto: Mads Dreier

Først faldt prisen, holdt niveauet i seks uger for så at stige igen.

Det har været tilfældet for plug-in-hybridbiler, der drives af en el- og en benzinmotor og lades op i stikkontakten.

De er nemlig både omfattet af Folketingets afgiftsnedsættelse fra 180 til 150 pct. for almindelige biler og den gradvise afgiftsforhøjelse for el- og biler, der gik i gang fra årsskiftet.

Det betyder, at en Mercedes C 350 E den 20. november faldt med godt 70.000 kr. fra 690.000 kr. til 620.000 kr., men så igen er steget med 5.000-8.000 kr. per 1. januar 2016. En stigning, der så fortsætter med samme takt de kommende år og får et ekstra hug i 2019, hvor et grundfradrag på 10.000 kr. forsvinder.

Test Den mest populære Mercedes leveres også som hybrid

»Så man kan sige, at det aldrig har været billigere at købe en plug-in-hybrid,« lyder det fra Lars van het Erve, der er presse- og kommunikationschef hos Mercedes Benz.

Kun få modeller

Der findes dog kun ganske få plug-in-modeller på markedet. Så den specielle situation er begrænset. De to andre er VW Golf GTE, der er solgt i stor stil i løbet af efteråret, og Audi A3 e-tron.

VW Golf GTE faldt på papiret med 48.000 kr. og steg igen med 15.000 kr. 1. januar. Foto: Thomas Hjortshøj

Golf GTE faldt fra 426.000 kr. til 378.000 kr. Den er så steget igen fra 1. januar til 393.000 kr.

Prisen på de 378.000 kr. var dog noget teoretisk, da bilerne skulle bestilles, og forhandlerne ikke kunne levere dem til gammel pris.

Hos Audi og BMW regnede importørerne til det sidste på de nye priser op mod årsskiftet. Det står dog fast, at Audi A3 e-tron lander på 420.000 kr.

BMW klar med X5 som plug-in hybrid

Hos BMW, hvor man både har elbilen i3 og i3 Rex, der regnes som en plug-in-hybrid, regnede importøren op mod årsskiftet på den endelige beregning af afgifterne, efter at regeringen landede en aftale før jul.

Importøren har ikke de nye priser klar for den elektriske BMW i3 og Rex-modellen med rækkeviddeforlænger, der i dag koster 282.000 kr. Men den rent elektriske vil formentlig stige med 20.000-30.000 kr. Foto: Jens Høy

Skat har tidligere meldt ud, at en i3 vil stige med 26.000 kr. fra de 282.000 kr, den koster i dag. Det prisleje vurderer Mette Lolholm, som er pressechef hos BMW, ikke er helt ved siden af.

Afventer præcise regler

Hos Tesla var der lagt op til, at de billigste S-modeller stiger med op mod 200.000 kr. fra de nuværende 640.0000 kr., mens de dyrere stiger endnu mere i 2016. Alle vil så stige gradvist.

De dyreste skulle stige fra omkring 900.000 kr. og til op mod 1,5 millioner kr. Efter at Folketinget har slået de sidste søm i finansloven, slipper de dyreste Tesla-modeller over 800.000 kr. dog billigere.

Den store Tesla S vil formentlig stige med 200.000-300.000 kr. Importøren har dog ikke beregnet de endelige priser. Foto: Jens Overgaard

Her var der i første omgang lagt op til, at de slipper med omkring en kvart mio. kr. i afgift.

Tesla har dog endnu ikke noget bud på de præcise nye priser.

Tesla med Autopilot Nu kan du køre uden hænder

”Det står uklart, hvad afgiften præcist vil være, da vi afventer yderligere oplysninger fra regeringen,” står der på Teslas hjemmeside.

Nissan har heller ikke de nye priser klar for den elektriske Leaf, der starter fra cirka 248.000 kr.

Nissan har endnu ikke de nye priser klar for Leaf, der i dag starter fra 248.000 kr. Foto: Christian Schacht

Flere veje

Hos Renault, som sælger den elektriske Zoe fra små 165.000 kr., er meldingen mere klar.

For private købere vil Zoe stige med 4,0-5,5 pct. alt efter model, hvilket svarer til 8.000-12.000 kr.

99 pct. af alle Zoe sælges dog til kommuner og til delebilsordninger som Let’s Go. De køber ind til andre priser, der ligger under det såkaldte skalaknæk.

Renault Zoe, der i dag koster 165.000 kr., stiger med 8.000-12.000 kr. til private. For storkunderne er prisen uændret. Foto: Christian Schacht

»Så de mærker ingen forskel i pris fra før og til nu. Den er konstant,« siger Søren Hyltoft, der er pressechef hos Renault Danmark og fortsætter:

»Hos Renault holder vi fast i strategien med at fokusere på det offentlige, delebilsordninger og andre aftagere af flere biler på en gang, som altså ikke bliver berørt af stigningen.«

Faldende interesse

Flere importører vurderer, at det i forvejen beskedne salg af elbiler til private formentlig vil falde, fordi de, som er interesserede, har købt, inden afgifterne er steget.

VW e-Up holder prisen på 186.000 kr., mens e-Golf stiger med 31.000 kr. Foto: Christian Schacht

Kommuner, stat og institutioners køb er i høj grad betinget af tilskud og politiske beslutninger.

VW elektrisk e-Up holder for øvrigt prisen på 186.000 kr., mens e-Golf er steget med 31.000 kr. til godt 317.000 kr.

Almindelige hybridbiler, der ikke kan lades op i stikkontakten, er også faldet i pris, men de stiger ikke igen.

Nye afgifter

Elbiler og plug-in-hybrider

  • Afgiftsfritagelsen for elbiler stopper i år, og der kommer nye beregningsmetoder for plug-in-hybridbiler.
  • Batteriets energiindhold skal med i beregningerne, så de får et mindre fradrag og stiger. De nye afgifter indfases gradvist frem til 2020.
  • Små elbiler holder prisen, mellemstørrelsen stiger let, og de dyreste bliver væsentligt dyrere.
  • Planer om fuld registreringsafgift på den del af prisen, der overstiger 800.000 kr., er bortfaldet.

Alm. biler og hybrider

  • Registreringsafgiften er pr. 20. november sænket fra 180 pct. til 150 pct.
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Altid sulten? Disse fødevarer mætter mest
Vil du gerne opnå den bedst mulige mæthed med færrest mulige kalorier, peger en diætist her på den perfekte kostplan for at nå det mål. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her