Annonce
Biler

Firehjulet ballet på isen er en oplevelse for livet

Måske har du aldrig tænkt på dig selv som balletdanser. Men forestil dig nu, at du skulle danse ballet i en BMW eller Porsche på en tilfrossen sø. Vi garanterer dig: Det er noget af det sjoveste, du nogen sinde har oplevet bag et rat. Og ovenikøbet bliver du en langt sikrere bilist.

Vi ved det jo godt: Det, der smager virkeligt godt, er ikke altid lige sundt. Her har det sjove svært ved at gå hånd i hånd med det seriøse. Jo, jo – rå spidskål med ristede sesamfrø og gulerodsjuice med isterninger kan have sine stunder, men alligevel …

Kurset
BMW Winter Experience 2015
  • Hvor: Golsfjellet, Norge
  • Hvad: Briefing og teori med fokus på aktiv og passiv sikkerhed. Kørsel på Tisleia isbane. Frokost. Racerbilskørsel
  • Biler: BMW M235i, xDrive, BMW M4, BMW X6 o.a.
  • Hvornår: Uge 6 og 7
  • Pris: 7.900 kr. ekskl. transport
Hvordan er det så med bilkørsel? Lige omvendt. Det, der for alvor er seriøst, er samtidig sjovt. I hvert fald hvis det seriøse er køreundervisning på is. Ja, måske lyder selve ordet køreundervisning ikke specielt sexet i ret manges ører. Men det er det. Kørsel på is. Iskursus. Bundgas, så sneen strækker sig mod himmelen. Og kontrastyring, så det ikke bare er noget, man kun snakker om.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

Jeg har været med på mange kørekurser på is, virkelig mange. Og jeg ved ikke hvorfor – men uanset om det er sammen med journalistkolleger, bilbranchens medlemmer eller private, ender det altid og hver eneste gang med at blive én stor konkurrence om at køre længst og mest sidelæns.

Video: Sådan undgår du grøften i vinterføret

Dét – sidelæns – er magneten. Det, der tiltrækker … nej, ikke bare mænd bag rattet, men alle bag rattet. Dybest set er det udfordrende, når der ikke er nogen videre friktion mellem dæk og underlag. Men altid er det dette at køre med siden til, vi snakker om, griner af og frydes over, når vi efter kurset mødes til instruktørernes kommentarer og vafler med syltetøj og kaffe.

Hvordan kører man sidelæns?

Ha, Jan Magnussen, ja, den Jan Magnussen, Kevins far, underviser også i bilkørsel en gang imellem. Han siger: »Det er bare at køre hen til svinget og gi’ den noget gas, masser af gas!«

Der står en kegle midt på isen – og nu gælder det altså om at komme uden om den. De første gange kan det virke håbløst, men når man først har lært teknikken, bliver det pludselig til en leg at pløje udenom. Foto: PR
Mange kurser – blandt dem BMW’s i Norge – giver også mulighed for at prøve offroadkørsel i sne.
Opel inviterer også til vinterkørsel – blandt bilerne er firehjulstrukne Insignia og Mokka med træk i alle hjørner.

Det er en baghjulstrækker, han taler om. Og måske kan man have brug for at få det en anelse mere detaljeret. Men den nogenlunde korte version er denne:

Forestil dig, du vil dreje mod venstre og derfor vil køre sidelæns med bagenden ude mod højre.

Ok, du kører hen mod svinget. Der, hvor du har besluttet dig for, at udskridningen skal foregå, drejer du meget ind mod venstre. Her er tricket, at du kører så langsomt, at fordækkene fortsat har fat i isen.

Video: Sådan undgår du grøften i vinterføret

Drej ind mod venstre. Og giv gas. Antagelig mere, end du tror. Rattet mod venstre. Godt med gas. Og så sker det: Bagenden skrider ud mod højre, samtidig med at bilen kører fremad. Du kører sidelæns!

Herefter er kunsten at ”holde” udskridningen. Det er det sjove. Og det blærede.

Porsche er blandt de mange andre bilmærker, der arrangerer kurser på det glatte underlag.

Når man har lært alt det basale ved lav hastighed, kommer der mere og mere fart på øvelserne. Det er her, det bliver sjovt, og det er her, man for alvor prøver den teknik, der skal kunne forhindre en ulykke ude i trafikken.

For at holde på udskridningen og altså holde bagenden ude skal du give neutral gas. Hvis du er ved at tabe udskridningen, gi’r du mere gas. Hvis udskridningen bliver for stor, letter du gassen. Er udskridningen stadig for stor, slipper du gassen helt. Og er den stadig for stor, kobler du ud og styrer så meget kontra, det overhovedet er muligt. Bare bliv ved og ved og ved at dreje – helt til rattet ikke kan drejes længere mod højre. Hvis du alligevel spinner, er der ikke noget at gøre.

Fakta

Klædt på til anledningen

Der er koldt ude på isen. Og det er virkelig varmt at køre bil. Den rette mængde af varmt tøj til et kørekursus på is:

  • Overtøj: Et sæt skiundertøj plus et sæt bestående af en tynd jakke med en ikke alt for kraftig jakke yderst. Så kan du holde varmen, når du er ude, og det er let at vride den yderste jakke af og smide den på bagsædet, inden du sætter dig bag rattet.
  • Fodtøj: Moonboots eller tilsvarende går ikke, for du skal kunne træde på de enkelte pedaler hver for sig. Derfor er et par ikke for store støvler det rigtige valg. Læg en aluminiumsål i bunden – den kan virkelig isolere mod kulden, der kommer nedefra og op.
  • Handsker: Sats på to sæt: varme handsker til udendørs brug og et sæt tynde handsker, når du kører.
Så er det jo godt, at der her på isen, hvor ”vejens” afslutning bare er markeret med en vold af fejet sne, ikke sker noget. Er uheldet virkelig ude, taler vi om en flosset frontspoiler. Og det er det.

Omvendt i forhjulstrækkeren

Så vidt baghjulstrækkeren. I en forhjulstrækker er det helt anderledes: Kør hen til svinget, drej ind, slip gassen – evt. i samme moment som man trækker og straks slipper håndbremsen: Så skrider bagenden ud. Styr kontra og giv gas – præcis så meget, at bagenden bliver ude, samtidig med at forhjulene følger kurven. Skrider bagenden for meget: Giv gas. Retter den sig op: Slip gassen igen. På den måde kan man også køre sidelæns i en forhjulstrækker.

En dag som balletdanser på fire hjul er for de fleste en skæg oplevelse for livet. Men den seriøse side af sagen må man aldrig se bort fra: For den teknik, man lærer for at få en almindelig BMW, Opel, Porsche, eller hvad man nu kører i, til at opføre sig som en rallybil, er præcis den samme, som man skal anvende, hvis det er ved at gå galt i trafikken.

De bedste dæk til den danske vinter

At tage blødt på rattet, at koble ud, at styre kontra – og måske vigtigst af alt: at bevare roen og overblikket og vide, at der faktisk er rigtig meget, man kan gøre ved en situation, der er ved at udvikle sig kaotisk.

Andre mærke-glatkurser

Audi: Audi Driving Experience – avanceret iskørsel

  • Hvor: Åre, Sverige
  • Hvad: Kørsel på is – teori – basale øvelser – kørsel og hurtig kørsel på bane. Alt i alt 6-7 timers kørsel på is
  • Biler: Kurset foregår i Audi TT-biler
  • Hvornår: I ugerne 7-10, 2015
  • Pris: Ca. 8.000 kr. inkl. fly

Cadillac: Kursus for Cadillac-kørere

  • Hvor: Gstad, Schweiz
  • Hvad: Diverse kørsel offroad og på is med både bremse og undvige samt hurtig kørsel. Desuden teoretisk gennemgang af køreteknik på is
  • Biler: Kurset køres i Cadillac sedan og SUV
  • Hvornår: 13.-18. februar
  • Pris: Ikke oplyst

Opel: Opel vintertræning

  • Hvor: St. Michael im Lungau, Østrig
  • Hvad: Kurset omfatter teori om vinterkørsel, 4x4-teknologi og praktiske øvelser på lukkede områder på sne- og isglat underlag. Tredags-kurset omfatter desuden kørsel på bjergveje i op til 2-000 meters højde under ledsagelse af instruktører
  • Biler: Div. Opel 4x4-biler inkl. Mokka, Insignia OPC og Insignia Country Tourer
  • Hvornår: Den 2. februar på tysk – den 7. februar på engelsk
  • Pris: 8.250 kr. for todages kursus, 11.000 kr. for tredages kursus – inkl. overnatning, excl. rejse

Porsche: Porsche Winter Experience

  • Hvor: Kallsjön, Sverige
  • Hvad: Porsche Winter Experience Scandinavia er en avanceret køreuddannelse for kørere, som vil udvikle sig til at blive endnu dygtigere på glat underlag. Alle kommer igennem en lang række højhastighedsøvelser som f.eks. drifting, parkour, konkurrencer på tid, offroad og ikke mindst de fantastiske hotlaps. Dette års kursus er udsolgt – kommer igen til næste år
  • Biler: Porsche Cayman og Porsche 911
  • Hvornår: 28. og 29. januar (men udsolgt)
  • Pris: 17.500 kr.

Volkswagen: Volkswagen Driving Experience – Sweden Ice Adventure

  • Hvor: Faistenau og Saalfelden, Østrig, samt Arvidsjaur, Sverige
  • Hvad: Teori inkl. instruktion i den korrekte kørestilling. Iskørslens grundregler, kørsel på isbane inkl. hurtig kørsel
  • Biler: Volkswagen Golf R på pigdæk
  • Hvornår: 6.-9. februar, 20.-23. februar, 27. februar-2. marts
  • Pris: Fra 2.750 kr. i Østrig til 20.000 kr. i Sverige – begge uden transport

Volvo: Winter Drive – i samarbejde med Volvo Cars Driving Academy

  • Hvor: Sälen, Sverige
  • Hvad: 1-dags kørekursus
  • Biler: Diverse Volvo-modeller
  • Pris: 3.500 kr. excl. rejse
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Husk at tale med djævlen

Hvis man kun hører sig selv og sine ligesindede, bliver man dummere og dummere for hver dag, der går.
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Guide til ski i Grønland: Her er der skisæson både sommer og vinter
Skimæssigt kan Grønland næppe konkurrere med Norge eller Alperne, hvis man foretrækker gode anlæg, store løjper og barer med afterskiing. Til gengæld er naturen i Grønland vildere, og bjergene en stor udfordring. Vi viser vej til fire store skioplevelser. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere
Rådmand om budget på ældreområdet: »Jeg kan ikke få armene ned«​
I følge rådmand for Sundhed og Omsorg, Jette Skive (DF), har man ikke skullet sluge de helt store kameler på ældreområdet i kommunens budgetforlig for 2019, i betragtning af hvad man var blevet stillet i udsigt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her