Annonce
Biler

Elegant macho-speedbåd

Den slidstærke alu-båd Yamarin Cross 75 Bow Rider er ikke for børn eller sarte sjæle. Den velsejlende finne flyver nemlig hen over bølgerne med 50 knob med en 300 hk Yamaha-motor.

50 knob sejler båden uden besvær med en 300 hk-motor på. Topfarten med en 150 hk-motor er 37 knob.

Vi var inviteret til Oslo for at teste en temmelig hurtig båd. Yamarin i Finland havde derfor sin egen testsejler med, som først demonstrerede, hvor kraftfuld Yamarin Cross 75 Bow Rider er. Og kraftfuld – dét er den.

»Hold godt fast; det kommer til at gå stærkt,« sagde den finske testsejler, der gav den så meget gas, at en norsk journalist og jeg blev kastet tilbage i de stærke, velpolstrede offshore-sæder, der er til fører og co-piloten.

Selv med 45 knob kunne vi lave hårde sving, uden båden skred ud. Forskroget har en skarp vinkel på 22 grader, der skærer bølgerne godt.
Der er fin rygstøtte i det U-formede cockpit.
Føreren har endda et armlæn til sin højre arm, der bruges til at give gas med. 20 sekunder tog det, hvorefter vi sejlede lidt over 50 knob, godt nok på fladt vand og i svag medvind til at starte med. Trods den høje fart kunne vi sagtens tale med hinanden bag det store vindspejl, der går langt tilbage i båden, forbi føreren. Det betyder, at gæsterne i den U-formede sofa også er delvist beskyttede mod vind og skumsprøjt.

At der ikke er sparet på noget, vidner frontspejlet om. Det er en helt ny konstruktion i grove profiler i højpoleret, syrefast stål og limede ruder i hærdet glas. Vinduesviskere er der i hver side, dog ikke på midten, da midterruden kan løftes op, så man kan gå frem på fordækket.

En perfekt fartdjævel

Trods den høje fart virkede det hele udramatisk. Også da vi kom ud i de større bølger, hvor skumsprøjtene røg ud til siden fra det skarpe, 22-graders V-vinklede forskrog. Vi blev dog rystet noget, når vi ramte en skæv sø, men båden er skabt til også at sejle i grov sø. Den er dog kun CE-godkendt til kystnær sejlads.

Båden krængede

Fakta
Yamarin Cross 75 Bow Rider
  • Længde: 7,53 m
  • Bredde: 2,47 m
  • Vægt: 1.350 kg
  • Antal personer: ni
  • Motoranbefaling: 150-300 hk
  • Topfart med 300 hk: 50 knob
  • Pris med 300 hk Yamaha-motor: 580.490 kr.
  • Ekstraudstyr: power-rat, fryser, stævn-trappe, musikanlæg, solseng, cockpit-telt og cockpit-bord
  • Forhandler: Yamaha Odense, tlf.: 4018 3020
Da vinden kom ind fra siden, begyndte båden at krænge, men det fik vi hurtigt rettet op – via to trim-taps på agterkanten på båden. Inden jeg fik rattet, satte den finske testsejler farten ned til 15 knob, hvorefter han demonstrativt og med et stort smil drejede båden så skarpt, at den krængede mindst 25 grader, som var vi på sejlbåd i hårdt vejr.

At Yamarin Cross 75 Bow Rider kan krænge så meget, skyldes bådens skarpe, V-formede bund, der gør, at den er blødere at sejle i bølger. Bag på båden var placeret en Yamaha 300 hk. Med en 150-hk-motor vil topfarten falde til 37 knob. En fart, der ville være rigeligt til de fleste. Men stort set alle de mandlige købere vælger den store 300-hk’s macho-motor, når de køber en Yamarin Cross 75 Bow Rider. Samtidig vælger de bovpropel, der koster ekstra oven i de 580.490 kr., som båden koster med den store motor.

Båden har mange små, praktiske rum; her ét til at smide fisk ned i.
Vindspejlet i hærdet glas er fæstnet ved grove profiler i højpoleret, syrefast stål.

Bovpropel på en 1.350 kilos båd virker dog unødvendigt, men det gør båden endnu lettere at sejle i en smal havn. Men rammer båden en bro, gør det ikke så meget, for den er bygget i aluminium. Ifølge producenten er bådtypen bygget med dyrere 5083-aluminium, som er 30 pct. stærkere end 5754-aluminium.

Power-rat og power-båd

Dommen

PLUS

  • Sporty og velsejlende
  • Vedligeholdelsesfri
  • God vindskærm

MINUS

  • Dyr i indkøb
  • Ingen overnatningsmuligheder
  • Ikke udbredt i Danmark
Rattet, et såkaldt power-rat, var lækkert at holde i, og det gik let – som forventeligt. Bådens acceleration er kraftig; man bliver lige lidt rystet i starten over, hvor meget kraft motoren har. Man skal derfor være ekstra opmærksom på at fortælle, at »nu gasser jeg op«. Ellers kan gæster om bord blive smidt ud af båden. Udsynet er fint 360 grader rundt fra førerpladsen, og der er god benplads.

I cockpittet fornemmer man ikke den rå aluminium, da skrogets inderside er dækket med nydelig glasfiber i flot finish. Musikanlæg og køleskab på 48 liter var der også på testbåden, og foran førerpladsen var der monteret et varme-aggregat. Båden har gode praktiske detaljer, f.eks. i siderne, hvor der er plads til fendere.

Vupti, og stigen er foldet ud, når man sejler ind til en klippe eller andre steder.
Også fremme er der stuverum. Men det er i agterbænken, at det største findes.
Et 48-liters køleskab findes også om bord..

Yamarin Cross 75 Bow Rider er let at træde om bord på, da der er et bredt fordæk at træde på og høje pulpits at støtte sig til. Under fordækket findes en stige, der hurtigt kan foldes ud foran stævnen, hvis man ønsker at sejle ind til stranden eller en klippe. Solbade kan man også fra båden, da en solbænk kan monteres på for- eller agterdæk. Tilbage i båden – over motoren – findes der en god bøjle til vandski. I hver side er der to små, gode badeplatforme. Og et trin længere nede findes to nedre badeplatforme i aluminium. I den ene side er der en badestige, og i den anden er der plads til et ankerspil.

Macho drømmebåd fra USA

Den finske Yamarin Cross 75 Bow Rider oser af overskud og sejlglæde. Båden er rå i aluminium, men har også et elegant indre i glasfiber, og bådens 25 fod har et tjekket, sporty ydre. Køber man båden, får man en elegant macho-båd, der er sjov at sejle.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her