Annonce
Biler

Fin familiebil med misvisende navn

Test: Den nye VW Golf Sportsvan afløser Golf Plus, men er hverken sportslig eller en van, som navnet indikerer. Den er bare en fremragende familiebil.

VW Golf Sportsvan 1,4 TSI DSG Highline

VW

En Golf plus det løse. Sådan kan den nye VW Golf Sportsvan beskrives, som netop nu er aktuel på det danske marked.

Med højt til loftet og ekstra stort bagagerum er det en bil, der passer til de, som finder en almindelig Golf for klejn og ikke er til en decideret stationcar, mens en storstilet mpv med rum til hele miniputholdet er for voldsom.

Idéen er at indbygge merværdi i Golfen, så den kan konkurrere direkte med bl.a. Citroën Picasso, Ford C-Max og Renault Scenic, men også en mere trendy model som Nissan Qashqai. Altså biler til de købere, der nægter at sætte sig ind i en traditionel stationcar. Men hvorfor kan den ikke bare hedde Golf Plus, som forgængeren med samme kvaliteter? For sport og van er noget at det sidste, man forbinder nyheden med.

Finere fransk familiebil

Luft og albuerum

Sportsvanen gør det dog fremragende. Efter en uge i selskab med den forhøjede Golf er der næsten lutter plusser på notesblokken.

Den højloftede bil er ikke så fiks som en klassisk Golf, men kvadratisk, praktisk, god som Ritter Sport. Pladsen er optimalt udnyttet, finishen fin og komforten med afslappede fjedre bedre end i Golf. Testbilen, en Sportsvan 1,4 TSI DSG Highline, er dog ret kostbar til 387.997 kr. plus levering, men der er et hav af billigere varianter. Det vender vi tilbage til.

Ungerne elsker den praktiske Sportsvan, der tilbyder masser af plads og et fremragende udsyn, takket være et stort rudeareal.

Ved at øge højden markant har ingeniørerne kreeret mere albuerum og luft i kabinen. Det giver et absolut familiedueligt bagagerum på 498 liter, godt 100 liter ekstra i forhold til en almindelig Golf og yderligere 87 liter, hvis man er ligeglad med benpladsen og skubber bagsædet 18 centimeter frem. Men noget mindre end i en Golf stationcar.

Koncernens fleksible MQB-platform betyder, at sportsvanen er 8,3 centimeter længere end en almindelig Golf og byder på en akselafstand, som er strakt fem centimeter mere.

Modellen byder på en høj kørestilling, men mest bemærkelsesværdig er den ekstra plads på bagsæderne, som faktisk gør bilen til et mere regulært alternativ til den større Touran, bortset fra at Sportsvan kun rummer fem personer.

Vel inde i bilerne har ungerne endda flere muligheder: De kan sætte sig i en af de separate stole på yderpladserne – der byder på overdådig plads og siddekomfort for selv granvoksne mænd – eller tage midtersædet, der mest er til små personer. Samtidig er de smarte flyborde standard fra udstyrsniveauet Comfortline og op.

Citroen revolutionerer den lille familieklasse

Godt udsyn

Lofthøjden på bagsædet er virkelig generøs. Noget af det bedste er dog det meget fine udsyn fra kabinen, hvor designerne har minimeret de blinde vinkler.

Bagagerummet er markant større end i Golf, men stadigvæk en del mindre end i stationcaren.

Golf Sportsvan kører også ganske glimrende. Med fast og alligevel komfortabel affjedring og en forbløffende evne til at holde retningen, når vejen går lige ud. Den tackler sving med stram disciplin og har et styretøj, der adlyder chaufførens mindste vink. Alligevel formår undervognen at filtrere vejens ujævnheder fra. Men den understyrer mere i skarpe kurver – det højere tyngdepunkt dæmper appetitten på sving. Underholdende er den ikke, bare kompetent.

Ny familiebil med indbygget sofa

Vellykket motor

Fakta
VW Golf Sportsvan 1,4 TSI DSG Highline
  • Pris: 387.997 kr. plus lev.
  • Forbrug: 18,5 km/l EU-snit
  • CO2-udslip: 123 gram
  • Grøn ejerafgift: 560 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,4 liter
  • Ydelse: 150 hk/5.000 omdr.
  • Moment: 250 Nm/1.500 omdr.
  • Topfart: 212 km/t.
  • 0-100 km/t.: 8,8 sek.

Motoren med 150 hk passer perfekt til bilen, og den er behageligt afdæmpet, mens man bør unde sig det lækre DSG-automatgear, hvis man kan afse de ekstra 25.000 kr. til det. Fra start flyver Sportsvan målbevidst på langfart – som hamret af sted af Golfklubbens slagfærdigste driver. En accelerationstid fra 0-100 km/t. på kun 8,8 sekunder er mere end godkendt.

På papiret kører Golfen 18,5 km/l – meget imponerende. Men det kan let dale til godt 12 km/l ved frisk kørsel.

Virker prisen afskrækkende, kan man med fordel vælge den 125-hk version uden DSG, og dermed bliver vognen over 40.000 kr. billigere. Ellers starter Sportsvan fra knap 260.000 kr. for basismodellen med kun 85 hk.

Nissan Qashqai er en højbenet familiebil

Prisen kan udlægges på mange måder. På den ene side koster det Golf-køberen godt 30.000 kr. ekstra, hvis familien vil være høj i hatten og opgradere til en Golf Sportsvan. Omvendt kan man spare ved at nøjes med Sportsvan i stedet for en i øvrigt forældet VW Touran. Det tredje alternativ, den klassiske Golf Variant, koster et sted imellem Golf og Sportsvan. Og så får VW i øvrigt ekstra konkurrence fra næste måned, hvor BMW er klar med 2-serie Active Tourer, der er bygget efter samme læst som folkevognen.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Polaroid Originals OneStep 2: Det klassiske Polaroid er tilbage
Fascinationen ved gammel teknologi vil ingen ende tage – hvor irrationel den nu engang kan være. De overmættede og udtværede Instagram-filtre på mobilen er ikke længere nok. Der er kommet stor efterspørgsel på den ægte vare. 
Se flere
Viden
Romernes 2.000 år gamle veje præger stadig Europas økonomi
Romerrigets oldgamle vejnet har indflydelse på, at nogle områder i enkelte lande stadig er økonomisk velstillede, mens andre ikke er, konkluderer nyt dansk studie. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her