Annonce
Biler

Quicksilver 555 Pilothouse giver smæk for lystfiskerens spareskillinger

Quicksilver 555 Pilothouse er til lystfiskeren, der kræver plads, fiskebrønd og fiskeholdere. Han kan også overnatte i den lille buttede, tunge båd, der desværre kræver trailerkørekort for at transportere.

Smuk er 555 Pilothouse måske ikke. Lidt for buttet og rund.

Det er da også den mindste bådtype i Quicksilvers populære Pilothouse-program. Den polsk-byggede båd afløser den tidligere 500 Pilothouse. En båd, der var lettere og ikke kræver et trailerkørekort at trække som den større og langt mere rummelige 555 Pilothouse.

En båd, der har højt fribord, der gør båden mere tør og sikker at være i, med en god bredde på 2,4 meter. Det er især det store agterdæk, der gør båden attraktiv for lystfiskeren. Her kan fire personer stå uden at gå i vejen for hinanden i nævneværdig grad, ellers kan man sende den ene lystfisker op og fiske på fordækket, hvor man kan sidde på et lille sæde.

555 Pilothouse er certificeret til fem personer, og man kan da også lige være fem personer, hvis man sætter et cockpitbord op ude på agterdækket i et hul, der er indrettet til det.

Her er, hvad lystfiskeren kan bruge. Både fiskebrønd og holder til fiskestangen.

Fakta
Quicksilver 555 Pilothouse
  • Længde: 5,31 m
  • Bredde: 2,4 m
  • Højde i kahyt: 2,19 m
  • Vægt u. motor: 1170 kg
  • Motorvægt: 181 kg
  • Dybgang: 0,4 m
  • Brændstoftank: 90 l
  • Bådens højde: 2,58 m
  • Antal personer: 5 stk. CE-kategori C
  • Pris med Mercury 75 Optimax:177.495 kr.
  • Anbefalet motorstørrelse: 75 til 115 hk
  • Forhandler Quicksilver-boats.com

Praktisk til lystfiskeren

Men båden er ikke primært bygget til at sidde og drikke og spise i. Så skal man købe en anden type båd.

Her er i stedet steder, hvor fiskestængerne kan gemmes af vejen i siderne, hvor der er holdere på rælingen i hver side, hvis man vil bruge fiskestængerne til trolling.

Ude i bagbord side er også en lille fiskebrønd. Det er nu vores erfaring, at mange i stedet bruger en spand, da fiskebrøndene kan komme til at stinke for meget af fisk. På agterdækket er der et stort rum, hvor den permanente benzintank på 90 liter samt batteri er placeret, men i rummet kan der også placeres fiskestænger eller cockpitbordet. Fremme foran skydelugen er der endnu et opbevaringsrum.

Samme trend følger inde i selve kahytten, hvor Quicksilver har sørget for flere opbevaringsrum under dørken.

Banker i bølgerne

Flere steder er der rum under dørken, hvor man kan opbevare ting.
555 Pilothouse er rund i forskibet. Det er med til at skabe en stabil båd, når den sejler eller ligger stille, men det betyder også, at den banker noget i søen, da der mangler V-form i forskibet.

At båden bankede i søen, kunne vi mærke tydeligt under testen, hvor topfarten var 26,5 knob. Rystelserne forplantede sig op i skydedøren, der raslede noget, men man skal heller ikke stille for store krav til en så stor båd, der kun koster 177.495 kr. med en 75 hk motor bag på.

En totakts-motor fra Mercury, der ikke larmer nævneværdigt og ikke bruger mere benzin end en firetakter. Og larmen blev virkelig reduceret, når vi lukkede skydedøren, der også sørgede for, at der ikke kom sprayvand, når vi sejlede marchhastigheden på 20 knob. At der kommer vand ind, vidner om, at båden kun er 5,31 meter lang.

En drømmebåd for lystfiskere

Rat gik trægt

Det er på agterdækket, at 555 Pilothouse har sin styrke. Her kan der stå fire personer og fiske.
Det tog kun syv sekunder, før 555 Pilothouse planede, båden virker pænt adræt, men det er ikke en båd, man sejler i for sejladsens skyld.

Det er en båd, man bruger til at sejle ud til fiskestedet, og der ligger man stille eller sejler langsomt til trolling, og til det formål går det fint. Gashåndtaget gik let, men rattet i aluminium gik noget trægt. Her blev ikke styret med kostbar hydraulik. Men man sidder fint og styrer i det brede sæde.

Udsynet er fint 360 grader rundt. Og der er fin udluftning i skyderuden lige ved siden af, så ruderne ikke dugger til. I ruftaget findes også en luge til udluftning. Ved siden af førersædet findes et co-pilotsæde, og midt mellem dem kan sættes et nyt sæde op på ingen tid, så tre mand kan sidde varmt og tørt i den lunefulde danske sommer.

En af de danske importører, Bøges Både ved Haderslev, har solgt en enkelt af den nye båd, men sælger Flemming Andersen forventer flere.

Fakta

Plus

  • Prisbillig
  • Praktisk til fiskeri
  • Stor køje

Minus

  • Tung, kræver trailerkørekort
  • Slår sig i bølgerne
  • Tung på rattet
– Sejlerne synes, den er billig, og derfor tror vi på, at den vil sælge godt. Desværre er den lidt tung og kræver en 1800 kilo trailer, og dermed når bil, båd og trailer op på over 3500 kilo, og derfor skal man have trailerkørekort for at transportere den lovligt, siger Flemming Andersen.

Robust og sporty allround-båd

Gode løsninger

555 Pilothouse løser rigtigt mange af lystfiskerens behov. F.eks. om en bred, stabil båd, hvor man kan gå om læ, hvis det regner.

Og man kan også overnatte eller tage sig en lur i kahytten, hvis man bliver træt. Lidt social kan man også være i cockpittet med små sæder i hver side, helt tilbage.

Men badning er besværligt. Der er ikke gjort plads til det helt tilbage, men lystfiskere bader ikke, de fisker. Mit helhedsindtryk er positivt. Båden giver meget til lystfiskeren for få penge, men forvent ikke luksus om bord.

Fransk multiværktøj til dansk vejr

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her