Annonce
Biler

Vælg din motor med omtanke

Dieselbilerne lokker med god brændstoføkonomi, og benzinbiler er billigere at købe og betale ejerafgift på. Hvornår bør du vælge den ene type motor frem for den anden?

Øjnene løber ned over listen. Dieselmotorerne stikker frem som de mest økonomiske, og en liter diesel er tilmed billigere end en liter benzin. Merprisen på 10- 30.000 kr. er sparet i løbet af få år, for dieselbilerne taber mindre i værdi.

Det lyder besnærende at besøge tanken sjældnere og tilmed have fornemmelsen af de flere kræfter, der ofte følger med en turbodiesel.

Argumenter for og imod dieselbiler ligger i bunker på nettet, og hvis man besøger forskellige bilsælgere svinger svarene som vindposen på Storebæltsbroen. Men er der ikke noget med, at dieselmotorer ikke kan tåle korte ture? Og hvad med gensalgsværdien? Hvad er egentlig op og ned? Hvornår skal man vælge diesel, og hvornår skal man vælge benzin?

Kørselsmønstret er vigtigt

Hos FDM svarer teknisk konsulent Christian Daugaard:

Fordele og ulemper

Benzinmotorer

Plus
Kræver ikke bestemt kørselsmønster
Motornedbrud er sjældne
Bliver hurtigere varm

Minus
Kører kortere på literen
Skal have flere omdrejninger for at levere kræfterne (gælder ikke turbobiler)

Dieselmotorer

Plus
Typisk mere trækkraft
Støjsvag på motorvejen
Bruger mindre brændstof

Minus
Risiko for dyre reparationer
Støjende ved lavere hastigheder

»Man skal have det rigtige kørselsmønster for at vælge diesel. Generelt skal man køre mindst en halv time eller 30 km, hver gang man starter for at sikre, at en dieselmotor når den rigtige driftstemperatur. Hvis ikke motoren bliver ordentlig varm, er der risiko for øget tilsodning og tilstopning af oliesi og smørekanaler. Når det sker, er turboen en af de komponenter, der først går i stykker, men man risikerer nedbrud af hele motoren. Det er dyre reparationer, en udskiftning af turbolader kan koste mellem 15.000-20.000 kr. Er motoren helt død, koster det måske det tredobbelte. Vi ser en del nedbrud på motorer, hvor ejeren enten ikke har det rigtige kørselsmønster, ikke overholder service eller kører på forkert olie. Måske endda en kombination af de tre.

Men mange kører også helt problemfrit,« ifølge Christian Daugaard.

»Hvis man har det rigtige kørselsmønster og overholder serviceplanen med den rigtige olie, så ser vi ikke mange problemer på dieselmotorerne, « siger han.

Der er altså et krav, der skal være på plads, hvis du skal overveje en dieselbil: Hvis ikke du oftest kører i mere end en halv time eller over 30 km, når du starter din motor, så skal du have en benzinmotor. Det betyder altså ikke noget for bilen, at du kører få km om året, bare du kører lange ture, når motoren startes.

Økonomien

Mindst 30 km eller 30 minutter pr gang er altså et håndgribeligt første krav. Men hvad med økonomien? Det afhænger jo helt af indkøbsprisen og dit kørselsbehov.

Benzin eller diesel

– den korte version

Hvis du vil have en dieselbil, skal du køre mindst en halv time, næsten hver gang bilen startes, ifølge FDM, ellers risikerer du, at dyre motordele går i stykker.

Hvis ikke dit kørselsbehov er sådan, skal du have en benzinbil.

Økonomisk svinger balancepunktet meget, for merprisen for dieselmotorer varierer fra 0 – 90.000 kr. FDM har en udregner på FDM.dk, hvor du selv kan udfylde købspriser for forskellige modeller, og se hvornår det økonomisk kan betale sig at købe diesel. Hvis merprisen er 10.000 til 30.000 kr. vil det ofte blive fordelagtigt med dieselbil fra ca. 20.000 km om året forudsat, at du overvejende kører lange ture.

Hvis du pendler over 30 km på motorvej hver dag, vil det derfor stort set altid være fordelagtigt med en dieselmotor.

Når du skal sælge igen, er dieselbiler som regel lettere at komme af med, og derfor taber de ikke helt så meget i værdi. Benzinmotorerne er blevet mere økonomiske de senere år, og ejerafgiften er ofte lavere på benzinbilerne. Men hvad siger økonomieksperten?

»I 2015-2016 kommer dieselprisen til at stige, fordi afgiften på diesel og benzin bliver ens. Det udligner endnu mere den fordel dieselbilerne har i dag, og det vil formentlig også presse brugtpriserne på dieselbilerne, da efterspørgslen bliver mindre. Heldigvis har benzinbilerne halet gevaldigt ind på dieselbilerne de senere år - både på trækkraft med de nye turbobenzinere og på brændstoføkonomi. Men hvis du kører langt, kan det stadig betale sig at købe diesel – især i de lidt større biler, fortæller chefanalytiker hos Bilpriser. dk,« Niels Grøftehauge.

Økonomisk set indskrænkes dieselbilens fordel altså, men det kræver en individuel udregning af økonomien for at afgøre, om der skal stå en ny diesel- eller benzinbil uden for hjemmet.

For eksempel skal du køre ca. 18.000 km om året for, at det kan svare sig at købe en ny Ford B-Max diesel frem for en benzin, hvis man regner med at køre ca. 15 pct. kortere på literen end opgivet – det er ikke helt urealistisk. For en VW Golf 1,2 TSI mod en 1,6 TDI med samme antal hestekræfter bliver diesel billigst at køre i fra mindst 20.000 km om året, ifølge FDMs beregner. Beregneren kræver ikke login.

Benzin eller diesel? Det afhænger helt og holdent af dit kørselsbehov.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her