Annonce
Biler

Den italienske crossover får nyt hjerte

Den høje Fiat 500X får nyt lygtedesign, nyt interiør samt sikkerhedsudstyr og nye motorer. Nødbremse er dog ikke standard i basisversionen.

Skarpere lyssignaturer er en del af udtrykket fra den opgraderede Fiat 500X. Fotos: Fiat

Modelprogram

Benzin:

  • Fiat 500X Urban 1.0 FireFly Turbo 120 hk 209.990 kr.
  • Fiat 500X City Cross 1.0 FireFly Turbo 120 hk 249.990 kr.
  • Fiat 500X City Cross 1.3 FireFly Turbo DCT 150 hk 279.990 kr.

Diesel:

  • Fiat 500X City Cross 1.6 MJT diesel 120 hk 264.990 kr.
  • Fiat 500X City Cross 1.6 MJT diesel 120 hk DCT 284.990 kr.
  • Fiat 500X Cross 2.0 MJT diesel 150 hk nitrins aut. AWD 379.990 kr.

En grundig makeover. Sådan kan midtvejsfaceliftet for Fiat 500X beskrives.

Modellen får ikke alene et mere årvågent udseende, nyt interiør og nye modelpakker med nyt sikkerhedsudstyr, den bestykkes også med en ny motorgeneration fra Fiat, kaldet Firefly, som lever op til de nye Euro-miljøkrav, der netop er trådt i kraft.

På de ydre linjer spiller 500X nu ud med nye lygter for og bag, der foran byder på LED-kørelys og mulighed for full LED-forlygter, mens de bagerste lygter får en klarere reference til den ikoniske, lille Fiat 500, som er forbilledet for designet af 500X-modellen, der befinder sig i området mellem miniklassen og mellemklassen.

Inden døre byder 500X på et nydesignet instrumentbord, hvor instrumenter og en ny tripcomputer er lettere at aflæse, samt nyt rat, mens der i helt klassisk faceliftstil er flere farver og stoftyper på paletten.

Nye benzinmotorer

Den største nyskabelse ligger under hjelmen, hvor Fiats to helt nye Firefly-benzinmotorer nu findes. De har begge turbo, direkte benzinindsprøjtning, partikelfilter samt Fiat Multiair-ventilstyringssystem. De kommer i en trecylindret udgave på 1,0 liter med 120 hk og i en firecylindret version på 1,3 liter med 150 hk. Den sidste leveres altid med en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Modellen får et udseende, som læner sig mere op ad Fiat 500, der tidligere er blevet opgraderet.
Motorerne, der er produceret i aluminium for at holde vægten nede, klarer henholdsvis 17,2 km/l og 16,4 km/l. På motorprogrammet følger også en 1,6 liters diesel på 120 hk, der har et forbrug på 21,3 km/l – både med og uden DCT-automatgear. Der kommer også en variant med en 2,0 liters diesel. Her er alle fakta dog ikke tilgængelige endnu. Alle tallene er efter den nye omregnede og midlertidige NEDC2-skala, som et stykke hen ad vejen svarer til WLTP-skalaen.

Tre udstyrsvarianter

500X lanceres i tre udstyrsniveauer, nemlig Urban, City Cross og Cross. Urban byder bl.a. på sikkerhedsudstyr som fem tommer skærm, fartpilot og sikkerhedsudstyr som skiltegenkendelse, hvor hastigheden indstilles efter vejtavlerne, og vognbaneassistent med aktiv styring. Du skal dog op i City Cross for at få nødbremse, der er det vigtigste sikkerhedsudstyr, så basisversionen er noget tyndbenet på den front. City Cross byder også på advarsel mod blinde vinkler, Apple CarPlay, parkeringssensorer bag og adaptiv fartpilot.

Topversionen, Cross, har altid firehjulstræk og automatgear og bl.a. parkeringskamera, navigationsanlæg samt lys- og regnsensorer.

Priserne for den faceliftede Fiat 500X starter fra underkanten af 210.000 kr.

Inden døre er der kommet et nyt instrumentbord med lettere betjening samt nye farver.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Djævlens bro fører til fransk Catalonien
Det rødgule catalonske flag vajer både på Pyrenæernes nord- og sydside. Men mens de fleste har hørt om det spanske Catalonien, er det franske Catalonien mindre kendt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her