Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail
Annonce
Biler

Toyota Corolla er tilbage

Den næste Toyota Auris-generation skifter navn til Corolla, som modellerne nu skal hedde verden over.

Den nye Toyota Corolla kommer selvfølgelig som hybrid, der er en teknologi, som mærket satser stort på. Foto: Toyota

Et kendt modelnavn kommer nu tilbage på de danske veje. Det sker, når Toyota til næste år lancerer afløseren til anden generation af mellemklassemodellen Auris, der kort og godt skifter navn til Corolla.

Samme manøvre skete med modsat fortegn, da den daværende niende generation af Corolla i 2006 blev afløst af den helt nye Auris, som signalerede hightech og fornyelse i forhold til det noget slidte Corolla-navn.

Auris, som skulle fange et yngre publikum, fik dog herhjemme hurtigt ry for at være en noget anonym model trods gode indre værdier. Corolla sedan blev dog markedsført og solgt i Danmark til og med 2009.

I forbindelse med den helt nye model, som er markant anderledes end den nuværende, skifter det japanske mærke tilbage, så mellemklasse-modellen hedder det samme på alle markeder i hele verden, nemlig Corolla.

I en tid, hvor forhistorie og storytelling betyder mere end nogensinde, står det klart, at Corolla er et langt stærkere og mere ikonisk ”brandname” end Auris, som aldrig slog igennem. Her står et navn som VW’s Golf langt stærkere, og Toyota har set den gode fortælling i at kunne trække modelnavnet tilbage til 1966.

»Auris-navnet blev i sin tid introduceret som en del af en indsats for at tiltrække et yngre publikum. Den nye model, som kommer nu, er så markant anderledes og nyskabende, at den sagtens kan stå alene. Derfor er det oplagt at genintroducere et kendt Toyota-navn som Corolla, der bl.a. står for soliditet og driftssikkerhed,« siger Anders Tystrup, der er pressechef hos Toyota Danmark.

Herhjemme har mange danskere et tæt forhold til Corolla, der havde et stort publikum og i 1980’erne var en Danmarks mest solgte biler. Corolla var i den kantede femte generation således Danmarks mest solgte bil i 1988, 1989 og 1990.

Faktisk var den danske Toyota-import også en af de første i Europa.

»De første Corollaer, der kom hertil i 1966, var således nogle af de første på vores kontinent. Så danskerne har et helt specielt forhold til Corolla,« siger Anders Tystrup.

Stærkt navn

Rent praktisk bygges de nuværende versioner af Auris hatchback, Auris stationcar og en sedanudgave, der sælges i visse lande i Europa, på tre forskellige platforme. De samles nu på én. Samtidig vil Toyota ensrette koncernmodellernes navne i hele verden.

Toyotas folk har dog ventet med beslutningen til det sidste. For hatchback-versionen, der blev vist på forårets internationale motorshow i Genève, bar nemlig Auris-navnet, men den er nu vist med Corolla-kontrafej. Det vil også være at se, når stationcaren vises til efteråret.

I 1980’erne var Toyota Corolla en udbredt familiebil, der lå højt på de danske salgslister. Det gjaldt især den kantede femte generation. Corolla var Danmarks mest solgte bil i 1988, 1989 og 1990. Foto: Toyota

Toyota er på flere fronter ved at vende tilbage til tidligere tiders modelnavne. Således lanceres den genfødte Supra sportsvogn herhjemme i 2019, mens den store Camry kommer i Europa til næste år.

Med Corolla, som er verdens mest solgte bilmodel gennem tiderne, og der er afsat 45 millioner eksemplarer på verdensplan, har Toyota dog et stærkt navnekort at spille ud. Der er p.t. indregistreret 21.100 Corollaer på de danske veje – og 16.029 Auriser.

Andre bilproducenter har også skiftet navn undervejs. Det gælder VW, som i 1980’erne introducerede Jetta, som var en sedan-udgave af en Golf. I Europa skiftede den i den efterfølgende generation navn til Vento for derefter at skifte navn til Bora, før modellen igen kom til at hedde Jetta. Golfen med kuffert slog dog trods utallige navneskift aldrig rigtigt an herhjemme.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Bolig
Danskernes design: Vi eksperimenterer på badeværelset, men køkkenet skal stadig være hvidt
Individualitet, farver og sanselighed er blandt nøgleordene, når blikket kastes på de nye køkkener og badeværelser. Det individuelle præg er centralt, ligesom behovet for at nyde materialer og design fylder. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her