Annonce
Biler

Audis kendte Q-model vokser markant

Den nye Q3 nærmer sig storebror i størrelse og udtryk.

Designet afspejler ambitionerne: Skærmene er markeret med en venlig hilsen til ur-Quattroen, mens bløde former møder skarpe detaljer i det nye karrosseri. Fotos: Audi

I dag er klassen godt besat med modeller som BMW X2, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40, men da Audi lancerede sin første Q3 i 2011, var de nogle af de første til at lave en kompakt suv i luksusklassen.

Selv om Q3 fortsat sælger ganske pænt herhjemme, især takket være kampagnemodeller, har modellen i et stykke tid trængt til en modernisering, og det sker nu med en helt ny version.

Den nye Audi Q3 kommer til Danmark til efteråret, og selv om ingen endnu har haft lejlighed til køre i den, så kan bilen næsten kun være vellykket.

Nok så væsentligt er, at den nye generation vokser ganske betragteligt.

Teknikken er nemlig den såkaldte MQB-platform, og det betyder, at Q3 i praksis deler meget teknik med biler som Seat Ateca, Skoda Karoq og VW Tiguan, der alle er biler, som kører fremragende og tilbyder moderne teknik.

Ved første øjekast har bilen forandret sig markant i forhold til den nuværende vogn. Designet er ganske enkelt blevet frækkere, især med den ottekantede kølergrill, og hvis man vælger bilen med LED-lygter, får man 3D-effekt for og agter. Skærmene er også blevet bredere, som det er tilfældet på flere af de nyeste Audier, og det får Q3 til at se mere barsk ud.

Nok så væsentligt er, at den nye generation vokser ganske betragteligt, og faktisk er længden øget med hele 10 cm. Samtidig er afstanden mellem akslerne vokset, hvilket skulle komme passagererne på bagsædet til gode.

Agter er det især de brede baglygter og den generelt lidt mere aggressive fremtoning, der springer i øjnene.

Dermed bliver afstanden til Q2 større, og nyheden bliver nærmest en konkurrent til den større Q5.

Afhængigt af bagsædets og ryglænenes position rækker bagagerumsvolumenen fra 530 til 1.525 liter. Bagagerumsbunden kan varieres i tre forskellige niveauer, og bagagerumsafdækningen kan opbevares under bunden, når den ikke skal bruges.

Til at begynde med bliver motorprogrammet mere eller mindre det samme, som vi kender fra de øvrige VW-produkter i klassen, altså en 1,5 benzinmotor med 150 hk, der toppes af 2,0 motorer med 190 eller 230 hk. Til start er der kun en enkelt dieselmotor, nemlig 2,0 TDI med 150 hk.

Digital instrumentering er standard, og som ekstraudstyr kan føreren vælge det større Audi virtual cockpit plus med tre forskellige visninger, herunder en ny, ekstra sportslig visning. Interiøret bliver dog ikke så avanceret som i de nye A6,7- og 8-modeller, der har to skærme i midterkonsollen.

Heldigvis holder Audi fast i, at ventilation og radio bliver justeret via almindelige knapper og ikke med den mere bøvlede skærmbetjening.

Audi Q3 er koblet endnu stærkere op med myAudi-appen, der forbinder kundens smartphone med bilen. Det betyder, at kunden eksempelvis kan overføre navigationsruter og smartphonekalenderen til MMI og lokalisere sin Q3's parkeringsposition.

Audi er ikke klar med priser på Q3 endnu, men den nuværende koster fra 329.000 kr.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her