Annonce
Biler

Forlænget udgave af superbil

McLaren er klar med 600LT, som er den letteste, kraftigste og hurtigste gadebil fra mærket.

Den specialudviklede McLaren 600LT er en smule længere end 570S-modellen, er væsentlig lettere og kaster flere hk af sig. Foto: McLaren

Selv en superbilsproducent som McLaren kan have en sportsafdeling med ekstra hårdtpumpede biler.

Hos det engelske firma er de udviklet af McLaren Special Operations og bærer betegnelsen LT, der betyder Long Tail – altså lang bagende. Den nyeste baby fra afdelingen, 600 LT, er optimeret og strukket små otte cm i forhold til den kendte 570S-model, som den bygger på, mens vægten er reduceret kraftigt ved hjælp af flere karbonmaterialer, og downforcen er øget med ændrede spoilere, diffusere og en stor fastmonteret hækvinge.

Som alle andre McLaren-modeller er hjertet mærkets dobbelt turboladede 3,8 liters V8’er, der her har fået opgraderet motorstyringen og motorens evne til at hente luft, så den yder 600 hk og leverer 620 Nm. Det er 30 hk mere end 570S’eren, matcher accelerationen fra den heftige McLaren 675LT Super serie og klarer 0-100 km/t. på 2,9 sek., mens topfarten rammer pæne 328 km/t.

Ifølge McLaren er hele 25 pct. af delene nye i 600 LT-modellen, og der er høvlet 96 kg af i forhold til 570S’eren, så vægten uden fører lander på 1.247 kg. Vægtbesparelsen er bl.a. hentet ved at anvende et nyudviklede undervognsophæng i smedet aluminium og keramiske bremser, mens stivere motorophæng er med til at give mere banefokuseret køredynamik.

Letvægtsmaterialerne går igen i udstødning og karrosseriopbygning. De færre kg er også hentet ved at strippe bilen for bl.a. radio, aircondition og navigationssystem, men udstyret kan monteres af fabrik efter ønske uden merpris.

Til gengæld kan ejerne opgradere med specielle Clubsport- eller Clubsport Pro-pakker fra McLaren Special Operations, hvor selv sportssædernes rammer er i karbonfiber, mens taget også er i letvægtsmaterialer, og endda hjulboltene er i titanium.

Modellen vil kun blive produceret i et begrænset antal, som formentlig vil være omkring maks. 500 stk. Med en startpris på 1,570 mio. kr. før danske afgifter vil den også være en bil for de få. Men så omfatter prisen også en dag på bane med McLaren-instruktør. Det tror da pokker.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Husk at tale med djævlen

Hvis man kun hører sig selv og sine ligesindede, bliver man dummere og dummere for hver dag, der går.
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Guide til ski i Grønland: Her er der skisæson både sommer og vinter
Skimæssigt kan Grønland næppe konkurrere med Norge eller Alperne, hvis man foretrækker gode anlæg, store løjper og barer med afterskiing. Til gengæld er naturen i Grønland vildere, og bjergene en stor udfordring. Vi viser vej til fire store skioplevelser. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere
Rådmand om budget på ældreområdet: »Jeg kan ikke få armene ned«​
I følge rådmand for Sundhed og Omsorg, Jette Skive (DF), har man ikke skullet sluge de helt store kameler på ældreområdet i kommunens budgetforlig for 2019, i betragtning af hvad man var blevet stillet i udsigt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her