Annonce
Biler

Fransk stationcar satser på design og teknik

Masser af plads og avanceret udstyr i stationcarudgaven af den nye Peugeot 508.

Den nye Peugeot 508 SW bliver et nyt, forfriskende kort i firmabilklassen, når den lander herhjemme i starten af næste år. Foto: Peugeot

Der er lagt op til et spændende efterår i firmaklassen, hvor Peugeot endelig er tilbage med en stor stationcar, som udfordrer de kendte i klassen på design, plads og ikke mindst avanceret udstyr.

Den franske bilproducent, som tidligere har vist den genfødte 508’er, er nemlig klar med stationcarversionen, kaldet SW. Det er en bil, der er en tand kortere og lavere end forgængeren, og som er skåret i samme skarpe snit med et anstrøg af premiumklasse.

Bilen byder, ligesom den femdørs model, på sportslige rammeløse døre med fritstående ruder, mens adgangen til bagagerummet, der kan klare 530 liter, sker ad en læssekant, som er lavere og bredere end denne.

Fabrikken fremhæver også de mange opbevaringsrum. Således er det muligt at have to 1,5 liters vandflasker i handskerummet, en 1 liters vandflaske i hver dørside og to 0,5 liters vandflasker i opbevaringsrummene under armlænet.

Store skærme

Inden døre finder du en kabine med loungeagtig stemning i det såkaldte i-cockpit, og hvor en berøringsskærm på 8 eller 10 tommer spiller sammen med en 12,3-tommer central skærm.

Peugeot disker op med en række avancerede sikkerhedssystemer, hvor det mest markante er nødbremse med nattesyn, der også kan opfange fodgængere og cyklister i mørke og ved hastigheder på op til 140 km/t. Men også bl.a. udvidet skiltegenkendelse, der f.eks. kan registrere skilte med stop eller adgang forbud, og adaptive baglygter, der selv indstiller lyset efter omgivelserne, er nyt.

Motorprogrammet omfatter fra starten to 1,6 liters Puretech-benzinmotorer på 180 hk og 225 hk samt en 1,5 liters BlueHDI diesel på 130 hk og en 2,0 liters Blue HDI diesel på 160 hk eller 180 hk. Den mindste dieselmotor er den eneste motor med manuel gearkasse.

De andre har ottetrins EAT-automatgear, der kan koble motoren fra ved hastigheder mellem 25-130 km/t. og på den måde spare brændstof. I løbet af 2019 lanceres en plug-in hybrid med benzinmotor, der kan klare 50 km på ren strøm.

Sedan-modellen lander herhjemme til efteråret, mens stationcaren, som vises på det store motorshow i Paris til oktober, forventes at komme til Danmark i starten af det nye år.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Test: Suveræn letvægtslaptop med skærm til kanten
Huawei har skabt en let og lækker bærbar med ydelse til det tunge arbejde, skærm der fylder hele rammen samt et imponerende lydsystem med Dolby Atmos 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her