Annonce
Biler

Ny Porsche Cayenne klarer 44 km på ren el

Porsche klar med plug-in hybrid-version af Cayenne, der klarer 44 km på ren el og accelerer som en super-GTI.

Den nye Porsche Cayenne opladningshybrid kan klare 44 km på ren el og accelererer fra 0-100 km/t. på 5,0 sek. Foto: Porsche

Antallet af modeller, der kan fås som opladningshybrider, som både kan køre på benzin og strøm samt oplades i stikkontakten, vokser støt.

Seneste skud kommer fra Porsche, som er klar med den nye Porsche Cayenne på denne front. Den er døbt E-Hybrid og byder på en 3,0 liters V6-motor på 340 hk, der spiller sammen med en elmotor på 136 hk, så de tilsammen har en systemydelse på 462 hk.

Porsche Cayenne E-Hybrid
I Cayenne E-Hybrid er batterikapaciteten og dermed den elektriske rækkevidde samt boost-reserverne blevet forbedret: I forhold til den foregående model er kapaciteten steget fra 10,8 kWh til 14,1 kWh. Det svarer til en stigning på ca. 30 pct.

Modellen brillerer, ved at den allerede lige over tomgang har det maksimale drejningsmoment på 700 Nm til rådighed, og hvor boost-styringen svarer til supersportsvognen 918 Spyder. Plug-in hybrid-drivlinjen i Cayenne sørger således for, at acceleration fra 0-100 km/t. klares på 5,0 sek., mens tophastigheden er 253 km/t.

Rent elektrisk kan den store SUV køre en strækning på op til 44 km. Opladningen af batteriet tager fra 2,3 til 7,8 timer afhængig af lader og opsætning.

Forbruget hedder 29,4-31,3 km/l efter den specielle norm for denne type biler, der ikke kan omsættes til virkeligheden, hvor bilen er mere tørstig. Som i andre opladningshybrider afhænger det reelle forbrug dog af, hvor meget man kører på strøm.

Den store skærm i midten indeholder bl.a. et stort display, hvor man kan følge med i strømforbruget. Foto: Porsche

Boost-momentet kan kaldes frem kontinuerligt i hele omdrejningsområdet. Det giver ifølge fabrikken en mere adræt og suveræn køreoplevelse. I indstillinger som Sport og Sport Plus kan næsten hele batteriets energiindhold fyres af til boost-funktionen, og lades op igen undervejs, mens det i de andre indstillinger handler om at køre så økonomisk som muligt.

Modellen har en nyudviklet undervogn med et såkaldt aktivt hang-on-firehjulstræk med elektronisk reguleret lamelkobling. Systemet sikrer ifølge Porsche sportsvognsegenskaber som enhver anden Porsche.

Modellen byder da også på adaptiv undervogn som standardudstyr. Som ekstraudstyr fås elektrisk krængningsstabilisering. Men det praktiske glemmes ikke. Således kan et anhængertræk, der kan klare en vægt på op til 3,5 tons, tilkøbes.

Porsche Cayenne E-Hybrid lander herhjemme i løbet af sommeren til en pris af 1.565.280. kr.

Forbruget hedder 29,4-31,3 km/l efter den specielle norm for denne type biler. Foto: Porsche

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Byrådet i Aarhus giver undskyldning til fyrede teknik-medarbejdere
»Det er en uforbeholden undskyldning for forløbet i sagen og kulturen i afdelingen,« sagde borgmester Jacob Bundsgaard (S), da et samlet Aarhus Byråd undskyldte over for en gruppe fyrede medarbejdere i teknik og miljø. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her