Annonce
Biler

Putins nye præsidentlimousine er helt sin egen

Den russiske præsident, Vladimir Putin, får en ny limousine, der skal imponere den amerikanske kollega, Donald Trump.

Med den nye store Kortezh får Vladimir Putin en rent russisk limousine at føre sig frem i. Foto: PR

Når nu den amerikanske præsident fører sig frem i en pansret Cadillac, der meget sigende kaldes ”The Beast”, skal man også være med på noderne og have sin egen af slagsen.

I hvert fald når man hedder Vladimir Putin og er præsident for Rusland.

Der skal selvfølgelig ikke gås på kompromis med nationalfølelsen, derfor er bilen designet og udviklet i Rusland.

Den nye superlimousine er netop blevet præsenteret, og designet, som har tråde til bl.a. Rolls-Royce, ser da også ganske imposant ud.

Den store bil går foreløbig under kodenavnet ”Kortezh”, hvilket skulle hentyde til kortege på russisk og passe meget godt til den sammenhæng, de lokale Ivan’er og Boris’er vil se bilen i.

På motorfronten må de nationalstolte russere dog gå på kompromis. Ifølge sitet motor1.com har Porsche og Bosch været indeover og leveret teknik og knowhow i modellen, der er bestykket med en 6,6 liters V12-motor, som yder over 800 hk, mens den nitrins automatgearkasse er russisk udviklet.

De russiske myndigheder er fåmælte omkring bestykningen, som efter alt at dømme omfatter tung armering samt udstyr til kommunikation og selvforsvar.

Kortezh-projektet omfatter også en mindre limousineversion med 650 hk, der vil kunne sælges til andre russiske ministerier eller rigmænd. Produktionen vil også blive udvidet med en SUV og en minivan, der ligeledes skal sælges på det frie marked, når myndighederne har fået dækket deres ration. Frem til 2020 forventes der således at blive produceret 5.000 stk. af de tre nye biltyper.

Lenins Rolls-Roycer

De russiske og sovjetiske statsoverhoveder har en lang forhistorie med og kærlighed til store limousiner. Således lod Vladimir Lenin sig i sin tid fragte i forskellige Rolls-Roycer, mens Josef Stalin startede med en Packard Super 12 årgang 1937. Den blev fulgt af de lokalt byggede ZIS-110 fra den russiske producent ZIL, der dog byggede på Packard-modellerne. Den kom i løbet af 1940’erne i den pansrede version ZIS-115, der havde en brændstoføkonomi på under 4 km/l.

Modellerne, som blev bygget de næste årtier, var stadig kopier af amerikanske limousiner. Zil 11 fra 1958 var således inspireret af Packard-modeller fra 1950’erne. Den blev bygget frem til starten af 1970’erne, hvor afløseren med enkle ændringer blev produceret frem til 2002.

Efter det gamle Sovjetunionens fald i 1991 skiftede partitoppen i Moskva til Mercedes-biler. Således har Putin sjældent brugt sin bedagede pansrede Zil 41017 med rødder tilbage fra 1970’erne, som er en af de officielle tjenestebiler.

Han ynder mere en forlænget og pansret Mercedes S600 Pullman Guard. Putins Mercedes S600 kan bryste sig af en 5,5-liters 12-cylindret motor på 517 hk. Men det skal være slut nu, hvor russisk igen skal være mere i front.

Tung Cadillac

Putin får dog konkurrence. Allerede til august modtager den amerikanske præsident, Donald Trump, en ny generation af ”The Beast”, der findes i flere versioner og eksemplarer. Topmodellen vejer omkring 10 tons på grund af den tunge armering og har en undervogn, der kommer fra GM’s truck-division. Den skulle have været leveret ved indsættelsen sidste år. Men modellen, der kan modstå kemiske og biologiske angreb samt angreb med sprængstoffer, har været forsinket i flere omgange.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her