Annonce
Biler

Super-Golf GTI får 290 hk

VW klar med Golf GTI TCR, som yder 290 hk og kan klare op til 264 km/t.

Hvilke andre steder end til et GTI-træf finder man bedre rammer til at præsentere en ny topmodel i den ikoniske modelrække? Sådan har tanken været hos VW, som har vist billeder af den 290 hk stærke GTI TCR, der lanceres på verdens største GTI-træf, som foregår i Reifnitz ved Wörthersee i Østrig.

Her forvandlede 7.300 biler i fjor den lille østrigske by til en sand slikbutik for GTI-entusiaster. Det samme antal besøgende forventes i år, hvor den nye GTI-model er en af hovedattraktionerne.

Udgangspunktet for den nye Golf GTI kommer fra Golf GTI TCR-baneraceren, der har vundet mesterskabet i den internationale TCR-racerserie to år i træk. Touringcar-raceren har direkte tråde til gadeversionen, både når vi snakker om motorkraft, design og køredynamik.

Turbomotoren i Golf GTI TCR-gadebilen yder således 290 hk mellem 5.000 og 6.000 omdr. Her sender TSI-motoren sit pænt kraftige drejningsmoment på 370 Nm ned til forhjulene allerede fra 1.600 omdr. og holder skansen til 4.300 omdr. En syvtrins DSG-gearkasse og et spærredifferentiale, der begge er standard, sikrer en optimal overførsel af motorkraften til asfalten. Topfarten er 250 km/t., men den kan løftes til 264 km/t. ved at fjerne den elektroniske hastighedsbegrænser.

Den hurtigste

Det lille trick gør Golf GTI TCR, der lanceres sidst på året, til den hurtigste Golf GTI i det nuværende modelprogram, og den er tæt på at matche præstationerne for den 350 hk stærke Golf GTI TCR-baneracer.

Fabrikkens folk har dog sikkert også tænkt, at der skal gøres noget ekstra for at holde interessen for GTI-modellerne i Golf VII-serien, der i løbet af 2019 bliver afløst af en Golf VIII’er.

Man kan dog ikke løbe fra, at Golf GTI med mere end 2,2 mio. solgte eksemplarer over de syv generationer er blevet den mest succesfulde, kompakte sportslige bil.

Det startede i 1976 med en 110 hk stærk og forhjulstrukket Golf, der leverede køreglæde i særklasse til en overkommelig pris. Her var det tanken kun at producere 5.000 stk. Golf GTI, men nu er der altså solgt 4.400 gange så mange.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her