Annonce
Biler

Tre moderne cabrioleter, der kan bruges året rundt

Teknikken i de åbne biler bliver bedre og bedre. Langt de fleste modeller kan bruges året rundt takket være god isolering og nem elektrisk betjening af kalechen så længe bilen kører langsomt.

Porsche 911 Targa. Foto: Jens Høy

Du kan åbne eller lukke bilen op til omkring 40-50 km/t., og selv om der ligger sne på taget, så holder du fint varmen bag rattet.

Hemmeligheden er flere lag isolering, så man undgår kuldebroer.

Sådan er de nye cabrioleter, og selv om knap så mange producenter sprøjter nye åbne biler ud, så er kvaliteten blevet langt bedre, end den var for blot få år siden.

Væk er også de fleste modeller med fast tag, ganske enkelt fordi kalecherne er blevet så meget bedre, at de æstetiske fordele ved stof totalt overskygger et metaltag, der også fylder meget, når det ikke er i brug.

En god åben bil er derfor stort set lige så anvendelig om vinteren som om sommeren, og takket være elektronik og sensorer er betjeningen blevet meget lettere.

Audi A5 Cabriolet
2,0-liter/190 hk
Syvtrins aut.
Tophastighed: 237 km/t.
Acceleration: 0-100 km/t.: 7,9 sek.
Brændstofforbrug: 17,9 km/l ved blandet kørsel
Egenvægt: 1.600 kg (1.675 kg inkl. fører)
Bagagerumskapacitet: 380 liter
Priser fra: 699.435 kr.

Det er stort set slut med at skulle åbne eller lukke et håndtag for at bilen forvandles fra lukket til åben, og de fleste modeller er efterhånden så godt afstivet, at man ikke tænker ret meget over, at det er en åben bil.

Tidligere var stivheden elendig i åbne biler, for det er med en bil som med en skotøjsæske: Så længe låget er lukket, bidrager det til bilens stivhed, men når låget/taget er væk, forsvinder en del af stivheden, men takket være computersimuleringer og højstyrkestål er fabrikkerne blevet dygtige til at stive konstruktionerne af, uden at de åbne biler bliver alt for tunge. Foruden mere stivhed er producenterne også blevet bedre til at pakket stoftaget sammen, hvilket betyder mere bagageplads.

Vi har prøvet tre typer åbne biler, der fint kan benyttes året rundt.

Velbygget og med gode detaljer

Klassisk Audi med et interiør, der er lækkert, og med et cockpit, hvor man sidder godt beskyttet mod fartvinden. For at bilen skal være behagelig, skal man dog have vindafviseren i brug. Den er forholdsvis nem at sætte på, og i bagagerummet er der under gulvet et rum, hvor den passer ned i. Hermed er det slut med en vindafviser, der ligger og rasler, når den ikke er i brug.

Den nye Audi A5 cabriolet ligner den gamle ved første blik, men alt er fornyet, og kun de smukke, svungne former er videreført på en ny og lidt skarpere kantet facon. Foto: Christian Schacht

Med 190 hestekræfter opleves bilen ikke så hurtig, som specifikationerne ellers stiller i udsigt. I stedet indbyder Audi A5 cabriolet til afslappet kørsel med sin lækkerhed i alle detaljer. Med taget på går bagsædet an til korte ture.

Mercedes-Benz E 400 4Matic Edition 25
V6 3,5 liter/333 hk
Nitrins aut.
Tophastighed: 250 km/t.
Acceleration: 0-100 km/t.: 5,5 sek.
Brændstofforbrug: 11,6 km/l ved blandet kørsel
Egenvægt: 1.600 kg (1.675 kg inkl. fører)
Bagagerumskapacitet: 380 liter
Pris: 1.709.622 kr.

En klassisk åben bil med en kaleche, der åbner og lukker helt lydløst. Slægtskabet er der ingen tvivl om. Det er en Audi A5 coupé, der har været udgangspunktet, og det betyder, at A5’eren er vokset med længere akselafstand og kabineplads, ligesom den med sin større kølergrill og udposninger ved hjulkasserne ser mere muskuløs ud.

Samlerbil med avancerede løsninger

I 1992 overraskede Mercedes hele verden med en ny karrosserivariant i den klasse, hvor E-modellerne befandt sig. Navnet var 300 CE-24 Cabriolet.

Denne åbne firesæder har opnået kultstatus og handles til høje priser verden over. Her 25 år senere har Mercedes sendt en jubilæumsudgave på vejene. Bag betegnelsen 25th Anniversary Edition gemmer sig en cabriolet i den helt tunge ende med alle de løsninger, som Mercedes-Benz er i stand til at fremvise.

Den åbne udgave af Mercedes E-Klasse kunne fejre 25-årsjubilæum sidste år. Bilen er fremragende. Foto: Jens Høy

Betegnelsen E 400 kunne antyde, at der er tale om V8, men under den store frontklap gemmer sig en tyst V6’er med 333 hestekræfter. Kalechen findes i fire forskellige farver, og det tager blot 20 sekunder at åbne eller lukke med hastigheder op til 50 km/t.

Porsche 911 Targa 4 GTS
3,0-liter/4X4/450 hk
Syvtrins aut.
Tophastighed: 306 km/t.
Acceleration: 0-100 km/t.: 3,7 sek.
Brændstofforbrug: 11,4 km/l ved blandet kørsel
Egenvægt: 1.680 kg
Priser fra: 2,8 mio. kr.

Blandt lækkerierne i bilen er en elektrisk vindafviser, der i kombination med en lille spoiler på toppen af forruderammen sikrer masser af læ i cockpittet også ved de to bagsæder. Sammen med denne konstruktion hører varm luft i hovedstøtterne, så man ikke bliver kold i nakken. Jubilæumsversionen har lyst elmetræ i kabinen og har foruden luftaffjedring også firehjulstræk. En åben bil for samlere, der vil have alle de tekniske lækkerier.

Klassisk 911 med lidt for meget støj

Porsche 911 Targa er kult, og nu er bilen tilbage. Det ser hamrende godt ud med Targa-konstruktionen, men prisen for det frække look betales bag rattet.

Den store, brede bøjle hen over cockpittet giver så meget turbulens og støj, at bilen er svær at holde ud med hastigheder over 70 km/t. Larmen og vinden, der buldrer omkring hovedet, tager simpelthen fornøjelsen ud af bilen som åben, og derfor kører man konstant med taget oppe.

Porsche 911 Targa med det store sammenklappelige glastag er en klassisk bil hos Porsche. Foto: Jens Høy

Vil man have en åben 911, er der masser af andre muligheder, hvis man kan leve uden den frække Targa-konstruktion, hvor bagsædet gemmer sig under glas. Den almindelige 911 cabriolet er tilmed op til 200.000 kr. billigere., men ser naturligvis ikke lige så godt ud som en Targa.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Dette er den virkelige bankskandale

Mangelfuld kontrol i kombination med potentielt kriminelle medarbejdere er en invitation til at efterprøve ”Murphys Love”, og Danske Bank har i denne sag krydset stort set alle.
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Punjab skiller sig ud i Indien: Her kan man godt lide alkohol og kød i maden
Nye visumregler har gjort Indien mere tilgængeligt, og 1. oktober har Air India etårs jubilæum på deres direkte flyvning mellem København og Delhi. Herfra kan man rejse til Punjab ved den pakistanske grænse. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her