Annonce
Biler

Toyotas caféracer kører ind i femte generation

Ny Toyota Rav 4 får mere kant.

Den nye Toyota Rav 4 bliver mere kantet og muskuløs. Den holder målene, men udhules bedre. Langt de fleste Rav 4 sælges i dag med hybriddrift, og den nye SUV kan fås med en opdateret hybrid-drivlinje. Foto: Toyota

Hvis man er firstmover, er det tid til at slå sit navn fast, før konkurrenterne kommer. Det ved man hos Toyota, som allerede i 1994 lancerede første generation af den høje storby-SUV Rav 4.

Siden da er der kommet en stribe generationer af modellen, mens verden er blevet mere moden i forhold til de høje biler.

Den trend har designerne hos det japanske mærke helt sikkert skævet til, for den femte generation af modellen, som netop er vist på det store motorshow i New York, er blevet langt mere maskulin, muskuløs og markant i sin fremtoning. Det er noget, som skal få modellen til at stå langt stærkere i et marked med fortsat flere konkurrenter.

På trods af den hævede siddehøjde har ingeniørerne skabt et ekstra lavt tyngdepunkt.

På de ydre linjer er Rav 4 med sine 4,6 meter på linje med forgængeren. Men den er bedre udhulet og har fået tre cm mere mellem akslerne.

Den nye Rav 4 bygger på Toyotas nye K-platform, som også bruges på den store sedan Camry, som dog ikke sælges herhjemme, men er en af de mest solgte personbiler i USA.

På trods af den hævede siddehøjde har ingeniørerne skabt et ekstra lavt tyngdepunkt, en optimeret vægtfordeling, en stivere konstruktion og et mere stabilt og præcist styretøj, lyder det. Det er noget, som ifølge fabrikken giver bedre køreegenskaber ved modellen, som herhjemme mest har været solgt på gule plader til håndværkere og firmaer.

Selvfølgelig som hybrid

Modellen lanceres med en ny hybrid-drivlinje, der kombinerer en 2,5-liters benzinmotor med to elmotorer, hvor den ene i den firehjulstrukne udgave udelukkende driver baghjulene under normale forhold. Dermed bliver det ellers tørstige firehjulstræk mere mådeholdent med dråberne.

I forvejen har hybridteknologien bidt sig fast hos Toyota. 8 ud af 10 solgte Rav 4 er i dag således med hybridmotor.

Alternativet bliver en 2,0 liters benzinmotor. Toyota opgiver dog ikke noget om effekten af denne eller hybrid-drivlinjen.

Fabrikken fremhæver, at Rav 4 helt naturligt får den nyeste generation af mærkets Toyota Safety Sense-sikkerhedspakke med bl.a. automatisk nødbremse for både objekter og fodgængere samt aktiv vognbaneassistent.

Den nye Rav 4 lander herhjemme til første kvartal næste år. Der foreligger endnu ikke noget om danske priser eller udstyr.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Bolig
Sådan beskytter du boligen mod vandmasserne
En af konsekvenserne ved klimaforandringerne er mere nedbør og risiko for hyppigere oversvømmelser. Se her, hvordan du sikrer din bolig mod vandet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her