Annonce
Biler

Dansk firma lancerer golfbil med Mercedes-design

Garia fra Viborg står bag ny luksus-golfbil, som er udviklet sammen med Mercedes, har en rækkevidde på 80 km og må køre op til 70 km/t. på offentlig vej.

Den nye eksklusive golfbil, der er udviklet sammen med Mercedes, har næsten samme egenskaber som en rigtig elbil. Foto: Garia

Det er ikke ofte, at et firma, som producerer golfbiler, er at finde centralt i spotlyset på den store internationale biludstilling i Genève.

Men det var tilfældet i år, hvor danske Garia, der bygger golfbiler i den helt eksklusive klasse og elbiler til varetransport, var til stede.

Det skyldes, at Garia, som har Lars Larsen fra Jysk Sengetøjslager som storinvestor, har udviklet en ny topmodel sammen med Mercedes, der både har været med til at skabe designet og har leveret en del af teknikken til bilen. Som andre Garia-golfmodeller er den godkendt til at køre på offentlig vej. Men med kraftigere motor, opdatereret software samt bl.a. forstærkede bremser og styretøj, som supplerer de uafhængige hjulophæng, er der tale om en mere rendyrket elbil.

Mens de andre golfbiler hos Garia klarer 30-60 km/t., kan modellen med det lange navn ”Garia Golf car inspired by Mercedes-Benz Style” klare 70 km/t. Den er udstyret med en elmotor på 11 hk, som kan peake ved 20 hk og give en pæn acceleration til bilen, der er to en halv meter i længden, har plads til to og med de ombordværende nærmer sig 500 kg. Rækkevidden på en opladning er 80 km.

Mange muligheder

Hos Garia ser man gode muligheder for modellen, især på det amerikanske marked, som er det markant største for Garia, der producerer 1.250 elektriske køretøjer om året.

»Bilen retter sig typisk mod folk, der bor tæt på en golfbane, og som så kan køre hjemmefra og til banen eller måske ud i byen og få frokost,« siger Anders Lynge hos Garia.

Høj pris

Modellen er også godkendt til kørsel på offentlig vej herhjemme. Her forventes salget dog at være beskedent, bl.a. fordi der er tale om en åben bil, der kræver godt vejr. Prisen løber da også op, hvis man vil have en golfbil i den eksklusive ende af skalaen. Mens de billigste Gariaer koster fra 13.000 euro – eller 97.000 kr. – løber den Mercedes-stylede op i 59.000 euro – svarende til 440.000 kr. plus de danske afgifter, som kræver en særlig beregning for disse køretøjer. I den dyreste model får man så også bl.a. udstyr som touchskærm på 10,1 tommer, indbygget køleskab, sæder i håndvævet stof, full LED-lygter, aluminiumsfælge på 14 tommer og karrosseridele i kulfiber.

Anders Lynge, som er uddannet industriel designer og står bag designet på firmaets andre modeller, har også selv haft en stor finger med i designet af den nye model. Her er filosofien, at den skal adskille sig så meget så muligt fra de golfbiler, vi kender i dag.

»Det er et design, som udspringer af design-filosofien hos Mercedes. Det er et enkelt formsprog uden for mange linjer, og så er der link til andre Mercedes-modeller. Den er lavere og bredere, end en golfbil normalt er; på denne måde får man flere proportioner ind som på en rigtig bil,« siger Anders Lynge om modellen, der også har tråde til den Mercedes-producerede Smart.

Blåstempling

Mercedes har været involveret i golfsporten gennem mange år. Og det var ifølge Anders Lynge den tyske bilmastodont, som selv henvendte sig vedrørende et samarbejde for et par år siden, hvor den første konceptmodel blev vist. Det er et samarbejde, som betydet meget for det danske firma.

»Samarbejdet med Mercedes er en yderligere blåstempling af os som det mest eksklusive mærke inden for golfbiler, og det håber vi også vil smitte af på vores andre modeller,« siger Anders Lynge, som i 2005 grundlagde Garia sammen med Søren Bak. I 2007 investerede Jysk i Garia, og Jacob Brunsborg, der er søn af erhvervsmanden Lars Larsen, blev en del af firmaet. Siden har Jysk og Lars Larsen sat en del penge i firmaet, som har haft en række år med røde tal i millionklassen.

Garia har i flere år haft et tæt samarbejde med karrosseribyggeren Mansory, der arbejder tæt sammen med Mercedes. Derfor var det også på Mansory-standen, at Garia udstillede i Genève.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Kommentar: Sorte Knud tog ordentligheden med ud af Danske Bank

Steen Rosenbak
At netop Danske Bank er involveret i en af verdenshistoriens største hvidvaskskandaler er kulminationen på to årtiers langsom nedbrydning af bankens kultur. Men banken er ikke den eneste aktør i affæren, der demonstrerer flosset moral.
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Audis nye elbil vender op og ned på bilnørders sprogbrug
Glem alt om hestekræfter, ventilløft og drejningsmoment. Fremtidens bilnørder snakker om rekuperation, ladetider og vandkølede elektriske drivaksler. Vi var med, da Audi lancerede en af de hidtil mest avancerede af slagsen. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her