Annonce
Biler

Aston Martin lancerer elbilmærke

Det Aston Martin-ejede Lagonda skal være nyt luksus-mærke for elbiler. Første model med en rækkevidde over 640 km loves klar i 2021.

Designerne er startet fra bunden i konceptet for den store Lagonda, som er spydspidsen i det nye engelske elbils-luksusmærke. Tegninger: Lagonda

Ny teknologi åbner døren til en helt anden bilverden. Eldrift, selvkørende biler og opkobling til internettet får såvel nye bilproducenter som kendte til at tænke i andre baner. Spørgsmålet er så om, vi vil opleve det samme mønster, der skete dengang mastodonter som telefonproducenten, Nokia og foto-firmaet Kodak, blev sat til vægs af smartphone-udbydere som Apple og Samsung eller de store kendte bilmærker svarer igen?

Aston Martin er ikke i tvivl; man vil med på vognen. Det sker med Lagonda, som er et gammelt hæderkronet engelsk prestigemærke, Aston Martin overtog for nogle år siden, og nu skal genoplives som rendyrket elbils-luksusmærke – lidt efter samme målrettede filosofi, som Volvo vil gøre Polestar til et sportsligt og luksuriøst elbilsmærke.

Oplades på et kvarter

Første skridt er det store Lagonda Vision Concept, som er vist på den store biludstilling i Geneve. Her er tale om en bil, som med store brede fordøre og højtåbnende mågevinge-bagdøre byder på en kabine som i en lounge.

Kabinen er skabt som en luksuriøs stue med silke, håndvævet uld og keramiske kontakter.

Rent praktisk vil bilen kunne klare 644 km på en opladning efter den nye mere realistiske WLTP-skala, og den vil kunne lades trådløst op på et kvarter, fortæller fabrikken, som oplyser at den nye model kommer i produktion i 2021.

Her er også lagt op til, at bilen er selvkørende på højt niveau, så sæderne kan drejes rundt som i en daglig stue, mens rattet kan rykkes fra side til side, alt efter hvad der mest praktisk, når eller hvis ejeren selv ønsker at overtage styringen i bilen, der byder på usædvanligt meget plads.

Inden døre er lagt op til ekstravagant luksus med silketæpper, betræk i håndvævet uld og kontakter af keramik.

Nye muligheder

Marek Reichman, der er kreativ chef hos Aston Martin, ser mange muligheder i den nye teknologi.

»Den elektriske revolution betyder, at vi ikke længere skal trækkes med ”hest og vogn”-design. Vores nye koncept viser alle mulighederne. Vi behøver ikke længere at afsætte plads til en motor direkte foran kabinen. Batterierne ligger i bunden af bilen, og alt over denne linje tilhører os,« siger Marek Reichman.

Pladsen er udnyttet godt i bilen, hvor batterierne er under bunden.

I en tid, hvor forhistorie betyder meget for at kunne sælge biler, er det et plus at kunne trække på en fortid med både kraftigt motoriserede luksusbiler og motorsport. Lagonda blev for en del år siden overtaget af Aston Martin.

Allerede i 2008 blev det meldt ud, at Lagonda skulle genopstå som et selvstændigt mærke for mere komfortable luksusbiler end sportsvognene fra Aston Martin. Foreløbigt er det blevet til den super eksklusive Lagonda Taraf, der kun bygges på bestilling. Den tilhører med en 6,0 liters V12-motor på 540 hk dog den gamle verden.

I den ånd passer selvkørende biler fint ind, mener Marek Reichman.

»Ejere af ægte luksusbiler har kendt til selvkørende biler i over et århundrede, nemlig med en chauffør bag rattet.  Vi tror, at de fleste Lagonda-kunder vil vælge at blive kørt, uanset, om det er af en chauffør eller en computer. Men hvis de kører selv, vil vi garantere, at bliver en behagelig oplevelse,« siger Marek Reichman.

Som alle andre producenter, der taler om selvkørende biler, er der dog stadig en række punkter omkring teknologi og infrastruktur, der ikke belyses.

Den er planen, at den nye store Lagonda skal følges af en coupé og en suv. Hvor suv’en også vil være i produktion, når vi skriver 2023.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Bolig
Sådan beskytter du boligen mod vandmasserne
En af konsekvenserne ved klimaforandringerne er mere nedbør og risiko for hyppigere oversvømmelser. Se her, hvordan du sikrer din bolig mod vandet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her