Annonce
Biler

BMW X4 går et kvart nummer op

Den høje og afrundede BMW X4 vokser en tand i anden generation, som netop er vist.

Den nye BMW X4 holder på formerne og er ellers vokset en tand i forhold til forgængeren og kommer selvfølgelig også i de største M40i- og M40d-versioner med hele M-pakken. Foto: BMW

Nogle bilmodeller rammer tidsånden på det helt rigtige tidspunkt.

Det gælder især den høje BMW X4, som må siges at være i en klasse, der har haft medvind på cykelstien, siden modellen kom på banen i 2014, og hvor interessen for de høje biler bare er vokset og vokset.

Modellen, som bl.a. har Mercedes GLC Coupé som konkurrent, kommer nu i en ny generation, der står i spotlyset på det store motorshow i Genève.

Den holder på de kendte runde former som et mere sportsligt alternativ til den nye X3, som den tager udgangspunkt i og på samme måde har et vokseværk, så længden øges med omkring otte cm, akselafstanden med fem og bredden med fire cm. Bagagerummet vokser 25 liter til 525 liter. Men helt i tidens ånd har modellen tabt i vægt og vejer nu 50 kg mindre i forhold til forgængeren.

Skarpere profil

Udefra bliver de klare kendetegn den nye front med en skarpere profil og baglygter, som går rundt om hjørnerne. Fra starten lanceres modellen med tre benzinmotorer og tre dieselmotorer med effekter, der spænder fra 184 hk til 360 hk og har et forbrug, der ligger mellem 11,1 og 18,9 km/l. Her er mærkets ottetrins Steptronic-automatgear og xDrive-firehjulstræk standard på alle modeller.

På udstyrsfronten kan modellen nu i langt højere grad end tidligere skræddersys til de udstyrsønsker, kunderne måtte have, fortæller BMW. Det kan bl.a. være fælge på 21 tommer, kæmpe panorama-glastag, sæder med varme og køling eller opgradering til en større skærm på 10,25 tommer, som fylder mere end standardskærmen på 6,25 tommer.

Toppen bliver de to powermodeller X4 M40i og X4 M40d, der byder på hele M-pakken – lige fra styretøj over bremser til adaptive støddæmpere og sportsdifferentiale. Modellen får seneste generation af BMW’s iDrive-system med en bedre stemmestyring og mulighed for kontrol med gestikulering.

Den byder på en række sikkerhedssystemer som automatisk vejbaneassistent og med sidekollisionsbeskyttelse. Samtidig er der med BMW’s Connected Drive en personlig mobilitetsassistent. Der foreligger endnu ikke detaljer om dansk introduktion, priser eller udstyr.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
BMW
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her