Annonce
Biler

Toyota dropper dieselmotor i helt ny Auris

Med udgangen af 2018 er det slut med dieselmotorer i personbilerne hos Toyota, der satser på hybrider. Ny Auris kommer i to hybrid-varianter

Toyota Auris, som kan fås med den nye store 2,0 liters hybridmotor på 180 hk, har fået skærpet profilen. Fotos: Toyota

Du skal være hurtig, hvis du vil have en ny Toyota personbil med dieselmotor. Med udgangen af 2018 er det nemlig slut med at købe modeller som Yaris, Auris, Avensis, Verso og RAV4 med dieselmotor, mens C-HR slet ikke har haft den mulighed. Den store japanske bilproducent tager konsekvensen af faldende efterspørgsel på dieselbiler og øget modvind for teknologien, og drosler helt ned i Europa for i højere grad at satse på sine egne hybrid-modeller, hvor en benzin- og en elmotor spiller sammen.

”Andelen af vores kunder, som valgte diesel er under fem pct. og den bliver kun mindre med tiden. Det tager vi konsekvensen af, og vil i stedet for udvide paletten af hybridmodeller, som der er stor efterspørgsel på” siger Anders Tystrup, som er pressechef for Toyota Danmark.

Udvikling i gang

Herhjemme er fire ud af ti nye Toyota med hybridmotor, hvilket meget godt svarer til tallet på europæisk plan, det tal er steget kraftigt og skal udvides. På den nye C-HR er det endda 80 pct. Til sammenligning udgør Toyotas salg af biler med dieselmotorer kun 10 pct. i Europa. Mærket vil dog fortsat tilbyde dieselmotorer i varebiler som Hilux, Proace og Land Cruiser 150.

Auris vokser og bliver en tand længere, mens der kommer lidt mere afstand mellem akslerne. Foto: Toyota

Toyota har længe nedprioriteret selv at udvikle dieselmotorer til personbilerne, der mest efterspørges i Europa og ikke i resten af verden, hvor koncernen er til stede i større omfang. Derfor har man ud over egne motorer i stort omfang købt motorer hos BMW. Set i lyset af den stigende modstand mod dieselmotorer er det en naturlig udvikling.

Kraftig motor

Første skridt hen mod flere muligheder på hybridfronten sker med den nye mellemklassemodel, Auris, som netop er vist på den store biludstilling i Geneve.

Mange hybrider
Fire ud af ti solgte Toyotaer i Europa i 2017 var hybridbiler – svarende til 406.000 hybridbiler. Det er en stigning på 38 procent sammenlignet med året før. Til sammenligning udgjorde Toyotas salg af biler med dieselmotorer blot 10 procent af det samlede salg i Europa.

Den debuterer nemlig i en hybridudgave med en ny 2,0 liters benzinmotor på 180 hk, som bliver en overbygning på den kendte 1,8 liters hybridmodel med 122 hk. Den nye 2,0 liters hybridvariant vil også have gearskifte-paddles, så føreren i højere grad kan gå i spænd med den indbyggede CVT-gearkasse. Auris kommer dog også med den letløbende 1,2 liters turbobenzinmotor på 112 hk.

Den nye Auris, som syner langt mere spændstig i designet end den nuværende model fra 2012, og bygger på samme platform som C-HR, vokser fire cm i længden og bliver en tand bredere og lavere, mens akselafstanden er vokset med to cm. Udhænget foran er lidt kortere, mens det er lidt længere bagtil, hvilket taler for mere plads i kabinen på hatchback-modellen.

Fabrikken har ikke frigivet flere tekniske detaljer om motorerne eller oplysninger omkring for eks. sikkerhedsudstyr eller infotainment. Men der er også endnu et pænt stykke tid, før den nye model lander herhjemme i første halvdel af 2019, hvor den får følge af en stationcar-udgave.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Viden
Kæmpe eksperiment skal øge unges interesse for naturvidenskab
35.000 skolebørn skal ud og finde bakterier i Danmark. Projektet roses for at ville øge unges interesse i naturvidenskab, men det får også kritik for kun at gavne Novozymes. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her