Annonce
Biler

Den klassiske Volvo stationcar er tilbage

Har du savnet den ikoniske store svenske stationcar med plads til det hele, så er der håb forude. Til august er Volvo klar med en ny V60, der er større end den gamle V70.

Den nye Volvo V60 erstatter både V70 og den eksisterende V60. Foto: Volvo

STOCKHOLM — Der findes måske stadig mennesker, for hvem en Volvo er en firkantet stationcar med robust grænsende til traktorlignende køreegenskaber.

Men overalt i verden står premium-køberne nærmeste i kø for selv at opleve, hvor meget godt der kan komme ud af en kinesisk investor, der holder fingrene hjemme i Kina og lader Volvo være svensk, når det er bedst.

Nyeste bil er V60, som netop er afsløret i Stockholm i noget så almindeligt som en indkørsel til en villa. Bilen er større end den bil, som den afløser, nemlig den klassiske V70, som der kører tusindevis af i Danmark, men også markant mere rummelig end den nuværende V60. I praksis erstatter bilen begge modeller.

Interiøret byder ikke på nogen overraskelser i forhold til de kendte Volvoer.

Volvo

Den kinesiske bilproducent Geely købte i 2010 Volvo fra amerikanske Ford.

Det svenske mærke blev i 1999 overtaget af Ford. Dengang var den samlede produktion blot på under 300.000 biler. Sidste år producerede det svenske mærke samlet knap 572.000 køretøjer.

Volvo blev stiftet i 1927. Virksomheden har bla. fabrikker i Gøteborg, Gent samt Chendu og Daqing. Sidst på året ventes Volvos første fabrik i USA indviet.

Da den V70 blev til V90, voksede bilen så meget i både pris og volumen, at den reelt var uden for rækkevidde af de mange sikkerhedsbevidste danske børnefamilier, der fortsat triller rundt i en klassisk V70. Totalt kører der 12.940 stk. V70 på danske veje, svarende til 22 pct. af alle Volvoer på vejene.

Nu er der plads

Volvo har altid været dygtige til at forklare, at der var god plads i deres store gamle V70, men sandheden var, at pladsen ved bagsædet var gennemsnitlig, mens den kendte V60 absolut ikke er særlig rummelig.

Pladsen ved bagsædet er til gengæld generøs i den nye V60, som måler 287 cm mellem akslerne svarende til et plus på hele 15 cm i forhold til den gamle V60. Til sammenligning målte den gamle V70 282 cm i akselafstand, men på en gammel platform uden særlig avanceret pladsudnyttelse.

Den nye Volvo er i Danmark fra august til priser, der begynder ved 508.000 kr., svarende til en beskatning fra 385.000 kr.

Inde bag de elegante linjer er der god plads, og på bagsædet er der mere benplads end i dagens V60.

Den nye klassiske famile-Volvo kommer fra begyndelsen med to motorer. En forhjulstrukket V60 D4 med sekstrins manuelt gear (ottetrins aut.) har 190 hk, mens T6 AWD (firehjulstræk) udvikler 310 hk. Volvos elektrificeringsbølge forstærkes med den nye model, der kommer i to plug-in-versioner, T6 og T8 Twin Engine (253 hk benzin + 65 el for T6).

Senere kommer så den længe ventede premiere på svenskernes nye treecylindrede benzinmotor, hvorefter prisen vil falde yderligere.

Konkurrenterne er biler som Audi A4 Avant og BMWs 3-serie.

Den nye Volvo har klassens største bagagerum svarende til 529 liter. Nærmeste konkurrent er Audi A4 Avant.

JP var inviteret til Stockholm af Volvo

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Dette er den virkelige bankskandale

Mangelfuld kontrol i kombination med potentielt kriminelle medarbejdere er en invitation til at efterprøve ”Murphys Love”, og Danske Bank har i denne sag krydset stort set alle.
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Punjab skiller sig ud i Indien: Her kan man godt lide alkohol og kød i maden
Nye visumregler har gjort Indien mere tilgængeligt, og 1. oktober har Air India etårs jubilæum på deres direkte flyvning mellem København og Delhi. Herfra kan man rejse til Punjab ved den pakistanske grænse. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her