*

Biler

Bilimportør har helt lukket for salget af populær SUV

Skoda har stoppet ordreoptagelsen på den store Kodiaq, der har leveringstider på over et år. Seat Ateca er på seks til otte måneder.

Den store Skoda Kodiaq er efterspurgt ude i Europa. Leveringstiden er på et år, så den danske importør er foreløbig stoppet med at tage ordrer ind. Foto: Christian Schacht

Kæmpe efterspørgsel på nogle af de mest populære crossover- og SUV-modeller ude i Europa sætter et dybt aftryk på leveringstiderne.

Den danske Skoda-importør har således lukket for salget af den store Kodiaq, hvor der er leveringstider på mere end et år, mens den mindre Seat Ateca ligger omkring seks-otte måneder.

Jana Olsen, der er pressechef for både Skoda og Seat, forklarer baggrunden.

Levering

Der er så stor efterspørgsel på Skoda Kodiaq, at importøren simpelthen har valgt at lukke helt ned for ordrebøgerne.

Det samme har Seat været ved at gøre med Ateca, men her ser situationen nu bedre ud.

»Vi har oplevet så stor efterspørgsel på Kodiaq, at fabrikken ikke kan følge med. Og da vi nåede en leveringstid på 12 måneder, valgte vi at lukke ned for ordrer indtil videre,« siger Jana Olsen.

Der har siden introduktionen tidligere på året været lange leveringstider på Kodiaq, der kun kan bestilles i den højeste udstyrsvariant, Style, mens Active og Ambition er udsolgt for 2018 og først kan fås i 2019.

Den mindre Skoda Karoq, der introduceres herhjemme til næste år, produceres på samme fabrik som Kodiaq, nemlig nær Prag. Det kan give udfordringer.

Skoda får dog også en produktion i gang af Karoq på endnu en fabrik og forventer at kunne følge med. Det bliver udelukkende de dyreste modelvarianter, der kommer fra starten.

Efter en periode med ventetid er det nu muligt at få en Peugeot 3008 uden ventetid. Foto: Jens Overgaard

Seat Ateca har haft leveringstider på otte måneder og er nu faldet til seks-otte måneder. Foto: Biltesteren

Seat Ateca fra samme koncern, der blev introduceret for et års tid siden, har også været udfordret. Her har leveringstiden været otte måneder, men den er nu faldet en tand til seks-otte måneder, og udviklingen går den rigtige vej.

Mere kapacitet

»Fabrikken arbejder på at udvide produktionen, så leveringstiderne kan komme ned,« siger Jana Olsen. Den mindre Seat Arona, der så småt er begyndt at komme til landet og netop kåret til Årets Bil i Danmark 2018 og officielt introduceres til januar, forventer importøren at kunne få tilstrækkeligt med biler af, så der ikke bliver leveringstid.

Hos koncern-familiemedlemmerne hos VW og Audi er der umiddelbart ikke flaskehalse. Audi Q5 og den nye syvpersoners Tiguan Allspace kan der dog godt være fire måneders leveringstid på, da begge modeller bygges i Mexico.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her