*

Biler

Den lille Mercedes er nu en nyklassiker takket være legendarisk designer

Mercedes W201, der satte en revolution i gang hos Mercedes, fylder 35 år og er blevet et symbol på 80’erne.

Bruno Sacco med sin baby-Mercedes, W201, der var den første model i en designmæssig revolution af det tyske mærke. I baggrunden modellen W203 fra 2001, som han også er fadder til. Foto: Mercedes

Den er nærmest indbegrebet af 1980’erne og var i sin tid en milepæl for Mercedes, den let buttede W201, der af de fleste danskere er kendt som Mercedes 190.

Nu er der ikke hver dag, vi ofrer spalteplads på et 35-årsjubilæum af den slags, vi ser på redaktionen med jævne mellemrum. Alligevel gør vi en undtagelse. Den nye interesse for youngtimers fra 1980’erne har nemlig gjort W201’eren mere spændende.

W201-modellen var nærmest en revolution, da den blev præsenteret i efteråret 1982. Baby-Benz’en var den første lille Mercedes i mange år og skulle signalere en mere ungdommelig stil hos mærket, der, som med offensiven her i det nye årtusinde, gerne ville have fat i flere yngre købere.

Konkurrent til BMW

Den 9. december 1982 var der officiel introduktion hos Mercedes-forhandlerne.

Baggrunden var dog også, at BMW havde fået godt fat med 3-serien, og 70’ernes oliekrise krævede mindre Mercedes-modeller. W201 bød også på tekniske nyskabelser som den første Mercedes med en avanceret multileds bagaksel.

Der blev således lagt meget store kræfter i at skabe en kvalitetsbil, så man ikke med en billig basismodel ødelagde fabrikkens omdømme.

Designchef Bruno Sacco fik med W201 skabt et nyt designsprog for det noget konservative mærke.

Modellen satte ikke alene nye standarder for sikkerhedsudstyr og køreoplevelse i en kompakt bil, den satte også en tiltrængt fornyelse i gang for mærket, der dengang skulle gå i en mere ungdommelig retning med sin kække baby-Benz, der var mindre end de andre modeller.

Det skete i særdeleshed med 190’eren, der i de heftige 2,3-16 liters versioner med 185 hk i basisudgaven gjorde sig kendt på især de tyske motorsportsbaner, hvor DTC fejrede triumfer i disse år og også havde mange danske seere.

I den mere fornuftige afdeling blev der budt på de første helt lydindpakkede dieselmotorer.

Vigtig designchef

Designchef Bruno Sacco fik med W201 skabt et nyt designsprog for det noget konservative mærke, hvor W210 og W220 som E- og S-Klassen fulgte som nogle af de mest markante 80’er-ikoner. Bruno Sacco har dog også senere udråbt W201 som sin absolutte favorit. Det kunne have været den senere S-Klasse, fra 1991 kaldet W140, men ”den var fire cm for lang til at være perfekt,” har han udtalt. Han var også fadder til W203, der var den reelle efterfølger til W201 og den første C-Klasse.

Bruno Sacco blev kendt som en af de første bildesignere, der skabte et stærkt designsprog på tværs af alle modeller, som så var en rød tråd. Samtidig fik han etableret en klar overgang mellem nye og gamle modeller, så forgængeren ikke så helt forældet ud ved lanceringen af den nye. Det er noget, som alle bilproducenter hurtigt lærte af. Filosofien har været, at en Mercedes altid skal se ud som en Mercedes, uanset hvilket årti den er bygget i.

Der skal dog stadig være en sammenhæng mellem teknikken og indpakningen.

»Der er ingen regel om, at teknologi skal vinde over design, eller at design skal vinde over teknologi. Æstetikken på et produkt kan ikke dække over, hvis kvaliteten ikke er i orden,« har han forklaret til netsiden Autoevolution.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her