Annonce
Biler

Den mest kraftfulde Corvette langer ud efter konkurrenterne

Chevrolet klar med den nye Corvette ZR1, der byder på flere kræfter end nogen sinde før.

Den voldsomme Chevrolet Corvette har i omegnen af 755 hk og klarer 338 km på toppen. Foto: Chevrolet

Vil du have bilnyheder, anmeldelser og guider på en nem og hurtig måde?
Bestil JP Bilers nyhedsbrev, som kommer hver onsdag kl. 15.00. Tilmelding her.

Flere muskler og masser af pondus. Sådan kan den nye og til dato mest kraftfulde Chevrolet Corvette beskrives. Den nye ZR1, som det amerikanske mærke netop har løftet sløret for, yder nemlig hele 755 hk efter den amerikanske SAE-skala, som er en anelse mindre, når du omregner til europæiske hk, og sparker hele 969 Nm fra sig. Til sammenligning yder en Lamborghini Aventador S roadster med V12-motor 740 hk.

I bedste muskelbil-stil byder US-kraftkarlen på masser af lir som en motorhjelm med åbent vindueskig ned til maskinrummet med det ottecylindrede kraftværk på 6,2 liter, som har fået hjælp af en kompressor med intercooler, der booster den i forvejen potente motor. Samtidig kan du tilkøbe et enormt surfbræt af en bagspoilervinge, der givet en downforce på op til 475 kg.

Det er nærmest befriende med en rå og klassisk gang mekanik med potens i en tid, hvor det ellers konstant handler om elbiler, miljøvenlighed og connectivitet frem for gammeldags interaktion mellem fører og mekanik.

Interiøret øser af intim sportsatmosfære i den politisk ukorrekte bil. Foto: Chevrolet

Skabt til trackdays

Modellen, som i bedste amerikanske stil er en 2019-årgang, så der går længere, før den løber på sidste salgsdato, klarer 338 km/t. på toppen, mens accelerationen ikke er beskrevet.

Vi behøver næppe at fortælle, at undervognen er strammet op i forhold til den mere almindelige ”Vette”, og at letvægtsdele i kulfiber og en ”Magnetic ride control”-undervogn hjælper med at holde greb i skarpe sving.

Nu er det ingen hemmelighed, at den mest hidsige Corvette, der altså ligger på linje med mange supersportsvogne, er skabt til trackdays, hvor ejerne kan gå til grænsen. Det er således heller ikke tilfældigt, at man kan vælge udstyrsvarianter som en Sebring Orange Design Package med endnu flere letvægtsmaterialer, mikrofiber-interiør i sportskabinen og en ”performance data recorder”, der sørger for opmåling af relevante data fra turen rundt om den lokale racerbane.

En enorm bagspoiler kan tilkøbes som ekstraudstyr, så det baghjulstrukne monster presses bedre mod vejen. Foto: Chevrolet

Lang forhistorie

De første ekstra sportslige Corvette ZR1-modeller dukkede op helt tilbage i 1970 med en V8-motor på 370 hk. Modellen, som fik betegnelsen ”The King”, skubbede grænserne for, hvad en sportsvogn som Corvette ellers havde kunnet.

Betegnelsen ZR siges at være en forkortelse for Zora Racer, som skulle hylde den amerikansk -belgiske ingeniør Zora Arkus-Duntiov, som var Corvettens stamfader. I 1990’erne kom en model med Lotus-udviklet V8-motor med 405 hk.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her