*

Båd

Bundmaling betaler sig

Forbuddet mod aktivstoffer i bundmaling er udskudt til 2018, og imens forsøger producenterne at finde alternativer, der skåner miljøet. BådNyt har det seneste år testet 16 aktuelle bundmalinger og fundet frem til, hvilke der klarer sig bedst.

Hvis du ikke anvender en god maling, kan du her se, hvor begroet bunden kan blive, og så har du et endnu større stykke arbejde forude. Foto: Torsten Rasmussen

Jyllands-Posten har gennem mere end 10 år testet bundmaling i et forsøg på at finde frem til den, der både virker bedst og er mest skånsom over for miljøet. Sidste år kunne vi så konkludere, at den nyeste silikoneteknologi stiller op med et reelt alternativ til de biocidholdige bundmalinger.

Da vi gjorde klar til årets bundmalingstest, delte vi bådens bund op i passende store felter, så testresultatet blev så korrekt som muligt. Derefter påførte vi bundmaling på samtlige testfelter.

I SilicOne-testfeltet rengjorde og genmalede vi kun den ene halvdel, og her er det efterfølgende tydeligt, at det er et stykke arbejde, der godt kan betale sig. Hvis du undlader at genbehandle, forsvinder ”release-virkningen”, og du står tilbage med en bund, der er fyldt med både blåmuslinger, bryozoer, rur og generelt kraftig begroning.

Fakta

Paragraf 4 i Bekendtgørelsen om biocidholdig  bundmaling præciserer forbuddet, som nu er udskudt til 2018:

  • “§4. Import, salg og anvendelse af biocidholdig bundmaling, hvor frigivelsen af kobber overstiger 200 µg Cu/cm2 efter de første 14 dage og 350 µg Cu/cm2 efter de første 30 dage, regnet fra tidspunktet for påføringen, til fritidsbåde på 200 kg eller derover, der overvejende anvendes i salte vande, er forbudt.
  • “Stk. 2. Import, salg og anvendelse af biocidholdig bundmaling til fritidsbåde under 200 kg, der overvejende anvendes i salte vande, er forbudt.”

En anden af de 16 bundmalinger, som vi har eksperimenteret med, er Coppercoat, hvor vi kun sleb den forreste del. Konklusionen er, at den klart bør slibes hvert år, så du slipper for både rur og alger. Til gengæld behøver du først at genmale efter 10 år, oplyser producenten.

Efter en nøje gennemgang af de 16 bundmalinger står vi med tre typer af testvindere. Den ene er Bottom Paint, der egner sig bedst til motorbåde. Bundmalingen har kun været modtagelig over for lidt slim og efterlader en ru overflade.

Den anden er Nonstop VC, der kan anbefales til sejlbåde, fordi der kun sidder lidt slim på overfladen, som let kan børstes af. Den tredje og sidste er den mest miljøskånsomme, SilicOne, der netop indeholder den nyeste silikoneteknologi. Så til trods for at den ikke nødvendigvis gør sig som den bedste bundmaling ud af dem, som BådNyt har testet, så beviser den, at producenterne har kurs mod ikke-biocidholdige og mere miljøskånsomme alternativer.

Fremtidens bundmaling

Bundmaling, der netop tager hensyn til miljøet, er en nødvendighed i fremtiden. Den danske bekendtgørelse, der forbyder biocidholdig bundmaling, er godt nok udskudt til 2018, men det er der ifølge Anders Skou, fuldmægtig hos Miljøstyrelsen, en simpel årsag til:

»Bekendtgørelsen er forlænget igen, fordi der stadig savnes gode alternativer til traditionel bundmaling.«

Sådan har det lydt siden 1999, hvor forbuddet blev udskudt første gang. I øjeblikket venter man på, at EU godkender Biocidforordningen, som fastlægger regler for salg og anvendelse af biocidmidler, herunder bundmaling. Det betyder, at man i EU-regi er i gang med at vurdere, hvilke typer aktivstoffer der har den bedst mulige virkning, samtidig med at de er så skånsomme over for miljøet som muligt. Det betyder ikke, at biocidmidlerne ikke skader miljøet, men man har i stedet vurderet, at påvirkningen er så lille, så det er acceptabelt. De typer aktivstoffer, der bliver tilladt gennem Biocidforordningen, kan producenterne lovligt anvende i bundmalingen.

Efter et år kan man her se, at der er stor forskel på virkningen af de forskellige bundmalinger. Foto: Torsten Rasmussen

Ifølge Anders Skou Nielsen er der stor sandsynlighed for, at den danske bekendtgørelse bliver sløjfet, når Biocidforordningen træder i kraft. EU’s forordning skulle efter planen blive godkendt i starten af 2017, men bliver den forsinket, tror han ikke, at bådejerne skal være bekymrede:

»Det er svært at spå om fremtiden, men jeg kan dårligt forestille mig, at Folketingets partier bare dropper bekendtgørelsen og forbyder bundmaling helt uden at komme med et alternativ.«

 

Sådan gjorde vi

Når du bundmaler din båd, er der flere faktorer, du skal være opmærksom på, for at opnå det bedste resultat. Det mest optimale er forbehandling i et laboratorium og bundmaling i de helt rigtige lagtykkelser. De fleste har dog ikke den mulighed og bundbehandler båden på havnen.

Inden du sætter i gang, skal du holde øje med vejret og sørge for, at temperaturen ikke er under nul grader. Hvis der er tale om en massiv jernkøl, varer det ofte flere uger, før temperaturen når over dugpunktet. Du kan derfor ikke uden videre svinge malerpenslen på den første dag, temperaturmåleren kryber op over nul grader. Tjek i stedet vejrudsigten for de kommende uger, inden du går i gang. Hvis temperaturen ligger på 10 grader i en uge, slipper du for, at bunden danner kondens. Hvis varmegraderne lader vente på sig, kan du eventuelt anvende en elvarmeovn eller bådens oliefyr og varme båden op indvendigt.

Testfelterne bliver slebet, så overfladerne er modtagelige over for den nye bundmaling.

Vi har anvendt en langkølet båd, fordi den tillader os at afprøve alle typer bundmalinger. Bådens hastighed ligger på mellem nul og seks knob. Det betyder, at hastigheden ikke har en særligt polerende effekt. Hvis båden havde en højere hastighed, ville det have betydning for udfaldet af testen, da høj hastighed bevirker, hvor meget der sætter sig fast på bunden. Båden, vi har brugt, ligger i havnen cirka 90 pct. af den disponible sejltid, og her bliver bundmalingen sat på prøve. Det er udludningen af gifte og kobber, der forhindrer begroningen, og lysintensiteten er ligeledes en vigtig faktor. Jo mere lys bunden er udsat for, jo kraftigere bliver begroningen. Det viser testfeltet med Micron Extra EU, hvor roret, der havde været udsat for en del lys, var mere begroet, end den anden del af testfeltet var.

Derfor har vi sørget for, at båden ligger i havnen med stævnen mod syd og hækken mod nord. Sejlaktiviteten varierede og endte ved sæsonens afslutning på samlet 150 sømil.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Mest læste Båd
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her