Annonce
Båd

Lilleputter med meget plads

Topfarten for Flyer 5 SUNdeck er på 29,5 knob med en 115 hk motor og to mand om bord.

Topfarten for Flyer 5 SUNdeck er på 29,5 knob med en 115 hk motor og to mand om bord. Foto: Troels Lykke og Beneteau

Båden er netop blevet kåret til Powerboat of the Year 2015, og storesøsteren, Flyer 6, tog prisen i 2014. Begge er kendt for at sejle godt og have masser af plads om bord. Flyer 5 SUNdeck leveres med motorer fra 90 til 140 hk, og prisen med motorerne svinger fra 195.495 kr. med den lille motor og op til 210.980 kr.

Den, vi havde på hækken, var en 115 hk Suzuki. En helt passende størrelse, hvor tophastigheden var 29,5 knob. Her klarede båden sig fint og landede blødt i de dovne middelhavsbølger, men også når vi mødte andre mere stejle hækbølger.

Man sidder godt i førerstolen, men pladsen til benene er for trang.

Bådenes udseende snyder. De ser lidt klodsede ud forfra, fordi de er næsten firekantede foroven, men underskroget er spidst fortil og tilstrækkeligt v-formet. Og netop fordi fribordet går meget ud over selve skrogbunden fremme, så vandet sprøjtes ud til siden, var det mere behageligt at sejle en cruisingfart på 20,3 knob. Her brugte motoren 20,7 liter benzin i timen, hvilket er næsten det halve forbrug i forhold til sejlads med topfart.

Lettere søsterskib

Søsterbåden Flyer Spacedeck, som vi også testede på Mallorca, er uden forkahyt og har helt åbent forskib og er lettere end SUNdeck med kahyt og soldæk, hvor vægten er mere fremme. Og med samme motortype gik Spacedeck-modellen lige under 33 knob, og motoren kaviterede stort set ikke, da hækken er mere trykket ned.

Her kan fire personer fint sidde og spise en frokost, når førersæderne vendes om.

De to både er sjove at sejle i med 115 hestekræfter, men decideret sportslige vil være en overdrivelse at skrive. Sikre er i stedet en mere præcis betegnelse for dagsejlerne, som kan bruges til både lystfiskeri eller vandskiture. En tursejlads for to personer en weekend går også lige an. Efter min smag vil 90 hk også gå an, hvis der kun er to personer om bord.

Luft under skroget

Optrækket med 115 hestekræfter virkede i den grad tilstrækkeligt. Det tog kun lige under seks sekunder, før vi var oppe at plane. Flyer 5 har samme skrogbund som de større Flyer 6- og 7-modeller. Her trækkes der luft ind fremme under skroget. Beneteaus patenterede system hedder AirStep, og ifølge det franske værft skulle luften gøre, at skroget går blødere og give mindre friktion i vandet, fordi skroget i et vist omfang svæver på luft, når båden planer.

Beneteau Flyer 5 SUNdeck
  • Længde: 5,17 m
  • Bredde: 2,36 m
  • Vægt: 1.240 kg
  • Brændstoftank: 135 l
  • CE-kategori: C6/D6
  • Dybgang: 0,4-0,8
  • Motor: 90–140 hk
  • Pris med 90 hk Suzuki: 195.495 kr.
  • Pris med 140 hk Suzuki: 204.695 kr.
  • Pris med 115 hk Yamaha: 210.980 kr.
  • Forhandler: Risbjerg.dk
  • Værft: Beneteau Yachts, Frankrig

Jeg må dog indrømme, at jeg ikke kan mærke nogen forskel i forhold til andre både i samme størrelse, men jo større motor man har, des færre omdrejninger kræver en given hastighed, og dermed kan man få lyden ned fra de i forvejen støjsvage 4-taktsmotorer fra Suzuki.

Bred båd – stor køje

2,34 meter bred er den kun 5,17 meter lange båd. Det er noget, der er populært hos alle. Båden virker mindst to fod større. Både SUNdeck og Spacedeck har samme løsning agter, hvor der er god siddekomfort på agterbænken. Samtidig kan bænken vippes ud og gøres til en 1,69 meter lang og 1,09 meter dyb solseng. Det tog os kun et minut at skifte til en solseng. På Flyer 5 Sundeck-modellen har man et mere socialt cockpit tilbage, da de to førersæder let drejes 180 grader. Dermed kan 4-5 personer let sidde og nyde en frokost på det lille bord, som man henter frem fra et rum i cockpitbunden.

Særligt disse to typer køber motorbåde

Førersæderne er vældig komfortable og bløde at sidde i, men foran instrumentbrættet støder ens ben imod, hvilket ikke er helt optimalt. Til gengæld er pladsen større agter til.

Nede i kahytten på Flyer 5 SUNdeck finder man en lille, noget mørk kahyt, der dog har en stor bred køje på over to meters længde på tværs af båden og en dybde på langs af båden på hele 1,8 meter. Et marinetoilet med septiktank kan man også få monteret til lidt over 12.000 kr. ekstra.

Kæmpe solseng fremme

På fordækket findes der en kæmpe solseng, der er 1,91 meter bred og 1,17 meter dyb, mens man i Spacedeck-modellen har sæder og kan gå rundt om styrekonsollen. Begge modeller har relativt høje fribord, der giver ekstra sikkerhed, når der skal sejles med mindre børn. Bådenes bredde giver også god sidestabilitet.

På ingen tid kan man folde agterbænken ud, så man har en stor solmadras.

Flyer 5 Spacedeck er den mest praktiske båd, hvis man ønsker at fiske, da den har det store, frie dæk fremme, men er man til meget solbadning og overnatning, så er det Sundeck-modellen, man vælger.

Bavaria med bundtræk

I det hele taget er der mange fine, praktiske løsninger på de to stabile både, der forventes en del af. I hvert fald har Flyer 6-storesøsteren solgt virkelig godt, fortæller den danske importør, Risbjerg.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Mest læste Båd
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Test: Suveræn letvægtslaptop med skærm til kanten
Huawei har skabt en let og lækker bærbar med ydelse til det tunge arbejde, skærm der fylder hele rammen samt et imponerende lydsystem med Dolby Atmos 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her