Båd

Amerikansk charme og fin plads

Bayliner har sendt en ny båd på markedet. Den er godt indrettet og rummer nemt en familie på fire. I bølger kan den høje, smalle båd rulle lidt, men sejler ellers fint.

Køn kan man ikke kalde den høje Bayliner. Men formerne øger pladsen indenbords, og båden sejler fint. Bemærk de store sideruder, der giver godt med naturligt lys i kahytten.

Den smukkeste otte meter motorbåd på markedet er den nye amerikanske Bayliner Ciera 8 måske ikke. Dertil er fribordet for højt. Og båden ruller da også noget, da vi sejler med ni knob ud fra Cannes’ kyst. Båden er også kun 2,55 meter bred, men det betyder, at båden på 2,85 ton kan trailes lovligt.

Bayliner Ciera 8 stabiliserede sig da også, da der blev lukket helt for den 250 hk 4,5 liters benzinmotor fra MerCruiser. 9,2 sekunder efter, at vi havde skubbet gashåndtaget frem, var vi med fem mand om bord oppe at plane med 18 knob. Ikke en imponerende tid, men man kan sætte en større benzinmotor på med 300 hestekræfter, så bliver den sjovere at sejle. Man kan også vælge en diesel på 265 hestekræfter. Her får man mere bundtræk, der ifølge producenten, Brunswick Marine, der ejer Bayliner, gør båden hurtigere.

32,1 knob på toppen

Nu var topfarten oppe på 32,1 knob med 4.900 omdrejninger, og rulningerne var stoppet. Til gengæld fik to personer på agterbænken lidt skumsprøjt ind over sig, når vi ramte en skæv bølge, mens vi, der sad på førersædet, var godt beskyttet for vind og skumsprøjt.

Der er fuld motorinstrumentering bestående af speedometer, omdrejningstæller, olietryksmåler, trimur, brændstofmåler, 12 V strømudtag, elektrisk trimplan, powersteering og tiltrat.
Ryglænet bagtil kan lægges ned, og dermed bliver den 1,35 meter brede agterbænk omdannet til en mindre solseng.

Rattet, der er med powersteering, gik let, og de skarpe sving gik godt med 25 knob. Båden kan dreje fint om sig selv i lav hastighed, men vi drev noget, da vi skulle lægge til kaj, hvilket skyldes det høje fribord, og derfor kom vores bowthruster på arbejde.

Bayliner Ciera 8
  • Længde: 8,15 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Dybgang: 99 cm
  • Vægt: 2.850 kg
  • Maks. motor: 300 hk
  • Motortype: Benzin 4,5 l MerCruiser 250 hk
  • CE-kategori: C Motorer og priser: Mercruiser 4,5 l MPI 250 hk benzin 599.000 kr. Mercruiser 350 MAG 300 hk benzin 639.990 kr. Mercruiser 3,0 l TDI 265hk diesel 799.990 kr.
  • Topfart: 32 knob med fem mand om bord og tank halvt fyldt
  • Importør: Mercurymarine.dk, Jørgensen & Dahl, Køge
  • Salg: Danskmarinecenter.dk i Risskov og Tempo-baade.dk i Ishøj

Motoren har en dejlig dyb lyd og er samtidig fint isoleret. Selv da vi gik fuld fart, nåede vores decibelmåling ikke over 75 decibel ved førersædet – en plads, som i øvrigt er i den smalle ende med 74 cm, hvis man skal sidde to voksne mænd. Der er et flip-up-sæde yderst, som er smart at vippe op og sidde på, når man accelererer, for da er udsynet sikret, indtil stævnen sænker sig, når man planer fra 17-18 knob.

Gode detaljer i cockpit

Vil man ikke sidde ved siden af føreren, kan man rykke over på det brede, bløde, langsgående sæde i cockpittet. Sædet er dybt og har en god rygstøtte. Her sidder man godt beskyttet mod vinden. Agter findes en 1,35 meter bred agterbænk, hvor to personer fint kan sidde og kigge bagud med fødderne på den dybe og brede badeplatform.

Her kan ryglænet vendes om, så man kan sidde ved cockpitbordet, eller agtersofaen kan konverteres til en solplatform, hvor børnene kan ligge udstrakt. Og med en targabøjle påsat et cover er det muligt at få skabt et beskyttet sted at blunde en sommerdag. Derved når man op på i alt seks sovepladser.

Elegant lejlighed på havet

I bagbord side af cockpittet findes et mindre pantry med grill, vask og køleskab, og alligevel føles cockpittet ikke for kompakt. En rigtig solseng findes fremme, og her er der adgang via vindskærmen, der kan åbnes. Solsengen er 1,65 meter på langs og 1,68 meter bred.

I det hele taget er der fine detaljer i Bayliner Ciera 8, der er den første cruiser i programmet, efter at produktionen af cruisere ellers blev stoppet i 2012.

»Ciera 8 er udviklet specielt til det europæiske marked og produceres også i Europa. Det er en båd, som på alle områder er helt nyskabt efter kundernes ønsker. F.eks. med nordisk inspireret søgelænder i front, hvor der er åben adgang for ombordstigning over stævnen,« fortæller importør Mads Dahl Jeppesen fra Jørgensen & Dahl i Køge. Der er solgt tre af bådtypen i Danmark af Dansk Marine Center i Risskov.

Rummelig kahyt

I kahytten har Bayliner Ciera 8 dobbelte langsgående vinduer, som giver en del naturligt lysindfald, og sammen med den lyse aptering gør det kabinen ret lys i forhold til, hvad man ellers oplever på markedet. Ståhøjden er på 1,82 meter, og kahytten føles ekstra rummelig, fordi forkøjen er åben. Forkøjen er to meter bred og 1,65 meter på langs af båden.

Kahytten virker lys og stor, og på grund af det høje fribord er ståhøjden på 1,82 meter.
Pantryet har også en mikrobølgeovn at byde på, dog som ekstraudstyr.
Bemærk det flotte teaktræ ved vasken på toilettet. Brus er der også blevet plads til.

I bagbord side findes et større pantry med stålvask, mikrobølgeovn og køleskab med skylight lige oppe over. Og lige bagved er der åbent ind til agterkøjen, der er 1,95 meter på tværs af båden og 1,32 meter bred. Samtidig er der en halv meters højde på madrassen, der dog er placeret direkte på dørken, hvorfor madrassens åndbarhed er i bund.

Lyd om bord mangler der heller ikke, da der er stereoanlæg med to højttalere i kahytten og to i cockpittet, der var også en CO2-alarm, gulvtæppe, 12 V lys om bord og skylight over køkkenet.

Et frisk pust

I styrbord side er der marinetoilet med holdingtank og udpumpning fra dæk. Der er også bruser, håndvask, håndklædeholder og teakbord rundt om vasken. Ståhøjden i toiletrummet er dog faldet til 1,65 meter.

Bavaria med bundtræk

Båden, vi testede, koster fra 599.000 kr., men fuldt udstyret vil prisen med bowthruster, instrumenter og andet ryge op på 750.000 kr. Men for de penge får man også en turbåd med virkelig god plads om læ, og som er smart indrettet for en lille familie.

Sporty vil det nok være en overdrivelse at kalde båden, men sejlegenskaberne er fine nok, selv om den i hård sø kan rulle noget. Cruising-farten for båden ligger på 22-23 knob, og med den hastighed kan man nå langt rundt også i danske farvande.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Mest læste Båd
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Kritik af Kia: Populær opladningshybrid bruger benzinmotoren ved eldrift
I de kolde måneder vil benzinmotoren arbejde, selv om en Kia Niro plug-in hybrid kører på eldrift, fordi den driver varmeapparatet. Importøren arbejder på at løse problemet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her