Annonce
Båd

Bavaria 42 passer fint til vennesejlads

Carl Gerstrøm, tidligere formand for Dansk Sejlunion, er netop blevet 70 år. Han og hustruen, Elise, nyder sejlads med venner, der også er medejere af deres Bavaria 42.

Carl Gerstrøm sejler ofte til Skagen, Læsø eller Anholt i den 42 fods båd, der fra ny i 2007 kostede 1,5 mio. kr. med teakdæk og ekstraudstyr.

Som formand for Dansk Sejlunion fra 2005 til 2010 er Carl Gerstrøm stadig et kendt ansigt ude i sejlklubberne. Han kæmpede frivilligt for ungdomsarbejdet og især for miljøet, hvor han bl.a. ville sikre, at sejlerne ikke forurener med deres giftige bundmaling på land. Og i dag findes der havnereglementer, som sejlerne skal rette sig efter.

»Jeg er sikker på, at sejlerne samler deres giftige bundmaling op, når de renser deres både. Og det gør sejlerne, hvis de får en fornuftig forklaring på, at de skal gøre det, men jeg ved godt, at der ingen er til at kontrollere, om sejlerne skåner miljøet, og Miljøstyrelsen kommer næppe længere end til Rungsted Havn og ser efter,« siger Carl Gerstrøm, der er decideret tursejler i sin Bavaria 42.

Elise og Carl Gerstrøm ses her på en stor jordomsejlerbåd under Velux 5 Ocean-start i Frankrig.

Netop tursejlads satte han sit præg på i Dansk Sejlunion som formand. I dag er der cirka 200 turbøjer i de danske farvande. Bøjer, som man kan benytte, hvis man er medlem af Dansk Sejlunion og har en stander fra Dansk Sejlunion hængende på sit agterstag.

Carl Gerstrøm
  • 70 år, opvokset i Auning på Djursland, tidligere formand for Dansk Sejlunion, æresmedlem af Horsens Sejlklub siden 1985.
  • Gift med Elise, har børnene Henrik på 31 år og tvillingerne Lars og Christian på 41 år.
  • Største oplevelse i sejlsport: OL i Kina, da 49eren med Warrer og Kirketerp vandt OL-guld.
  • Carl Gerstrøms både: 1979: LM 27. 1993: Monsoon 31. 2003: Najad 34. 2007: Bavaria 42. Yndlingsbåd: Hallberg-Rassy 38 eller motorsejler.

»Vi bruger DS-bøjerne her på Horsens Fjord med stor glæde. Det er et rigtig godt tilbud, hvor Dansk Sejlunion leverer bøje og stander, og så må klubberne selv betale for anker og kæde. Nogle kan bruge et bildæk fyldt op med cement. I det sydfynske er klubberne desværre lidt tilbageholdne med at smide bøjerne ud, da tyskerne bruger dem. Jeg har da også måttet forklare nogle tyske sejlere, at man skal være medlem af Dansk Sejlunion for at bruge turbøjerne, og nogle råbte også nogle grimme gloser tilbage, men jeg kan tysk og kan svare igen,« forklarer Carl Gerstrøm, der netop er fyldt 70 år.

I dag er han pensioneret ingeniør efter 35 års tjeneste hos Velux. Han er dog stadig aktiv i bådbranchen, hvor han er formand for Nordisk Bådråd og næstformand og kasserer i Europæisk Bådunion.

Har båd med vennepar

Carl Gerstrøm har dog fået masser af tid til at sejle mere i Bavaria 42eren ”Bevar mig vel” med hustruen Elise.

»Jeg er stort set nede ved båden hver dag, når den er i vandet. Lige nu er båden i en frostfri hal på Horsens Industrihavn, så er det lettere at klargøre båden, og man behøver ikke at tømme den for sengetøj og andet, fordi der er mindre fugt, når den står i en hal,« forklarer tursejleren.

Båden har han og hustruen sammen med venneparret Lizzie og Ove Sørensen. De købte Bavaria 42eren for 1,5 mio. kr. i 2007, men så var der også teakdæk og ekstraudstyr med i prisen. Venneparret har familien Gerstrøm også haft en Monsoon 31 og en Najad 34 sammen med.

Bavaria 42eren har to rat, og det passer godt til Carl og Elise Gerstrøm, der nyder, at der er fri passage ud til badeplatformen.

»Vi sejler sommertur og weekendture sammen. Vi har underskrevet en standsamejekontrakt fra Dansk Sejlunion, men den er aldrig blevet brugt. Men man skal være enige om, hvordan bådens stand skal være, og hvor meget arbejde og hvor mange penge der skal bruges på vedligeholdelse, og jeg synes, vi holder vores båd fint. Nogle gange kommer vi da også ned til båden, og så er den væk – så ringer vi til Lizzie og Ove og siger, at vi gerne vil hentes,« siger Carl Gerstrøm, der hellere ville have haft båden uden teakdæk.

Fakta
Bavaria 42 Cruiser
  • Længde: 12,99 m
  • Vandlinje: 11,40 m
  • Bredde: 3,99 m
  • Dybgang: 2,00 m
  • Vægt: 9,2 ton
  • Kølvægt: 3.0 ton
  • Mastehøjde: 17,9 m
  • Storsejl og genua: 92,9 kvm
  • Dieseltank: 208 l
  • Vandtank: 360 l
  • Motor: Volvo Penta D2, 55 hk
  • Design: J&J Design
  • Nypris i 2007: 1,3 mio. kr.
  • Ekstraudstyr: 200.000 kr.
  • Væft: Bavaria Yachtbau

»Jeg ville hellere have brugt pengene på elektriske spil, men vi har da bovtrustere, der er gode, når det blæser i havnen, men de er ikke altid stærke nok i hårdt vejr. Men det er et kompromis, når man køber med andre. Jeg havde også hellere set, at vi havde et almindeligt storsejl med en lazy-jack, som sejlet kunne falde ned i, når man kom i havn. Et sådant storsejl ville give bedre sejlegenskaber end det rullestorsejl, vi har nu, men jeg må erkende, at det er nemt at håndtere en rullemast,« siger Carl Gerstrøm.

Navigationen foregår med Det Levende Søkort fra Dansk Sejlunion. Et system, der ikke længere opdateres, men besætningen er glad for at bruge det og har en skærm oppe i cockpittet, der viser søkortet.

»Det er en meget billig måde at have et navigationsudstyr på, men vi har altid et rigtig søkort i papir om bord,« fortæller Carl Gerstrøm.

Måske er 42 fod lige i overkanten at håndtere i havnemanøvrer, men generelt er ægteparret glade for Bavaria 42eren, der har en forkahyt med tilhørende toilet, og tilbage i båden er der to agterkøjer med et toilet tilknyttet.

»42 fod er nogle gange lige i overkanten, men jeg kan godt lide, at båden har en størrelse, der tillader to rat, så man lettere kan komme frem i cockpittet og ud på agterbadeplatformen. Vi synes, det er en dejlig båd, der har en god størrelse,« siger Carl Gerstrøm.

På grund under Storebæltsbroen

Elise og Carl Gerstrøm har en stor kærlighed til Skagen, hvor sommerturen tit går hen.

»Min hustru har relationer til Skagen, men vi sejler også til Anholt, Læsø og Sydfyn. Og vi er altså ikke typerne, der sejler, når det regner eller blæser, så bliver vi i havn. Jeg kan godt lide at krydse med båden, men ikke i otte timer i træk,« siger tursejleren.

Seascape 27 er en potent sejlbåd

Da vi spørger ham, om der har været særlige oplevelser, han husker, lyder det ærligt omkring sejlturene med Bavaria 42eren.

»Vi ramte engang en stensætning under Storebæltsbroen. Det lød virkelig voldsomt. Vi sejlede seks-syv knob, da det skete, men vi sad ikke fast. Vi sejlede på grund, da jeg havde talt bropillerne fra den forkerte side ud fra en skitse, jeg havde set.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Bavaria med bundtræk
Bavaria Sport 360 Coupé er endnu en af værftets bundsolide motorbåde, der byder på masser af kvalitet og god komfort. Sejler man i store bølger, skal man dog huske at lukke lugen i ruftaget, hvis man vil undgå at få vand om bord.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Husk at tale med djævlen

Hvis man kun hører sig selv og sine ligesindede, bliver man dummere og dummere for hver dag, der går.
Annonce
Mest læste Båd
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere
Den vigtigste valuta i Tanzania er yuan
Kina investerer massivt på det afrikanske kontinent, og Tanzania er de seneste år blevet en af verdens største modtagere af kinesisk bistand. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her