Båd

Seascape 27 er en potent sejlbåd

I seks m/sek. sejlede vi 12 knob i sloveneren. Båden har en dyb sænkekøl, markant knækspant og dobbeltror, det giver samlet set stor stabilitet til tur- og kapsejleren, men helt billig er den ikke.

Der er masser af sejlareal på Seascape 27’eren, men den er alligevel stabil at sejle. Fotos: Troels Lykke

De seneste 40 år er der bygget mange tunge og langsomme sejlbåde. Det gør den slovenske Seascape 27 op med.

Skroget er vakuumstøbt, og kølen er dyb på bådtypen, der nu er solgt 60 af. Sidste sommer kom den første til Danmark.

Båden vejer kun 1,5 ton og har masser af sejl, sat på en kun 38 kg let mast i kulfiber. Og den livlige dame sejler som en drøm og har masser af tryg stabilitet, fordi den har to ror, der sikrer greb i læside, når båden krænger. Roret var således helt neutralt trods masser af sejl oppe. Det konstaterede vi på Aabenraa Fjord.

Seascape 27

  • Længde: 7,99 m
  • Bredde: 2,54 m
  • Dybgang: 1,95 m
  • Dybgang køl oppe: 0,95 m
  • Vægt: 1,5 ton
  • Kølvægt: 580 kg
  • Krydsstel: 48m²
  • Storsejl: 27,0 m2
  • Fok: 21,5 m2
  • Stagsejl: 14,0 m2
  • Gennaker masthead: 80,0 m2
  • Gennaker fractional: 65,0 m2
  • Code: 0 40,0 m2
  • Påhængsmotor: 6 hk
  • Pris sejlklar:  750.000 kr.
  • Pris testbåd:  900.000 kr.
  • Nautical design:  Manuard YD
  • Product design:  Gigodesign
  • Seascape Danmark,  mobil 2687 2204
  • Værft i Slovenien.
  • thinkseascape.com

Vurdering:

Plus

  • Let og hurtig sejlbåd
  • Stabil at sejle f.eks. til singlehand
  • Trailes efter mellemstor bil

Minus

  • Dyr i indkøb
  • Ingen ståhøjde i kahyt
  • Vandstøj fra de to ror

Stabiliteten sikres også med dyb sænkekøl på 1,95 meter med 600 kg bly placeret strategisk dybt i bulben. Og selv om båden kun er 2,54 meter bred, den kan trailes lovligt efter en mellemstor bil, så er der stadig stabilitet at hente i skroget, da bunden er flad og går helt ud til siden, hvor den møder de lodrette sideskrog.

70-årig køber

Det blæste seks m/sek., da jeg steg om bord på den potente sejlmaskine, der lige var kommet til Danmark, fordi en 70-årig sejler havde købt den til tur- og kapsejlads.

Sejleren, der ikke ønsker at stå frem, har kun få års erfaring i sejlsport, men når han først har lært at håndtere de seks forskellige forsejl fra Elvstrøm Sails, bliver der ingen problemer med at håndtere båden, da den har så meget stabilitet, selv i hårdt vejr.

Ejeren har ikke sparet på noget, og der er da også hightech-sejl for 150.000 kr. alene, og bådens samlede værdi med trailer ryger op på 900.000 kr., hvor standardprisen er på 750.000 kr., oplyser Seascape-importør Per Cederberg fra Aabenraa.

Uden hækstag

99 procent af alle sejlbåde over 25 fod har et hækstag, der holder masten tilbage, når man sejler på læns. Men det har Seascape droppet, da de er besværlige at håndtere, og typisk kan de genere rorsmanden, hvis agterstaget er delt i to og hæfter på hver sit hjørne. Og hvis det sidder i midten, gør det det besværligt, når man vil ud at bade.

Her får man meget båd for pengene

For at styrke mastens opsætning har man sat to kæmpe bagudvendte salinghorn midt på den tynde kulfibermast. Det holder masten tilbage, når det blæser, og man sejler på læns. På kryds holder storskødet styr på masten ved at presse bommen ned. Og dermed kan den bøje masten bagover og trimme power ud af storsejlet ved at åbne storsejlet, der har en kæmpe kappe på. Farten på kryds var 6,5 knob, og når vi skulle trimme f.eks. bomudhalet, konstaterede vi, at der var en fantastisk udveksling på.

De danske Andersen-spil, der både er oppe på dækket og nede i cockpittet, viser, at man går efter kvalitet. Tjekkede og stærke Ronstan-blokke var også monteret. Der er ikke sparet på noget.

God detalje har man også skabt med en motorbrønd midt i cockpittet, hvor motoren hurtigt vippes ned i vandet via et sindrigt brøndsystem. Smart detalje, der samtidig betyder, at motoren er gemt væk for tyvene, der for tiden elsker at stjæle vores påhængsmotorer.

Festen startede på læns

Det største forsejl blev gjort klar og bundet fast i de to skøder. Det kunne efter min mening have været gjort lettere, hvis man som i de 65 fods Volvo Ocean Race-både hev gennakeren op via en rulle, der er lidt lettere at håndtere, men det er smag og behag.

Vi krængede noget, men alt var under kontrol, da det ene af de to ror har et dybt greb i vandet.

»Men man kan sagtens vælge et rullesystem,« fortæller Seascape-importøren, der løb rundt på båden, mens denne signatur fik lov til at styre den moderne sejlbåd.

Denne båd er havets Aston Martin

Op kom den 80 m2 gennaker, der nu hang ude foran forstaget. Fire sekunder tog det, så var vi oppe at sejle 10 knob, selv om der kun var mellemluft. Accelerationen var tydelig, og man blev presset let tilbage i båden, hvor der er masser af god arbejdsplads i cockpittet og god rygstøtte ude på de brede sidedæk. Få sekunder senere kom farten op på 12 knob, da vi skar lidt op mod vinden. Så meget fart i så lille en båd er sjældent set i så lave vindhastigheder. Og selv om der kom et større pust, var der stadig ingen problemer med at holde roret, som det ellers ses på de fleste lette både, som Seascape 27’eren er. Det giver jeg virkelig mange point for.

»Vi har sejlet 15,5 knob, da det blæste 10 m/sek., så den kommer let op at sejle 20 knob, og ved kapsejladser i Middelhavet har vi planet forbi 44 fods både, når vi har gennakeren oppe,« siger Per Cederberg.

God til grundstødning

Seascape 27’eren blev i 2012 nomineret til Boat of the Year, men vandt dog ikke. Men nomineringen kom også, fordi båden er fleksibel og kan trailes. Kølen kan nemlig vippes tilbage og op i båden, så den kun stikker 0,9 meter, og dermed fylder den meget lidt på en trailer.

Båden, vi testede, koster 900.000 kr., men så er der også solpanel, Elvstrøm Epex-sejl og en del andet udstyr.
Her er motoren vippet ned i brønden. En smart detalje, der også forhindrer, at motoren stjæles, når brønden er lukket.

At kølen kan hæves manuelt via hydraulik på 20 sekunder, betyder også, at man kan sejle ind på smult vand og smide anker. En anden fordel er, at går man på grund på klipper, og det er allerede sket flere gange, så bøjer kølen automatisk op i skroget via en hydraulisk overtryksventil. Og da kølen bøjer tilbage, bliver der næsten ingen skade på køl og båd.

Lille kahyt

Der kan sove fire voksne personer i båden, hvor ståhøjden ikke er over 1,6 meter. Der er heller ikke meget ægte træ at finde. Det er her, man har sparet i produktionen på båden, der dog har et toiletrum midt i båden til højre, men køber man båden kun til tursejlads og går op i meget plads, så er det ikke en Seascape 27, man skal købe.

Ståhøjde er en by i Rusland, men man sidder fint i båden, og der er et toiletrum midt i båden i styrbord side.

Men er man til sejlglæde i Danmark eller fremmede lande og vil sejle både tur- og kapsejlads og ønsker at være meget oppe i cockpittet, så er den slovenske båd et hit. Efter en times sejlads var jeg solgt til en båd, der allerede planer fra seks m/sek.

Kan sejles på kryds med få gaster

Seascape 27 var første kølbåd i mål i 2014-udgaven af singlehandsejladsen BådNyt Silverrudder Challenge, som BådNyt arrangerer efter redaktør Morten Brandt opfandt den i 2012.

Verdenshavenes Formel 1 bliver endnu hurtigere

Længe kæmpede to Seascape27’ere, en Pogo 2 og en Melges 24 mod hinanden i fronten af feltet. Men da vinden øgede og siden spidsede, manglede Melges 24’eren et tungt mandskab på siden til at hænge båden ned. Hvor den savnede stabiliteten, viste Seascape 27’eren og Pogo2, at de har langt mere stabilitet end mange andre sportsbåde, også selv om båden sejles af kun én person.

Importør Per Cederberg ser fem grunde til, hvorfor Seascape 27’eren har en ekstra god stabilitet.

  • Skroget i glasfiber har en lav skrogvægt, da det er sandwichkonstruktion med glasfiber og skumkerne og vakuumstøbt med vinylester.
  • Skroget er knækspantet fra agter til front, og det giver en høj skrogstabilitet, selv om den kun er 2,54 meter bredt.
  • Kølen i bly er dyb, og der bruges ikke 2-300 kilo på en tung kølramme, da svingkølen, der svinger bagud, når den trailes, kun hænger på ét hængsel. I stedet er vægten flyttet ned ved kølen.
  • Båden har dobbeltror, og det sikrer altid et godt greb i vandet.
  • Mast og bom er i let kulfiber.
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Mest læste Båd
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Kritik af Kia: Populær opladningshybrid bruger benzinmotoren ved eldrift
I de kolde måneder vil benzinmotoren arbejde, selv om en Kia Niro plug-in hybrid kører på eldrift, fordi den driver varmeapparatet. Importøren arbejder på at løse problemet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her