Annonce
Båd

Smarte løsninger i fleksibel franskmand

Den franske Oceanis 38 har en kahyt, man selv kan indrette efter behov. Vi prøvede den version, der har to ror og dermed et godt greb i vandet. Hurtigt gik det dog ikke i det lette vejr på Mallorca.

Oceanis 38 sejler godt og er ganske hurtig i god vind. Båden har en stor bøjle, hvor storsejlsskødet hæfter. Bommen er så højt placeret, at man ikke får den i hovedet.

Verdens største lystbådeproducent, Beneteau Group i Frankrig, kommer ofte med banebrydende idéer. Det er Oceanis 38 et nyt eksempel på. Båden, der koster fra 1,06 mio. kr. i en skrabet dagsejlerversion med tomme agterkahytter og uden pantry og åben forkahyt, kan nemlig forvandles til en fin turbåd. Den fås i udgangspunktet i tre versioner, men man er ikke låst fast efter, hvilken model man vælger. Således er Oceanis 38 opbygget i moduler, der hurtigt kan ændres på, hvis man f.eks. ikke ønsker en åben kahyt. Noget, der giver en større rumfornemmelse.

Oceanis 38

Længde: 11,5 m
Vandlinje: 11,1 m
Bredde: 4,0 m
Dybgang: 2,1 m
Vægt: 6,7 ton
Kølvægt: 1,8 ton
Krydsstel: 69,5 kvm
Gennaker: 114 kam
Dieseltank: 130 l
Vandtank: 200 l
Senge: 2/4/6
Motor: Yanmar 30 hk
Designer: Nauta/
Finot-Conq
Pris dagsejler:
1,05 mio. kr.
Pris cruiser:
1,17 mio. kr.
Pris helt sejlklar:
1,45 mio. kr.
Forhandler: Risbjerg.dk

Værft: Beneteau.com

De mange muligheder kan give en sælger grå hår i hovedet, når han skal oplyse priser, for der kan kombineres en del, forklarer den danske importør, Søren Risbjerg fra Risbjerg ved Silkeborg.

»F.eks. kan originale vægge til at afskærme ind til kahytten eller de to agterkøjer købes til, eller man kan købe et forhæng, ligesom man kan få ekstra skabe til pantryet, eller man kan fjerne en af køjerne i agterkøjen, så man bruger rummet til kun at opbevare cykler eller sejl. Eller man kan vælge at sætte et stort baderum ind,« siger importøren om Oceanis 38, der vakte opsigt og af BådNyt og andre europæiske bådblade blev nomineret til Årets Båd 2014 i Europa og i USA i turklassen.

Idéen med båden er, at man kan ændre indretningen i kahytten, alt efter hvordan behovet ændrer sig, man kan f.eks. på under en halv time sætte et forskot i, så man får mere privatliv ude foran.

To solgt til Danmark

I Danmark er der solgt to Oceanis 38 i turudgaven, der koster lidt mere end i dagsejlerversion, nemlig fra 1,17 mio. kr. Og før båden er helt sejlklar, ryger prisen op på 1,45 mio. kr., men så er der også bovpropel, selvstyrer, store kortplottere at sejle efter og oliefyr blandt udstyret.

Læser du med fra mobilen kan du se flere billeder her.

De danske købere af bådtypen har valgt at droppe forskottet, så der er frit udsyn ind til forkahytten. I det hele taget er der masser af lys i Oceanis 38’eren, da der er to kæmpe sideruder i hver side, hvilket gør, at man kan følge med i livet udenfor. Vælger man en model med kun én agterkahyt, får man en meget stor agterkahyt, hvor der er god ståhøjde og fint med skabsplads, og i modsatte side får man et stort rum til cykler og fendere og andet. Sidstnævnte version er det typiske valg for et ægtepar uden børn.

Sædet til rorsmanden kan vippes op, når man er i havn.

Bredt og stort cockpit

Båden appellerer til mange typer tursejlere, for ligesom i kahytten er der også meget plads oppe i cockpittet, der er virkelig stort, da bredden følger med helt ud agter, som det i dag gør på moderne både, der har brede, fladbundede jordomsejlere som forbilleder.

Cockpittet er kæmpestort. Det samme er badeplatformen, der let vippes ud.

Det ser man også på skrogsiderne, der er stejle og med en skarp kant nede ved vandlinjen, og dermed øges bådens stabilitet, som alle sejlere kan få glæde af, når det blæser. Men er det stille vejr, har bunden en større våd overflade. Det har måske ikke den store praktiske betydning, for i let vejr starter de danske tursejlere ofte deres motor, hvis farten falder til under fire knob.

Cockpittet har et praktisk bord, der er permanent placeret. Bordet fylder en del, men man kan sagtens passere det, og i hård luft kan gasterne sætte deres ben på det, når båden krænger.

I havn nyder man godt af en høj rygstøtte fra cockpitkarmen. Cockpitbænkene er dog en anelse for korte, når der skal slikkes sol på dem. De fleste båddesignere går efter min smag ofte for højt op i, at der skal være så meget plads som muligt i kahytten, og det giver f.eks. for korte cockpitbænke, selv om en 30 cm kortere kahyt ikke ville ødelægge noget.

Kahytten virker meget større, når man fjerner forskottet. Derved er der helt frit udsyn frem i båden.

Tilbage i cockpittet sidder rorsmanden godt og kan styre, da der er to rat, og hvert rat er ført helt ud til siden. Og rorsmanden kan samtidig regulere fokken fra et stort selvskødende Harken-spil. Rorsmanden sidder godt på et sæde, der kan vippes op, så der er ekstra plads, når man vil åbne adgangen ud til den brede agterplatform, hvor man også kan tage et brusebad fra en håndbruser, efter en tur i baljen.

Smart detalje: Flere steder i båden kan man hænge en kuffert, der er designet til båden, så man folder den ud, mens den hænger oppe.

I baljen kom vi dog ikke, da vi testede Oceanis 38 ud for Palma de Mallorca. I let vind fik vi smag for, at båden er vældig stabil, og det tog lidt tid, før den 6,7 ton tunge båd accellererede op til 5,4 knob i fire m/sek. Og selv om båden har en moderne og dyb T-køl, er det ikke i let vejr, at man skal gå efter en sejr, hvis Oceanis 38 skal være i en primitiv udgave, medmindre man tager nogle af modulerne ud af kahytten, så den bliver nogle hundrede kilo lettere.

I frisk vind sejler båden langt bedre og vil helt sikkert klare sig godt i forhold til andre turbåde. Da vi rullede et flyvesejl ud, et større forsejl, kaldet en code zero, steg farten til over seks knob i det lette vejr. Et code zero er et let sejl at håndtere. Det hales blot op i masten, og derefter rulles det ud.

Båden har to ror i vandet, og dermed er grebet ekstra godt.

Rumfornemmelse sælger

Allerede i februar i 2014 var Oceanis 38’eren udsolgt. Efterspørgslen har været stor, og salget er gået godt, og det forstår man.

Båden er nemlig et fabriksprodukt og dermed billig for sin størrelse, og samtidig har båden solide sejlegenskaber, men først og fremmest er sejlerne tiltrukket af den modulopbyggede indretning i den lyse kahyt, der har en stor rumfornemmelse, når man fjerner forskottet, så forkahytten er fri.

Den danske importør har allerede købt to mere hjem til Danmark, og det gør Risbjerg kun, hvis han tror på, de bliver solgt hurtigt. I dag er tendensen nemlig, at de danske importører kun bestiller de store både hjem, efter at de er solgt.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Dette er den virkelige bankskandale

Mangelfuld kontrol i kombination med potentielt kriminelle medarbejdere er en invitation til at efterprøve ”Murphys Love”, og Danske Bank har i denne sag krydset stort set alle.
Annonce
Mest læste Båd
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Punjab skiller sig ud i Indien: Her kan man godt lide alkohol og kød i maden
Nye visumregler har gjort Indien mere tilgængeligt, og 1. oktober har Air India etårs jubilæum på deres direkte flyvning mellem København og Delhi. Herfra kan man rejse til Punjab ved den pakistanske grænse. 
Se flere
Test: Suveræn letvægtslaptop med skærm til kanten
Huawei har skabt en let og lækker bærbar med ydelse til det tunge arbejde, skærm der fylder hele rammen samt et imponerende lydsystem med Dolby Atmos 
Se flere
Punjab skiller sig ud i Indien: Her kan man godt lide alkohol og kød i maden
Nye visumregler har gjort Indien mere tilgængeligt, og 1. oktober har Air India etårs jubilæum på deres direkte flyvning mellem København og Delhi. Herfra kan man rejse til Punjab ved den pakistanske grænse. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her