Båd

Bred tysk dame til skarp pris

Bavaria-bådene er blevet bedre, og selv om Bavaria 51 ikke er den hurtigste turbåd, så er hun en af de billigste i sin størrelse og med flottere aptering og bedre materiel. Båden har rigtig god plads til en stor familie, viste vores test i Tyrkiet.

Bavaria 51 er utrolig stabil at sejle, da den har to ror i vandet. Gennakeren koster 44.531 kr. med en spilersok, der gør den let at hale op og ned.

Prisbillig. Det er, hvad en Bavaria 51 er: 2,17 mio. kr. sejlklar. Det lyder måske af meget for en sejlbåd, men prisen bliver rigtig svær at slå for samtlige konkurrenter verden over.

En dansk Xc 50 koster 5,5 mio. kr. sejlklar til sammenligning, og den er da også udstyret med langt mere ægte træ, stærkere skrogkonstruktion, blybulb, teaktræ overalt og mange andre ting. Men for mange har 3 mio. kroner sparet en stor betydning.

Og netop prisen har været et parameter, som det sydtyske bådværft har levet højt på. For mens mange bådværfter bruger mellem 60 og 80 dage, så tager det blot 25 dage at bygge en 14 tons tung Bavaria 51. Halvautomatisk computerstyring gør samtidig, at der ikke bruges for meget dyr polyester, når dækket f.eks. skal bygges.

Fakta

Bavaria 51
Længde total: 15,5 m
Bredde: 4,67 m
Dybgang: 2,25 m
Vægt: 14,1 ton
Kølvægt: 4,6 ton
Rullestorsejl: 61,6 kvm
Rullefok: 63 kvm
Motor: Volvo Penta
75 hk
Antal kabiner: fire eller fem stk.
Pris med cruisingpakke: 2,17 mio. kr.
Forhandler: Floor/Lund Marine A/S floor.dk
Væft: Bavaria Yachtbau

Ekstraudstyr
Grå skrogfarve:
44.531 kr.
Gori-foldepropel: 63.156 kr.
Teak på dæk:
108.562 kr.
Teak i cockpit:
20.578 kr.
Rullemast: 30.469 kr.
Gennaker: 44.625 kr.
Rullestorsejl High Tech: 62.625 kr.
Automatisk fok-vender: 103.000 kr.

Priser skal holdes nede

Peter Meyer, konsulent for Bavaria Yachtbau, fortæller, at man kæmper for at holde prisen på bådene nede.

»Vi har gjort bygningen af bådene endnu mere effektiv, end den var for få år siden. Produktionen er computer- og robotstyret i mange led nu, og det gør, at vi kan producere bådene på så kort tid. Og havde vi ikke gjort produktionen mere effektiv, så skulle priserne på vores nye både hæves med 18-20 pct. om året, fordi materialer og til dels lønninger er steget meget, men nu hæver vi kun priserne med 2-3 pct. om året,« forklarer Peter Meyer, der tilføjer, at de nye Bavaria-både samtidig har fået langt mere ægte træ ved f.eks. nedgangstrappe, ved kahyts- og navigationsbord.

Apteringen er dog i alpi-teak, et italiensk kunstprodukt, der dog ikke er billigt. Til gengæld er det effektivt at montere, da bl.a. årerne i træet er kunstigt lagt, så de altid passer sammen, modsat det unikke mahogni eller teaktræ, hvor bådebyggerne skal bruge tid på at få årerne i træet til at følge hinanden i naturlig retning.

Samme skrog

Den nye Bavaria 51 er da også kun ændret med interiør og dæk fra det anerkendte britiske Design Unlimited, der har været Bavaria Yachtbaus valg de seneste par år, efter at BMW DesignworksUSA røg ud i kulden. Selve skroget er stadig det samme som Bavaria 50, designet af Farr Yacht Design.

Det samme gælder den 2,25 meter dybe køl og de to ror, der sikrer et godt greb i vandet, når båden krænger. Vægten er også den samme, men skroget på Bavaria 51 er stivere, da man har hævet dørken med få centimeter, hvilket giver mere støtte på tværs med højere afstivning. Det giver samtidig mere plads til at stuve ting væk i de mange huller, der findes under dørken. Men stadig er ståhøjden på over to meter i kahytten.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

Adgang til kølbolte, tanke og batterier er også gjort lettere på den nye model, og dørken knirker ikke længere. Nyt i kahytten er også de store sideruder i skroget og i selve kahytstaget, der er en væsentlig forbedring i forhold til tidligere. Stilen i kahytten er klassisk og ikke eksperimenterede, som det f.eks. ses på de franske både i de senere år.

»Vi tror på, at bådene bedre holder deres værdi, hvis vi bygger dem klassisk, for om 10 år kan moden have ændret sig, og derfor er indretning og materialevalg mere konservativt,« siger Peter Meyer. Om grunden til, at man ikke har bygget et nyt skrog til den nye model, forklarer han:

»Det koster 2,1 mio. kr. at udvikle og bygge en ny form til en 50 fods båd, så derfor har vi beholdt skroget, da vi mener, det er hurtigt nok.« Og sådan har det været de senere år, når værftets nye bådtyper er vist frem lige fra den mindste Bavaria 33 til den største Bavaria 56.

Navigationspladsen, der af mange også bruges som arbejdsbord, fungerer fint.

En selvstændig bruseniche er et kæmpe plus, så der ikke skal tørres vand op efter en tur under bruseren.

Båd i balance

De vi kom en sømil fra land, havde søbrisen taget til, og vinden var kommet op på fire m/sek. fra sydvest. Ikke det bedste testvejr til udfordring af den tunge turbåd, der sejlede med danske Elvstrøm-sejl sat på en rullemast fra svenske Seldén.

Med de to producenter er man sikret en rullemast og et storsejl, der virker optimalt. Rullemasten koster 30.469 kr. ekstra, og de penge er givet godt ud, da det ofte er ægtepar på over 55 år, der køber så store både, hvor et storsejl er tungt at lægge op på bommen. Båden sejlede fint. Jeg slap rattet, da vi havde kurs mod Grækenland på en krydsende kurs. Alligevel fortsatte båden kursen og fulgte de svage vindspring. Det vidner om en båd i balance.

Nyt på båden er også, at det danske firma Jefa Steering sørger for, at rattene skal køre let, men disse to rat kunne godt have kørt lidt mere smidigt – en justering vil dog kunne gøre friktionen mindre på den nye båd.

Udsynet fra rorsmandens plads er upåklageligt hele vejen rundt, for da skroget er højt, er overbygningen lav, så det syner bedre og er lettere at gå på. Til gengæld går overbygningen efter min opfattelse en anelse for langt ud til siderne, så dækket er lige i den smalle ende at gå på. Designernes svar på det er, at det giver mere plads nede i kahytten. Men da bådens bredde er på næsten fem meter, er der rigelig plads i forvejen. Så meget, at den kan fås med fire eller fem kahytter. Forkahytten kan f.eks. deles op med en skillevæg, der monteres på 15 minutter.

Forkahytten er virkelig stor og rummelig. Båden, vi testede, har fire kahytter, to agter og to fremme.

Salonen er det bedste ved ved Bavaria 51, da den er meget rummelig og har meget lysindfald.

Plads til 10 personer

Generelt er indretningen perfekt for mellem 8 og 10 overnattende personer, og i højre side er der en højt placeret navigationsplads, hvor man sidder godt. Køleskabet er også gjort større på denne model, men den største forandring er, at båden er langt lysere.

Cockpittet fungerer fint, bortset fra cockpitkarmene, der godt nok er høje nok, men på de langsgående steder er rygstøtten for stejl.

Fremme i stævnen sidder ankeret så langt ude foran stævnen, at man har svært ved at træde ud på båden. Man kan derfor kun anbefale, at båden lægges til med agterstavnen først. Her kan man f.eks. sænke den kæmpe badeplatform ud, hvis man ligger ved en flydebro.

Når Elvstrøm Sails High Tech-sejl er oppe, er storsejl og fok cirka 120 kvm. tilsammen, men båden er også næsten fem meter bred og har en stor våd overflade, der giver friktion.

70 solgte på fire måneder

På fire måneder blev der solgt 70 af turbåden Bavaria 51 i verden. Et tal, som værftet godt kan være bekendt. Båden kan sejles uden den store yachtskipper-eksamen, da den lige er under 10 meter. Den danske importør, der var med under testen, har dog ikke købt en hjem til det danske marked.

»Tiden, hvor man køber så dyre både hjem til lager, er ikke lige nu,« siger Michael Floor fra Floor og Lund Marine i Risskov.

Bavaria 51 er klart en prisbasker i sin størrelse, og værftet har i de senere år hævet niveauet for aptering, indretning, sejlegenskaber og materialevalg. Derfor er en standardpris på 2,17 mio. kr. noget, andre værfter har svært med at matche. Man skal dog vide, at vil man have teakdæk og en masse udstyr, som vi havde på testbåden, så skal der smides yderligere små 400.000 kr. oveni.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Mest læste Båd
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Kritik af Kia: Populær opladningshybrid bruger benzinmotoren ved eldrift
I de kolde måneder vil benzinmotoren arbejde, selv om en Kia Niro plug-in hybrid kører på eldrift, fordi den driver varmeapparatet. Importøren arbejder på at løse problemet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her