De er internettets nye superstjerner

Videobloggere, som deler mode- og skønhedstips på Youtube, er en blomstrende forretning.

Artiklens øverste billede
Zoella er videoblogger, men er tilstede på de fleste af de store sociale medier, og hun er flittig med opdateringerne.

En video med en trin for trin vejledning i, hvordan man sætter håret op i en knold. Det lyder ikke nødvendigvis som noget, der burde trække flere seere end en fodboldlandskamp med Danmark. Men på to uger er videoen blevet set over en million gange på Youtube, og det er ikke unormalt.

Kvinden bag videoen kalder sig selv Zoella, og hun er en af internettets nye superstjerner.

Hun har på ni måneder fået tre millioner nye abonnenter på sin Youtube-kanal, og nu er der 4,3 mio brugere, som får at vide, når hun har lagt en ny video ud.

Alle platforme i spil

24-årige Zoe Sugg, som Zoella hedder i den analoge verden, er fra England og hun er vild med internettet. Og internettets brugere er vilde med hende. Hun har knap en million fans på Facebook, 1,3 mio. følgere på Twitter og på Instagram kan 1,7 dagligt følge med, når Zoella smider billeder op af sin morgenmad eller en ny mascara.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hun startede som blogger i 2009, da hun var i lære som indretningsarkitekt. Og siden har hun opbygget en fanskare af begejstrede følgere, som er vilde med hendes råd og tips.

God forretning

Zoella er langt fra den eneste videoblogger, som har succes med sine Youtube-videoer. Adskillige videoblogs med skønhedstips har over en million abonnenter, og det gør dem meget attraktive for virksomheder, som vil have udbredt deres produkter.

Ifølge BBC kan de bedste videobloggere tjene rigtig gode penge, når først de har opbygget en trofast fanskare.

Alene et enkelt billede af et produkt på Instagram kan indbringe i nærheden af 35.000 kr., og bannerreklamer og sponseret udsmykning af hjemmesider kan indbringe 180.000 kr. om måneden.

Bevidst forbillede

Med en dedikeret fanskare, som formodentlig har en stor overrepræsentation af teenage-piger, er Zoella et forbillede for mange af sine fans.

"Jeg ved, at jeg har stor indflydelse på de folk, som ser mig, og det er et pres. Jeg er nødt til at være positiv, og selvom jeg aldrig ville bruge ordet 'rollemodel', så er jeg bevidst om det ansvar, der følger med en stor seerskare," siger Zoe Sugg til The Telegraph.

Hun er meget tæt på at være det perfekte forbillede, som bekymrede forældre kan lade være en inspiration for deres børn, uden at frygte internettets faldgruber.

Og det er en god forretning.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen