Audi gør el-cyklen sexet

Audi e-bike Wörthersee hedder bæstet, der er bygget op i kulfiber og imponerer med WiFi.

Artiklens øverste billede
Den specielle elcykel fra Audi er beregnet til udstillingsbrug, så den kommer næppe i produktion. Foto: Audi

Audi har begået en elektrisk cykel, der absolut intet har til fælles med de elektriske cykler, man typisk ser det velbeslåede og mere modne cyklist-segment fræse omkring på.

Navngivet Audi e-bike Wörthersee, siger Audi selv, at cyklen er tiltænkt sport, tricks og slet-og-ret sjov: ja tak.

Stel i kulfiber

Det futuristiske design bakkes op af komponent-listen: alle cyklens komponenter - helt ned til pedalerne - er blevet designet af Audis egne folk. Der er ikke blevet sparet på noget. Cyklen er bygget i kulfiber (rammen vejer 1,6 kg), hjulene er lavet af CFRP og vejer 600 g pr. stk, og hele cyklen ender således på 21 kg, hvilket gør den til en letvægter på el-cykel-scenen.

Men det er kun vægtmæssigt: cyklen har en indbygget computer, der viser sig på det øverste rør i rammen, og bruger en touch-skærm.

Denne computer kan blandt andet optage tricks du udfører, lader dig vælge dit "ride mode" blandt 5 forskellige (f.eks. om du vil hjælpe til selv, lade cyklen tage hele slæbet, eller om du vil lave wheelies) samt justere diverse "e-bike funktioner".

Naturligvis taler cyklen med din smartphone via WiFi - det er vel 2012?!

Motor i rammen

Motoren, der er en "permanent magnet synchronous machine", ligger nederst i rammen og driver akslen direkte.

Med et max output på 2,3kW - en ny rekord blandt e-cykler - kan den drive baghjulet med et max drejningsmoment på 250 Nm. Koblet med de 21 kg totalvægt giver det en kraft-til-vægt ratio på 9 kg per kilowatt, hvilket omskrives til 6,6 kg pr. hk. Til sammenligning havde Porsche's 911 S i 1970 5,7 kg pr. hk - der er altså tale om ret meget smæk for skillingen.

Hvis du lader motoren hjælpe dig med at cykle, kan du nå hastigheder op til 80 km/t, hvorimod du må "nøjes" med 50 km/t, hvis cyklen skal gøre alt arbejdet. Cyklens batteri oplades fuldt på 2,5 timer, men der siges ikke meget om hvor længe det holder - det må dog antages at afgøres af hvilket temperament cyklisten udviser.

Intet ord om pris eller produktionsdato, men Audi selv kalder cyklen for en "show-bike", hvilket desværre nok tyder på, at de ikke regner med at sætte den i produktion. Jeg synes, vi skal klage vores kollektive nød til Dr. Ullrich: vi ska' da ha' en e-bike så vi kan gi' motions-cyklisterne baghjul!

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.