Sådan lyder en ægte undskyldning
Det er vigtigt at skelne mellem rigtige undskyldninger og falske beklagelse, mener forsker.
Sig det med blomster, chokolade, et blik, ord eller et håndtryk.
Man sige undskyld på et hav af måder og i mange anledninger, men de færreste spekulerer nok over, at det, som de opfattede som en undskyldning, måske slet ikke var det alligevel.
Ifølge lektor i retorik ved Københavns Universitet, Lisa Storm Villadsen, så kan undskyldninger klinge i mange varianter og findes sågar i variationer, hvor de bare er beklagelser og konstateringer.
Den skal være oprigtig, før den er ægte
En rigtig undskyldning kan gives af én person til en anden, lyde fra én til mange og fra de mange til den enkelte, fortæller hun.
Og selv mange personer kan give en kollektiv undskyldning til en anden gruppe, som f.eks. da den australske befolkning gav en officiel og dybfølt undskyldning til landets urbefolkning, aboriginerne, for tvangsfjernelserne af deres børn, der stod på i mange år.
Og det er kardinalværdien i enhver sand undskyldning, hvis den skal have en helende effekt, nemlig at den er oprigtig, lyder det fra Lisa Storm Villadsen.
"Derfor bør man, inden man skal give en undskyldning, være sikker på, at man vil indrømme en forkert handling og vedkende sig ansvaret og udtrykker en form for fortrydelse eller sorg, hvis undskyldningen skal have en effekt," siger lektoren.
Sig undskyld for din egen skyld
Den kategoriske og ærlige undskyldning er nemlig altid den mest helende for den forurettede.
Dog findes der også undskyldninger, der bare skal hjælpe den, som giver undskyldningen.
F.eks. kender de fleste den altid gode undskyldning for, hvorfor man kom for sent på arbejde.
"Det er en version, hvor man forklarer en dum eller uheldig handling ved at sige, at man kom for sent, fordi broen var oppe, og hvor man håber på tilgivelse," siger Lisa Storm Villadsen.
Og så findes der den opdigtede af slagsen, hvor man undskylder for, at man ikke kan tage med til mosterens fødselsdag med, fordi man skal farvesortere sokkerne netop den dag.
Virksomheder beklager - de undskylder ikke
"En tredje version kan være et udsagn, hvor man beklager det, som man har gjort," siger hun.
Sidstnævnte er en undskyldningsform, som man benytter særligt i erhvervslivet eller i offentlige "undskyldninger", og her skal man som modtager være opmærksom på, om der i undskyldningen optræder konstateringer og forbehold, der udhuler det undskyldende i undskyldningen.
"Hvis der sket en beklagelig fejl, vil vi naturligvis sikre, at den ikke sker igen," er ifølge Lisa Storm Villadsen ikke en reel undskyldning, men en såkaldt beklagelse af en fejl, man måske ikke helt anerkender, er sket.
"Typisk pakker man det ind i "hvis'er" og "beklagelser", hvis man gerne vil give en pseudoundskyldning," siger hun.
Hvad hvis man ikke vil undskylde?
Nogle gange hænder det, at man befinder sig i en situation, hvor man ikke oprigtigt mener, at man har gjort noget forkert, men hvor situationen kræver en form for forsonende gestus.
"Her kan man imødekomme personen og vise empati. Man bør dog parere bedre, end et ”Ja, det kan jeg godt forstå var ubehageligt for dig”. Man kan f.eks. anerkende, at der er sket en form for krænkelse og give vedkommende en slags kompensation," siger Lisa Storm Villadsen.
Ifølge undskyldnings-eksperten, så viser al forskning nemlig, at ofre har brug for en form for anerkendelsen af, at der er begået en uret mod dem, hvis de skal komme videre.
"Det er et etisk dilemma, om man vil sige undskyld eller kun beklage. Den beklagende form kan bruges manipulerende, men der kan også ligge en kraft i ærligheden," siger Lisa Storm Villadsen.