• For abonnenter

Strømførende mikrobil

Bybilen over alle bybiler er endelig kommet i en ny eludgave. Eller to-tre stykker faktisk, for du kan få Smart til to, Fortwo, eller til fire, Forfour. Nå ja, og så en Fortwo cabriolet.

Artiklens øverste billede
Rækkevidden er ikke lang på den nye Smart – det officielle tal siger 160 km. Foto: Smart

Smart Fortwo (Forfour)

Motor: AC-synkronmotorer

Maks. effekt: 60 kW/81 hk

Moment: 160 Nm

Batteri: 17,6 kWh

0-100 km/t.: 11,5 (12,7) sek.

Topfart: 130 km/t.

(L/B/H): 267/167/156 cm (350/167/155 cm)

Rækkevidde: 160 (155) km (NEDC)

Tilslutning af lader: Type 2 i bagskærmen. Enten 3,7 kW eller 22 kW.

Garanti: To år generelt. Otte år på batteri og drivlinje.

Pris: Ikke fastlagt endnu

Det største salgsargument for en Smart er faktisk, at den er så lillebitte lille.

Især Fortwo er et lille nips på under tre meter. Den kan vende på en tallerken, hvis den da har en radius på syv meter.

Under præsentationen i Toulouse blev der lavet 500 pct. flere vendinger end normalt, fordi det var så sjovt.

Smart lancerer sin nye serie med en topersoners, en topersoners med stoftag og en firepersoners. De kommer til Danmark i løbet af i år.

At Smart er en bybil, understreges af rækkevidden, der efter testnormen NEDC er 160 km for Fortwo og 155 km for Forfour.

»I Forfour kunne vi godt have et større batteri, men vi har prioriteret at holde prisen nede,« siger den ansvarlige for udvikling af drivlinjen, Jürgen Duda.

Smart selv sammenligner bilen med Renault ZOE, men Smart Forfour er mere sammenlignelig med VW e-up. De nye modeller kommer først til Danmark i slutningen af året, hvorfor priserne ikke er klar endnu.

Smart fås i en række friske farvekombinationer.

Batterierne er monteret under bunden, og de er kølet med væske i et separat system, der ligger under selve batteripakken – ifølge Jürgen Duda for at minimere risikoen for vandindtrængning og brandfare ved uheld. Cellerne kommer fra LG Chem, og batteripakken samles i Daimler-gruppens batterifabrik, Accumotive, som også bygger batterierne til alle Mercedes-Benz’ hybrid- og elbiler.

Nogle af kritikpunkterne ved

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.