Køb dine plejefavoritter til halv pris

Fem minutter kan spare dig flere hundrede kroner på kontoen, næste gang du fylder op af dine favoritprodukter.

Artiklens øverste billede
Foto: Carsten Bundgaard

En hurtig internetsøgning afslører, at priserne på hår- og hudplejeprodukter er meget forskellige fra hjemmeside til hjemmeside. Også selv om produkterne er fuldstændig identiske.

Det kan virke mærkeligt for den almindelige forbruger, men faktisk er der en god grund til, at priserne er så forskellige.

Anette Boom, der er lektor ved økonomisk institut på Copenhagen Business School, forklarer, at den pris, vi ser, afhænger af, hvor internetvirksomhederne selv får sine varer fra.

- Store virksomheder kan presse prisen hos leverandørerne, hvis de køber store mængder af en bestemt vare. Det sker også, at virksomheder, der er ved at lukke, sælger deres inventar til billige penge, og så kan internetsiderne sælge dem videre til en lavere pris end normalt, forklarer hun.

Tal fra prissammenligningssiden Pricerunner, der er indhentet den 15. februar, viser, at der for eksempel er hele 43 procent at spare på hårvoks, hvis man undersøger markedet, inden man trykker på "køb".

For eksempel ligger Id Hair Extreme Titanium hårvoks, som er fast inventar på badeværelseshylden i mange danske hjem, til 232 kroner på en hjemmeside, hvorimod den kan erhverves for blot 68 kroner på en anden. Det er en besparelse på hele 71 procent, ligesom du kan spare 62 procent på at købe hårkuren Kerastase Discipline Maskeratine det billigste sted. Her står hårkuren til 202 kroner det billigste sted og 531 kroner et andet sted.

Det handler derfor om at være grundig i sin research, så sparer man mange penge. Og så skal man være opmærksom på, om hjemmesiderne forsøger at lokke flere køb ud af kunden, fortæller Dorte Wimmer, der er detailhandel- og forbrugerekspert hos Retail Institute Scandinavia.

- For hvis du nu kan spare 300 kroner på en parfume, så kan det være, du vælger at købe noget mere fra hjemmesiden, siger Dorte Wimmer og fortsætter:

- Så kan der stå "andre har også købt" på siden, som så frister og tilbyder dig at købe mere for de penge, du har sparet.

Det kan derfor være en god idé at finde skyklapperne frem og ikke lade sig friste af andre produkter, som hjemmesiderne sælger. Det gælder om kun at købe de ting, man oprindeligt var på udkig efter, lyder rådet.

Danske forbrugere har stor erfaring med at handle online og stor tillid til internethandel, hvilket ifølge Dorte Wimmer er rigtig fornuftigt, men det er stadig en god idé at tjekke onlinebutikkerne ud på anmeldersiderne, så er man godt hjulpet på vej, mener hun.

/ritzau/FOKUS

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.