Nu skal elcyklen være Smart
Den vil være et ideelt supplement til den lille bybil, mener producenten, og iPhone viser vej.
En elcykel behøver ikke være en stor og tung sag, der mest appellerer til folk i bedsteforældre-alderen.
Det vil bilproducenten Smart bevise, når den næste år sender en elcykel på markedet. Smart hører under Daimler-koncernen, og mærket, der ellers har specialiseret sig i små bybiler, ser et voksende marked for elcykler.
"Elcyklen kommer på markedet næste år - sandsynligvis i Europa, Asien og Nordamerika, hvor der er en kraftigt stigende efterspørgsel på elcykler," siger Smart-chefen Annette Winkler til netudgaven af Frankfurter Allgemeine.
90 km på opladning
Smart har endnu ikke frigivet detaljer om den kommende elcykel, men elmotoren vil kunne hjælpe cyklisten ved hastigheder op til 25 km/t. Derefter slår elmotoren, der trækker på baghjulet, fra. Elcyklen skulle få en rækkevidde på omkring 90 kilometer på en opladning. Skivebremser sørger for, at cyklen også kan standse igen.
Det er også planen, at cyklen skal kunne monteres med indkøbstasker, og Smart har i det hele taget lagt stor vægt på at gøre designet - nå ja, Smart.
Blandt detaljerne er der tænkt på, at en iPhone kan få plads på styret, så den kan bruges som navigation. Dermed kan cyklisten nemt finde frem til supermarked eller bager.
Smart håber ifølge Annette Winkler at kunne appellere til en ny kundegruppe med elcyklen. Hun ser elcyklen som et ideelt supplerende transportmiddel i storbyen.
Læs også: Nu må elcyklen også gå