Københavns Politigård: SOMMERDANS 2006

Fortættet danseaften i Københavns Politigård - oven i købet med gratis adgang.

Københavns Politigård:
SOMMERDANS 2006
Hver aften kl. 21.00
Gratis adgang, siddepladser kan reserveres for 40 kr. på BilletNet.
Sidste dag søndag.

Rummet er den halve oplevelse på denne lune sommeraften. I Politigårdens hvide, cirkelformede marmorgård føler vi os hensat til Italien, mens aftenhimlen skifter farve fra isblå til nattesort. Men dansen fejler nu heller ikke noget. Især ikke chefkoreografen Tim Rushtons egen.

Programmet består af bidder fra tidligere og kommende værker med Dansk Danseteater, suppleret med gæster fra Sverige og Norge. Halvanden times perfekt sommerballet, der giver såvel det garvede publikum som nye tilskuere lyst og mod på mere moderne dans.

Stærkt lægges der ud med Carte Blanche, Norges største moderne dansekompagni, der viser uddrag af Ohad Naharins "Virus".

Til dunkende israelsk folkemusik bevæger 11 dansere i sort-hvide kostumer sig på række, aggressivt og abrupt, som var de tangenter på et klaver, der er gået grassat.

Senere præsenterer seks Carte Blanche-kvinder en stribe soloer, der ser ud til at handle om kvinders kærlighedskvaler. I hvert fald hvis man skal tro den ledsagende musik og sang.

Også her gælder det rykkende bevægelser, spjættende arme og sparkende ben. Fra Sverige kommer to klassiske dansere fra Den Kongelige Svenske Ballet, der danser uddrag af "Chinese Objects", til lejligheden fordoblet med to af Dansk Danseteaters medlemmer, der tidligere har danset værket. Fin idé, der tydeliggør trinene.

Rod i formationerne

Resten af aftenen er Rushtons. Først et par gensyn med Working Man" fra 2002, en drilsk og sprælsk leg mellem kønnene, mens "Insomnia" fra i år viser, hvor suggererende en koreograf, Rushton også kan være.

Til Arvo Pärts inciterende musik, "Fratres", folder menneskets evige vandring og søgen efter betydning sig smukt og længselsfuldt ud.

Endnu smukkere havde det været, om dansen også havde været præcist udført. Her var der rod i formationer og linier, og det skabte et flakkende og uskønt udtryk. Begge balletter er på programmet, når Dansk Danseteater rejser landet rundt til foråret. Så er der uden tvivl strammet op.

Rigtig lovende tager bidderne fra to kommende værker sig ud.

Først "Passion", premiere maj 2007, en elegisk og dyster dans for to kvinder, mens mændene løber til og fra. Musikken er gregoriansk korsang. Lige så knugende, men spændende på en anden måde virker "Confessions", premiere til november, hvor et parforhold skitseres med lige dele ømhed og krævende brutalitet.

Aftenen igennem er det en nydelse at iagttage, hvor musikalsk, selvfølgelig og organisk flydende Rushtons trin og bevægelsesmønstre er blevet.

Det er kvaliteter, der kendetegner en stor koreograf.

henrik.lyding@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.