Teater Hedeland: NABUCCO

Musikalsk stærk, men scenisk ubevægelig Danmarkspremiere på Verdis "Nabucco".

Teater Hedeland, lørdag: NABUCCO
af Giuseppe Verdi.
Iscenesættelse: Vibeke Wrede.
Scenografi og lys: Steven Scott.
Solister samt Malmø
Operakor og Operaorkester, dirigent Giordano Bellincampi.
Opføres også 12.8. ved lukket arrangement for naturgasselskabet HNG's kunder ( www.hng.dk). www.teaterhedeland.dk

Giuseppe Verdis gennembrudsopera "Nabucco", hvorfra alle operakors moder "Va, pensiero" stammer, handler om religionskrig i Mellemøsten. Den gammeltestamentelige fortællings morale er, at freden først kommer, når barbarerne i Babylon ikke blot lader Israels folk være, men også selv omvender sig til jødedommen.

Operaen fra 1842 mangler med andre ord ikke høj-aktuel politisk sprængfarlighed. Det mærkede man bare intet til i det vestkøbenhavnske Teater Hedelands friluftsopsætning, der sært nok er den første danske produktion nogensinde af operaen.

Her blev den nemlig afviklet næsten demonstrativt stillestående, næsten bare som koncertopførelse i kostumer.

Solnedgangen og de forbidrivende skyer lørdag var tæt på at være de mest dramatiske elementer i forbindelse med det stemningsfulde, græsklædte amfiteater midt i et gammelt grusgravsområde.

Fire påklistrede skuespillere i moderne tøj gjorde i så henseende hverken fra eller til, hvad deres funktion så i øvrigt overhovedet var.

Og da scenen stort set udelukkende var oplyst af 16 høje fakler - der til dels dækkede for tekstanlægget - var det, efterhånden som natten faldt på, også nærmest umuligt at se nogen form for ageren hos sangerne.

Svensk kup

De var ellers rigtig gode. Forestillingens kup var svenske Erika Sunnegårdh, som var totalt ukendt, da hun blev engageret, men her i foråret på Metropolitanoperaen i New York fik et klassisk gennembrud på afbud.

Det forstod man godt, så stålsat og karismatisk, men samtidig bevægende hun sang operaens tragiske skurkinde Abigaille, ét af Verdis mest komplekse sopranpartier. Mens John Lundgren fra Det kongelige Teater fik fremstillet operaens sindsforvirrede titelperson med en flot og spændstig patos, som en snerrende mikrofonforstærkning ikke kunne ødelægge.

Den armenske bas Arutjun Kotchinian lagde magtfuld autoritet til ypperstepræsten Zaccharia, og Anette Bod og den italienske tenor Dominic Natoli fik mest muligt ud af det lidt ferske elskende par Fenena og Ismaele. Ligesom den robuste, tidlige Verdi-stil var i gode dirigenthænder hos Giordano Bellincampi og de svenske ensembler, den flade højttalerlyd ufortalt.

Teater Hedeland har i sin femårige levetid allerede vundet respekt for at kunne lave musikalsk og scenisk ambitiøse opsætninger af folkekære operaer. Tidligere har det været med værker som "Rigoletto" og "Den flyvende Hollænder", og næste år gælder det "Carmen".

Selv om "Nabucco" altså var en slags Danmarkspremiere, og en højst velkommen - den har tidligere kun været opført ved gæstespil og koncertant - falder den musikalsk og dramatisk oplagt ind i repertoiret. Derfor er det også ærgerligt, at man ved denne lejlighed ikke har villet slå sig mere løs i scenisk henseende.

jakob.levinsen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.