Slotsgården, Kronborg: UR-HAMLET

Odin Teatrets stort anlagte Hamlet-forestilling på Kronborg er mere kulørt end konkret.

Slotsgården, Kronborg:
UR-HAMLET
Gæstespil af Odin Teatret
Iscenesættelse:
Eugenio Barba.
Sidste dag 13. august.

Vejrguderne var barmhjertige. Øsregnvejret på vejen til Helsingør blev afløst af augustblå himmel og lysende aftenskyer. Så sad vi der. I halvcirkel i Kronborgs majestætiske gård, mens et sælsomt syn manifesterede sig.

Små, seje mænd marcherede ind med flammeskåle i hænderne sammen med syngende kvinder med vuggende hofter. I centrum en skaldet ypperstepræstinde med et kranium i hånden. Farvestrålende kostumer, guldbekranset hår - det lignede et fremmedartet og fjernt offerritual. Men programmet fortalte, at det var historiefortælleren Saxo, der fremmanede mørke tider i Danmarks forhistorie. Gudskelov for programmet.

For Odin Teatret og instruktøren Eugenio Barbas udlægning af den gamle historie om Hamlet, fadermordet, vanviddet, hævnen og genoprettelsen af lovens land i danernes rige er her blevet et fragmentarisk, ofte uforståeligt opbud af indisk fløjtespil, balinesiske Gambuh-dansepiger, en brasiliansk condomblé-danser - det er ham, der er Hamlet - foruden højtråbende No-spillere og en solid håndfuld Odin-folk, som med deres lidt blegdanske fremtoninger let falder igennem i dette voldsomt kulørte gæstebud.

Desorientalsk teater

Det er, som om hele den etnografiske afdeling på Nationalmuseet med ét er blevet levende, mens det meste af historien om Hamlet er blevet glemt. »Mit teater skal desorientere«, har Barba sagt i et interview for nylig. Ja, det tør siges.

I mellemtiden er to små, insektkrablende mennesker begyndt at brøle ad hinanden. Det er angiveligt den onde Fenge og Ørvendel, Hamlets fader, der skal myrdes. At Ørvendel spilles af en kvinde, gør ikke forståeligheden i denne No-version større. Men dø, det gør han.

Og så kommer Hamlet omsider. Bevidst vanvittig, så han ligner en vildmand i dyreskind. Sammen med ham vælter det ind med mennesker i moderne tøj, kufferter og plastikposer. Mon ikke det skal forestille, at kulturerne mødes og udfordrer hinanden. Den slags kan Barba i hvert fald godt lide.

Senere dukker pesten op i skikkelse af en rottedronning. Hun har heller ikke noget med hverken Saxo eller Shakespeare at gøre, lige som de mange mennesker, der spjættende dør for fødderne af os på gårdspladsen, har det.

Men man skal nok bare slå hjernen fra og betragte scenerierne ukritisk, ellers ender man let med en ikke-oplevelsesbefordrende undren eller decideret irritation. Blandt andet over, at omkring 100 sikkert dygtige mennesker fra hele verden ikke får mere ud af deres talent end dette.

Ikke klogere

På vej hjem fylder ærgrelsen mest. Barbas "Ur-Hamlet" - burde det for resten ikke hedde Ur-Amleth, når det nu er Saxo, Barba angiveligt baserer sin forestilling på - fortæller ikke noget nyt eller interessant om Hamlet-historien. Den gør os heller ikke klogere på noget som helst. Mest af alt virker den blot som et eksotisk og temmelig udvendigt teaterspektakel. Stor ståhej, som man siger.

henrik.lyding@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.