Momentum, Odense: SANGE OM TÆSK
Stærk lille cabaret om vold i parforholdet på teater i Odense. Smæk for skillingen er, hvad det lille nye Odense-teater, Momentum, byder på i sin gedigne åbningsforestilling i Teaterhuset.
Momentum, Odense: SANGE OM TÆSK
Af Kett Lützhøft Jensen
Musik: Jeanett Albeck
Iscenesættelse: Sophie Louise Lauring
Til 1. oktober
Verbale og musikalske smæk i en cabaret om vold i parforholdet spundet ind i saftige musikalske arrangementer, der blander fransk visestil med sorte og syrede Tiger Lillies-inspirerede ballader.
Og minsandten om der ikke også lige sniger sig en countrysang og et par bluesnumre ind - det ene en smerteblues, det andet en tekst om bondeanger dagen derpå.
Den lille cabaret kommer godt rundt om sit noget makabre og desværre stedsegrønne tema.
Sår på sjælen
Fra barnet, der lytter ved døren til forældrenes slagsmål, over opskriften på tæsk af børn - saltvand i de åbne sår skulle være ganske særlig godt - til manden, der over hækkens behagelige værn lytter til nabokvindens skrig og iagttager hendes blå mærker.
Vi hører om moderen, der stikker af fra en voldelig ægtemand i nattens mørke med to små børn; der er lakoniske gennemgange af slagstyrke, forbrænding og voldens anatomi, og en stærk tekst om vold som afmægtighedens udtryk, når ordene ikke længere slår til eller ikke slår hårdt nok.
Andre numre kredser om de sår på sjælen, som mennesker bærer rundt på resten af livet, når de er blevet slået som børn, og om den sjælelige følelsesløshed, der kan være nødvendig for at overleve i et voldeligt parforhold.
Rå rocksanger
Sært nok handler ingen af teksterne om kvinder, der slår eller tyranniserer mænd. Og dem må der da også være nogle af i Odense og omegn. Men ikke i denne ellers fine lille forestilling, der er stærkt sunget af skuespillerne Christine Albeck Børge og Ditte Hofmann Leisner i æggende røde natklubkjoler, samt ikke mindst af Ulle Bjørn Bengtsson, som gemmer en rå rocksanger bag sit nydelige ydre.
Det musikalske og vokale arrangement af Kett Lützhøft Jensens tekster er samtidig i særdeles kompetente hænder hos kapelmester Jeanett Albeck.
Blandingen af harmonium, slagtøj, klaver, sav, bas, harmonika og stærke korarrangementer tryller en herligt satanisk og skæbnetung atmosfære frem, der virkelig løfter teksterne op.
Et nyt teater i Odense er kommet flot fra start.