Odense Teater: Richard III

Lennart Hansen skaber en spændende scenefigur af Shakespeares ondsindede kong Richard III i Odense.

Odense Teater, Sukkerkogeriet:
RICHARD III
Af William Shakespeare
Instruktion:
Christoffer Berdal
Scenografi:
Åsa Lieberath Mørk
Spilles til 15. februar
Det er dristigt og flot at spille Shakespeares nok mest voldsomme kongedrama. Alt lykkes ikke i Odense, men kongen er den fængslende Lennart Hansen, og han vejer tungt.

"Richard III" er vel vanskeligere at sætte op i vor tid end "Hamlet". Stykket har en historisk ballast, som ikke helt kan springes over. Det forsøger den unge, moderne instruktør Christoffer Berdal heller ikke. På Åsa Lieberath Mørks store åbne scene med dens fine baggrundsatmosfære lader Berdal kongedramaet udfolde sig, om ikke naturalistisk, så dog på ret klassisk vis.

"Richard III" er også vanskeligt at håndtere, når der skal skabes levende personinstruktion helt ud i hjørnerne af det store persongalleri. Der var undertiden for langt ud i hjørnerne.

Shakespeares rytmiske, melodiske og klare sprog er ofte et problem herhjemme. Lennart Hansens naturlige oversættelse, der tager hensyn både til Shakespeare og til et nutidigt dansk publikum, er endda relativt taknemmelig at gå til. Men igen kunne man bemærke, at det ikke er en moderne skuespillers første prioritering at fremsige sætninger, der i sig har en vis pondus.

Helt galt gik det, da genfærdene, som er faldet for Richards hånd, hjemsøger ham på nattelejet før det store slag, hvor kongen (her) selv søger døden i Richmonds sværd. Instruktøren har tilsyneladende haft en idé om, at genfærd messer ordene, men vi levende måtte have lov at krumme ører.

Fremragende

Men hvorfor fremhæve en mislykket scene frem for så mange gode? Lad os få balancen i orden, for "Richard III" skal ses.

Lennart Hansen var fremragende som kongen. De indre tanker og bevægelser kom frem i stemmen, ansigtsspillet og kropssproget. Det var herefter interessant at læse programartiklen om, at den virkelige kong Richard III (1452-85) næppe var vanskabt, som han nødvendigvis må være det hos Shakespeare, der ville skildre en psykologisk usædvanlig skikkelse.

Richard er den beregnende ondskab, magtbegærlig og hensynsløs på sin vej mod tronen. Det flyder med familielig, før han kan bestige den. Han tilsigter allerede i sin åbningsmonolog at være ondskabsfuldheden i egen person, men Lennart Hansen er mere end det. Hans temperament slår lynsnart over, men altid er han beregnende og farlig. Hans charme er så overvældende, at det virker selvfølgeligt, at han kan forføre to kvinder, hvis mænd (og børn) han har dræbt, Lady Anne (Laura Allen Müller) og dronning Elisabeth (Githa Lehrman). Men kongen får nok også uforholdsmæssigt meget af vor sympati, fordi skuespilkunsten er i særklasse.

Han er ikke ene om at skabe en interessevækkende skikkelse på scenen. Vi knuger os således under Inge Molnes Herambs kynisk-tragiske kongeenke og hendes forbandelsestale, og vi har medynk med Lane Linds hertuginde af York, hvis to pæne drenge myrdes af hendes tredje vanartede søn.

"Richard III" skal ses som den store og stadigvæk moderne teaterbilledbog om menneskers magtbegær.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.