Kulturhuset Islands Brygge, København: KØBENHAVNERREVYEN

Lille, bidsk, velskrevet og sikkert iscenesat sommerrevy giver solide løfter for den danske revys fremtid.

Kulturhuset Islands Brygge, København: KØBENHAVNERREVYEN

Tekster: Gaby Jeppesen, suppleret af Carsten Kur m.fl. Musik: Bo Riemer

Iscenesættelse: Elisa Kragerup.

Til 2. august.

"Fuld fart fremad" hedder årets Københavnerrevy. Og det er bestemt ikke forkert. Der er virkelig masser af fremdrift og struttende ungt talent i den lille revy, hvis skuespillere alle er hentet fra teaterskolerne i Odense, Århus og København. De begyndte i Tisvildeleje i 2002 og 2003, fortsatte videre på Bådteatret sidste sommer og nu er de rykket ind i det nye kulturhus ved havnefronten på Islands Brygge.

Her udfolder en skarp og vittig revy sig, hvor emnerne for en stor dels vedkommende er hentet fra mediernes verden. Det er Ekstrablads-journalisten Gaby Jeppesen, der har skrevet stort set hele revyen og det kan hun bare.

En bunke skæve, bistre og morsomme tekster, hvor politikere og tidens fænomener får et karsk og velturneret ord med på vejen. Således omsættes kulturminister Brian Mikkelsens diskussion af kulturarven her til en skøn, speedsnakkende og kælen auktionarius, virtuost fremført af charmetalentet Carsten Svendsen, der på gebrokkent cirkusdansk sælger ud af Holger Danske, Bournonville, den danske sangskat og Egtved-pigen. Sidstnævnte vil for eksempel være perfekt til at have liggende under glas-sofabordet som symbol på, hvor kulturel man er, lyder et af salgsargumenterne.

Charmerende crooner

Samme Svendsen vælter nok engang salen som rå læderjakke, der får pigerne til at dåne, når han crooner på scenen, og umiddelbart inden har han været en følsom H.C. Andersen i et ustyrlig morsomt nummer, hvor Connie Nielsen, Jean Michel Jarre, Helena Christensen, Den Kgl. Ballet og ikke mindst Tina Turner totalt vælter ham omkuld i en forrygende og træfsikker parodi på det famøse show i Parken.

Aftenens skarpeste og mest originale politiker-parodi leverer Kitt Maiken Mortensen som Pia Kjærsgaard, hvis mopsede enkeltstavelses-stemme pludselig isprænges Mogens Glistrups bornholmerrøst, som talte damen i tunger. Meget begavet fundet på.

Rappende DR-chef

Lige så sjovt er nummeret, hvor en mor synger vuggeviser med sjofle tekster om liderlige bamser og brunstige køer. Nummeret udspringer af politikeren Eva Kjær Hansens opfordring i forbindelse med kvindernes kampdag til, at forældrene burde vænne deres børn til porno.

Mere almen satire giver Morten Bo Koch som en klam og sexfikseret kursusleder, der skal forsøge at få gjort den kvindelige del af arbejdsmarkedets grå guld omstillingsparat, der festes over sladderbladenes lalleglade fiksering på kronprinsesse Marys graviditet til fejende operettemusik af Johann Strauss, satiriseres over tv-drengerøvsserien "Drengene fra Angola", dumme fjernsynsdebatter om kvinders plads på arbejdsmarkedet, lokalradioers sexfikserede og ufølsomme rådgivning til sagesløse lyttere og fjernsynets boligprogrammer. Revyens stille nummer er en fin sang om den verden, vi giver videre til vores børn, stærkt og følsomt sunget af Beinta Clothier, inden vi slutter med et forrygende sangnummer med Mikkel Reenberg der til rapmusik af Eminem giver DR's nye generaldirektør, Kenneth Plummer en ny rappende og profitorienteret profil.

Velspillende orkester

Selv om revyens tekster bliver mærkbart længere og svagere efter pausen, gør det unge stærke revyhold, et lille velspillende orkester og instruktøren Elisa Kragerups sikre fornemmelse for revyens svære kunst og hendes sans for med enkle midler at skabe et crazy sceneshow, at Københavnerrevyen står særdeles stærkt. Her er nogle af sommerens vittigste numre og et kuld talentfulde skuespiller-spirer, der udsender løfterige signaler om, at de ikke blot har lysten, men også talentet til at sikre den danske revytradition fremover. En opmuntrende konklusion på en herligt underholdende og bidsk revyaften.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen