Det Kongelige Teater: LA CENERENTOLA

Rossinis "Askepot" musiceres levende og inspirerende på Det Kgl. Teater, men en overlæsset og fjoget scenegang gør sit for at skjule det.

Det Kongelige Teater: LA CENERENTOLA
(Askepot)
Af Gioacchino Rossini
Dirigent: Giancarlo Andretta
Instruktion: David Radok
Scenografi: Ivan Theimer
Spilles 7., 9., 11., 14., 16. og 18. december. Med Aalborg Symfoniorkester 29. december i Randers, 5. januar i Aalborg, 7. i Herning og 9. i Esbjerg og 12. februar i Århus

Askepot? De hvide lygter foran Gamle Scene lod ane, at det voksne operapublikum måske tror, at eventyret er for børn.

Andre voksne holder på, at folkeeventyret er for dem og handler om den vanskelige overgang fra at være pige til at blive gift, eller at det rummer en fælles drøm om at stige opad på den sociale stige fra en ussel tilværelse som stedbarn til at få prinsen.

Ingen af disse ting interesserede Rossinis tekstskrædder Jacopo Ferretti, som også eliminerede folkeeventyrets magiske kræfter. Jo, et Rossini-speciale som et tordenvejr blev det til.

Derimod lægger teksten op til en komedie, endda med commedia dell'arte figurer. Det har instruktøren David Radok udnyttet i det uendelige, også hvor Rossini synes at have taget sine personer mere alvorligt.

Der går ikke mange sekunder af ouverturen (skrevet til "La gazzetta" året før, 1816), før man lever med i Giancarlo Andrettas og Det Kgl. Kapels vel pointerede, smidige, varme og livsmuntre orkesterspil, men så går tæppet for seks dansestatister og hele kompagniet, som spiller dilettant - for at sige det lige ud.

Radok har et par sjove ideer, og har man lyst til det, kan man også more sig, men gentagelse følger gentagelse, uden at instruktøren varierer sine gags, og uden at man nede i salen opdager en mening med komediens overdrivelser. Det virkeligt katastrofale er, at denne tomgang står i vejen for musikken, som ellers får, hvad den skal have.

Så må man spørge, hvorfor Radok dog vil sætte operaen i scene, når han ingen tiltro har til musikkens egen bæreevne?

Musikalsk fornøjelse

Lad os så komme til det virkelig fornøjelige, for det var ikke blot Andretta og orkestret, der gav den dejlige musik fuld dækning.

Tuva Semmingsen sang Askepots koloraturer i det originale mezzosopran-leje med velklang og smidighed. Hendes musikalske finesser var på verdensplan. Derimod må hun gerne få flere nuancer i det uskyldige ansigtsudtryk.

Helge Rønning, som alternerer med Gert Henning-Jensen som tenor-prinsen, var også imponerende sikker. Han udvikler sig stadig. Palle Knudsen var desværre indisponeret og kunne ikke synge igennem, men musikalsk var det.

Per Høyer sang prinsens rådgiver Alidoro, så man ønskede, at han havde fået alle de noder, som Rossini skrev til partiet. Jonathan Veira var fader Don Magnifico med professionel buffo-træfsikkerhed.

Lise-Lotte Nielsen og Elisabeth Halling, som alternerer med Djina Mai-Mai og Pia Rose Hansen, gjorde de fjogede søstre godt nok, men ville der ikke være mere mening i at gøre dem lidt konkurrencedygtige i udseendet?

I årsprogrammet læste man, at søster Tisbe synges af Poul Elming og Gert Henning-Jensen. Det kunne have været sjovt - nok også rigeligt sjovt - men rigtigt er det, at ensemblerne lyder bedre med den af Rossini ønskede mezzosopran.

Forestillingen skal på danmarksturné, og derfor må Det Kgl. Teater for en gangs skyld indskrænke de sceniske muligheder til fordel for en flytbar scene, som lillebror Den Jyske Opera oftest er nødt til.

Løsningen med flere hold tæpper, som komedianterne trækker fra og til er dog rimelig god.

john.christiansen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.