Kaleidoskop: MAN MEDEA

Kaleidoskop: MAN MEDEATekst og iscenesættelse: Gerz Feigenberg. Scenografi: Julie ForchhammerMusik: Klaus Risager. Sidste dag 2. februar

Omgivet af livets vraggods - afskallede bænke, brugt tøj og defekte genstande - fortælles historien om to mennesker, der ikke elskede hinanden lige meget og på samme måde.

Som i den græske tragedie - og Gerz Feigenbergs skuespil er netop en gendigtning af tragedien "Medea" - fører koret os ind i historien. Koret, som her er to lidt Beckett-agtige vagabonder, stiller brikkerne op til den blodige beretning om en mand, der elskede sin kone så højt, at han ofrede alt for hende, blot for at blive vraget til fordel for en anden. Hvorpå hævnens time var inde.

Ikke at han dræbte hende, den straf var for blid, han slog børnene ihjel og lod hende leve videre med smerten.

Forunderligt scenerum

Det er Medeas historie, der blot har skiftet køn i Feigenbergs version. Som langt mere end en kontant og blodig fortælling er blevet et lyrisk drama med strejf af poetisk eftertænksomhed, hvor store lunser af Sofokles' originaltekst blandes sammen med Feigenbergs egen. Det skaber en mærkelig effekt, når personerne pludselig bliver lettere statuariske og forhistoriske i mælet, mens de taler om Oraklet i Delfi, for øjeblikket efter at lege "Gæt og Grimasser" eller lade afmagtens vrede folde sig ud. Men Feigenberg, der selv har sat i scene, fortæller lavmælt, og han evner at tilføre teksten masser af kropslig sanselighed, som sammen med Klaus Risagers konstante og diskrete underlægningsmusik omsvøber historien med en melankolsk-sprød tone.

Dertil bidrager Julie Forchhammers forunderlige scenerum - en drømmefarvet legeplads i grønt og blåt - særdeles godt, så resultatet langt hen ad vejen holder os fanget i sin tryllekreds af ord, krop, lys og musik. Desværre taber både tekst og iscenesættelse flyvehøjde mod slutningen, når hævnen skal foldes ud for alvor. Her bliver formatet simpelthen for småt, ligesom mængden af indlagte sange på tysk ender med at irritere mere end fascinere.

Fantastiske Løfqvist

Men indtil da kan jeg ikke andet end glædes over spillet. Hos den svigtede ægtemand - et følelsesmenneske og en upoleret, ukompliceret kriger - som Thomas W. Gabrielsson giver maskulin kraft og tyngde, over for Solbjørg Højfeldts moderne, civiliserede, rationelle og meget attraktive kvinde med sin sensualitet og følelse totalt under kontrol. De mindre roller er i sikre hænder med Beatrice Seedorffs køligt-kontante dronning og Robert Reinholds enkle, renfærdige unge mand.

Og så er der Gyrd Løfqvist. Som igen skaber en af sine fantastiske gammelmandsfigurer, der formelig sprutter af lurendrejeri bag den sagtmodige facade. Han ejer denne sjældne og voldsomt intense udtryksfuldhed i krop og stemme, der suger blikket til sig, selv når han bare sidder på en stol og ser til.

Af disse grunde er forestillingen anbefalelsesværdig, selv om den altså begynder bedre end den slutter. Ganske som sin historie.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.