Det Kgl. Teater, Stærekassen: HJEMMELIV/KABUL

Det Kgl. Teater, Stærekassen: HJEMMELIV/KABULAf Tony KushnerOversættelse: Pia JuulScenografi: Birgitte MellentinIscenesættelse: Klaus Hoffmeyer.Spiller til 23. marts.

Hun taler og taler. Om sit kedsommelige forstadsliv og kærlighedsløse forhold til manden og datteren, mens hun ved hjælp af en gammel guidebog drømmer sig væk til en anden verden. Til eventyrriget Afghanistan og drømmebyen Kabul. Sådan som hun altid har gjort. Levet livet via bøgerne uden selv at handle.

Hvorpå hun forsvinder. Brat, sporløst, uden et ord. Mødte hun en mand fra Afghanistan i en butik i London? Er det ham, hun er taget med, er hun død eller lever hun som nyomvendt muslim bag slør og skodder i en hytte i Talibanstyrets Kabul?

Vi får aldrig svaret, og det gør manden og datteren heller ikke. De rejser af sted til Afghanistan for at lede. Mellem murbrokker og bevæbnede mænd. Det bliver til et barsk møde mellem forskellige kulturer, men også et længe tiltrængt opgør mellem far og datter - med den forsvundne mor som sidstemanden i denne følelsesmæssigt bundfrosne familietrekant. Det er som at gange den gamle sandhed med tre: du skal rejse ud for at finde dig selv. Og havde Tony Kushner ikke skrevet sit skuespil allerede i 1998, år inden Talebanstyrets fald i Kabul og terrorbombningerne i USA i 2001, var interessen for dette amerikanske, treenhalv time lange skuespil måske ikke blevet så enorm. Fordi det pludselig blev mere aktuelt end det selv vidste af.

Et højt lixtal

Men også uden denne aktualitet klarer stykket sig flot. Fordi der i såvel Tony Kushners tekst som Klaus Hoffmeyers iscenesættelse ligger en effektiv punktering af ethvert tilløb til den selvsmagende højtidelighed, politisk indfølte korrekthed - de rigtige meningers tyranni - der altid lurer på den slags teaterstykker, bøger og debatter. Historien er heldigvis alvorlig nok til at kunne tåle en fin ironisering. Og så er teksten i hele sin turbulente og verbaljonglerende stil med indlagte replikker på afghansk, kinesisk, russisk og flere vesteuropæiske sprog, ganske enkelt intelligent at lytte til, lige som lixtallet formentlig er betragteligt højere end normalt.

Desuden er det, som om Tony Kushner stiliserer sit univers, leger med teatret og virkeligheden, lader os rive med af historien for så straks at hive os tilbage igen i betragterens rolle. Scenografen Birgitte Mellentin gør det samme i sit scenebillede. Skraber det rent, så vi klarer os med en terrassedør hjemme i England og to dynger murbrokker, et ægte tæppe og et mægtigt sønderbombet, Per Kirkeby-agtigt bagtæppe i Kabul. Enkelt og effektivt suggererende.

En udfordring

Og så forener Kirsten Olesen i den timelange åbningsmonolog kvinden med lige dele begavet komediehusmor og menneskelig varme, lige som der er eksplosionskraft i Anne Lise Gabolds undertrykte Taleban-kvinde - hold hende fast på nationalscenen, der hører hun til - og indestængt teenage-vrede i Barbara Hesselagers datter. På geværsiden forener Stig Hoffmeyer træmanden med ironisk liv, mens Morten Suurballe markerer sig smukt og roligt som afghansk digter og Thomas Corneliussen tegner et troværdigt og interessant billede af den britiske og narkomane hjælpearbejder, Twistleton.

Men først og fremmest er det historien, der fanger. Historien om det enkelte mennesker, der støder ind i verdenshistorien for at finde sig selv og finde hjem. Også selv om hjem måske er i Kabul. Som teaterforestilling betragtet er "Hjemmeliv/Kabul" en udfordring til sit publikum. Ikke blot på grund af længden, men især i kraft af sit sprog og sit intellektuelle niveau.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.