Bådteatret, København: AFRIKAS STJERNE

Bådteatrets forestilling, "Afrikas stjerne", er det seneste pletskud i et frodigt dansk teaterliv.

Bådteatret, København:
AFRIKAS STJERNE
Af Christian Lollike
Iscenesættelse: Tue Biering
Til 25. maj

Et lynkursus i Afrikas historie åbner denne bidske satire om et kontinent plaget af sygdomme, sult, udnyttelse, undertrykkelse og slaveri. Og af danskere, der kommer for at hjælpe. Det sidste er en af dramatikeren Christian Lollikes egne beske pointer.

I en stribe små historier oplever vi Afrika, set med civiliserede danske øjne. Hjælpearbejderen, der insisterer på lov og internationale menneskerettigheder i et system, der fungerer efter helt andre spilleregler. Lægen på missionshospitalet "Afrikas stjerne", der må prioritere medicinen og som vælger at gøre det ud fra en simpel, nogle ville kalde den kynisk vurdering af, hvilke personers overlevelse Afrika efter hans mening er bedst tjent med. Politikeren, der plæderer for, at vi simpelthen afskaffer Afrika og dermed slipper af med vores dårlige samvittighed. For helt ærligt, spørger han, hvor mange ville i grunden savne Afrika, hvis det forsvandt? Endelig er der de to danske globetrottere, der bare skal ned og opleve det vilde eventyr, der indbefatter både elefant- og menneskejagt. Den ene repræsenterer idealisten, den anden er styret af primitive driftsmotiver. Undervejs er der barokke konfrontationer med afrikanerne, den ene mere korrupt end den anden, ville en ordentlig dansker formentlig sige. I Afrika synes man måske noget andet.

Ætsende intelligens

Det er en af de stærke sider ved forestillingen. At den med ætsende intelligens tegner et underfundigt billede af de gode og de onde, hvor vi let kommer i tvivl om, hvad der er sort, og hvad der er hvidt. Lige så stærkt står skuespillerne. I Tue Bierings skarptslebne iscenesættelse præsterer to af dansk teaters nye komiske talenter, Mads Wille og Thomas Corneliussen, en stribe vittige, rammende og på sin vis groteske portrætter af både danskere og afrikanere.

Tredjemanden Roger Matthisen er glimrende som den tavse, uudgrundelige og magiske manipulator, der finurligt dirigerer hele historien og de to skuespillere, og derved skaber et stykke intelligent, underholdende og tankevækkende verdensteater i teatret.

Så til dem, der påstår, at dansk teater ikke er interessant, men bare stivnet, holdnings- og meningsløst, må spørgsmålet nok engang lyde: Hvornår har I senest været der? Båd-teatrets forestilling er jo blot det seneste pletskud i et frodigt dansk teaterliv, der bugner af holdning og mening, og hvis fortælleform gløder af lyst til eksperimenter og fornyelse.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.