Kermit medvirker i aktuel terroropera

<p>Kermit og klovnen Ronald McDonald optræder i ny opera om terror på English National Opera.</p>

Det er en noget særpræget sammenhæng, Muppet Show-frøen Kermit og kloven Ronald McDonald kan ses og høres i senere på måneden på English National Opera i London.

Den 25. maj er der britisk premiere på den tyske komponist Detlev Glanerts opera ”Caligula” fra 2006 – en opera, som afbilder et samfund, der lever under terror med diktatur, vold og seksuelt fordærv. Den tyske forfatter Hans-Ulrich Treichel har skrevet librettoen til operaen.

Surrealistiske kostumer

Publikum vil i operaen opleve børnefigurer i en anderledes dyster sammenhæng end normalt. Korets kostumer er inspirerede af de kendte karakterer, ligesom der indgår dragter i festlig og farverig Miss World-stil.

Folk forbinder børnefigurerne med farver og bevægelse og sjove, lette luftige ting, men bag facaden hersker det triste, anderledes og skræmmende. Sådan forklarer kostumedesigner Alice Babidge sine surrealistiske fortolkninger i avisen The Independent.

Inspireret af romersk kejser

”Caligula” er baseret på Albert Camus’ skuespil af samme navn – et skuespil, han skrev som reaktion på Hitlers og Stalins gerninger. I Glanerts opera undersøges den moderne diktators opkomst. Både operaen og skuespillet trækker paralleller til den tyranniske og dekadente romerske kejser og hersker Caligula (år 12 – 41), hvis fireårige regering førte til katastrofe. Han skildres i historien som en grusom, blodtørstig og nærmest vanvittig enehersker med mord og fordærv på samvittigheden. Med sin ødselhed fik kejseren tilmed smadret statens finanser.

Det er den opfindsomme og meget anerkendte australske instruktør Benedict Andrews, der iscenesætter ”Caligula” på English National Opera. I sidste måned instruerede han bl.a. Hollywood-stjernen Kate Blanchett i Sydney Theatre Companys iscenesættelse af teaterstykket ”Big and Small” på The Barbican i London.

Mishandlede folk i Kermit-kostumer

Det 40 mand store kor i ”Caligula” udgør i operaen kejser Caligulas folk. I første akt er koret klædt i smukke rober, pelse og diamanter, der afspejler det velstående samfund. Kontrasten opstår i anden akt, hvor koret optræder i Kermit- og klovnekostumer. De særprægede kostumer symboliserer et mishandlet folk i en totalitær stat, forklarer instruktøren.

”Jeg vil vise en befolkning, som lever under terror, og som - måske - tvinges af kejser Caligula til at klæde sig ud i absurde kostumer. De utraditionelle kostumer er med til at portrættere det mareridts-samfund, senatoren skaber. Et samfund, hvor herskeren Caligula er blevet rablende sindssyg,” forklarer Benedict Andrews til The Independent.

Foregår på fodboldstadion

Andrews lader handlingen i ”Caligula” udspille sig på et fodboldstadium i en navnløs, fiktiv stat, som styres suverænt af et militært diktatur.

”Jeg blev inspireret til scenekonceptet ved at studere modeller af de gamle romerske stadions – og også af nutidige sportsarenaer. Jeg var betaget af, i hvor høj grad disse arenaer har været udnyttet af statslige terrormagter – fx Nationalstadionet i Chile under Pinochet.

Stadionerne fyldes med folk. Nogle gange virker befolkningen ægte, andre gange fremstår den som karikaturer i Caligulas vanvittige fantasiunivers,” fortæller instruktøren.

Opera appellerer til alle

John Berry er kunstnerisk leder på English National Opera. Han fremhæver Benedict Andrews’ formidable visuelle sans og stærke instruktøregenskaber. Berry understreger, at selv om ”Caligula” er en moderne opera, rummer den ikke barrierer ift. det publikum, der ikke har forhåndskendskaber til operagenren.

”Operaen virker meget moderne, men der er også en romantisk stemning i den. Den er følelsesladet og atmosfærisk. Musikken varierer fra det ekstremt eksplosive og teknisk komplicerede til det ufatteligt simple.”

Caligula spiller på English National Opera i London fra den 25. maj til den 14. juni.

Se mere om forestillingen her

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.