Litteratur-klassikere fjernes fra skemaet
Farvel til klassikere som William Shakespeare og J. D. Salinger på amerikanske skoler.
"At være eller ikke at være..."
De fleste kender ovenstående citat fra William Shakespeares "Hamlet".
Muligvis bliver det ét ud af mange, som amerikanske skolelever ikke vil få kendskab til i deres skoletid.
Fra 2014 bliver mange litterære klassikere nemlig udskiftet med "informative tekster" i de fleste amerikanske stater, skriver Telegraph.
Ruste til arbejdslivet
Klassiske værker som J. D. Salingers "The Catcher in the Rye" fra 1951 ("Forbandede Ungdom", nyoversat af Klaus Rifbjerg i 2004 med titlen "Griberen i rugen") og Harper Lees "To Kill a Mockingbird" fra 1960 ("Dræb ikke en sangfugl", 1962) er nogle af dem, som bliver pillet ud ad skoleskemaet.
I stedet bliver faglitteratur - såsom informative tekster om planter og isolering - opprioriteret, fordi de angiveligt skulle gøre eleverne mere rustede til det fremtidige arbejdsliv.
De nye retningslinjer - hvor mindst 70 procent af skolebøgerne skal være ikke-fiktive - kommer til at gælde i 46 ud af 50 stater i USA.
Lære at skrive præcist og faktuelt
Jamie Highfill, en lærer ved Woodland Junior High School i Arkansas, har udtalt sin skepsis omkring de nye regler til The Times:
"Jeg er bange for, at vi fjerner al fiktiv læsning og kreativitet fra vores engelsk-timer. I sidste ende bliver uddannelse nødt til at handle om mere end blot at sikre, at børnene kan få et arbejde."
Derimod mener dem, der støtter de nye retningslinjer, at de "informative tekster" kan være med til at lære de studerende at skrive præcist og faktuelt - hvilket angiveligt skulle være mere brugbart på en arbejdsplads end for eksempel at citere William Shakespeare.