Kultursponsor skifter uventet spor
Prestigefyldt litteratur-pris skal have en ny hovedsponsor - og må også skifte navn.
Ganske overraskende har det store britiske mobil-selskab Orange netop meddelt, at man trækker sig som sponsor for det, der er blevet kendt som Orange-prisen.
Prisen er uddelt til det bedste indenfor engelsk-sproget kvindelitteratur de seneste 17 år og prisen er blandt de mest prestigefyldte.
Orange - der har fusioneret med selskabet T-Mobile under navnet Everything Everywhere - begrunder tilbagetrækningen som sponsor med, at man fremover vil bruge sine sponsor-kroner på film.
Længst kørende
Selskabets sponsor-aftale omkring litteratur-prisen er en af de længst kørende, men tilbagetrækningen betyder ikke at prisen lukkes. Og det vil ikke få indflydelse på dette års uddeling, der finder sted den 30. maj.
Prisen er på 30.000 brtiske pund og der medfølger en lille bronze-statuette, de har fået navnet "Bessie".
I en udtalelse gengivet i flere britiske medier siger en af grundlæggerne, Kate Mosse, at der arbejdes på højtryk for at finde en ny sponsor til prisen.
Optimistisk
Og hun er meget optimistisk, idet hun - taget i betragtning, hvor indgroet prisen er blevet - forventer, at adskillige selskaber vil byde ind med et sponsorat. I den forbindelse nævner hun, at reklameværdien for hovedsponsoren er opgjort til en værdi af omkring 17,5 millioner britiske pund.
På forhånd ligger det fast, at prisen skal have et nyt navn.